Epic: pc-spelandet har kört förbi konsolerna

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Den stora bristen är nytänk och riktigt bra spelidéer, inte vilken grafik man kan prestera.

Hårdvara begränsar inte endast grafik i spelen, utan även kreativiteten.
Om vi låtsas nu att det finns en konsol med oändlig prestanda, eller 100 ggr bättre än dagens, då hade man kunnat skapa spel med miljöer som kan modifieras om på alla möjliga sätt i realtime, destruktion eller vad som helst. Du hade kanske kunnat göra om en hel GTA stad från platt till en klot i realtid, eller jordbävning där allting går sönder, med fysik. Det hade inte en dator pallat även med halvdan grafik.

Tänk dig t.ex 50 000 fiender som springer i realtid och alla har varsin AI (inget kreativt här, men det är upp till spelutvecklarna att komma på hur det skall komma till nytta, poängen är att man inte ens kan göra det idag) Ett exempel hade varit ett GIGANTISKT krig där alla slåss samtidigt i realtid, hade varit underbar upplevelse att få kolla på. Kroppar, blod, dekaler och liknande hade inte heller behövt försvinna efter ett par minuter som med dagens spel, utan bara samlas på.

Allt i spelet har med hårdvara att göra, inte endast grafik. Man kan göra mer flytande avancerade animationer samt bättre AI med bättre hårdvara (AI kan vara rätt processorkrävande).

Jag har inte direkt tid att sitta och tänka fram kreativa saker man kan göra med bättre hårdvara, eftersom det är något som tar tid att komma på förstås (men garanterat något utvecklare redan vet och bara drömmer om att få skapa en vacker dag när hårdvaran tillåter det), men främst är det mer dynamiska och interaktiva världar som öppnar upp möjligheterna för nya spelidéer, och det är då man kan göra mer med bättre hårdvara. Att miljöer är så stela i dagens spel t.ex är ju till stor del pga hårdvara.

PS. Mina idéer var inte speciellt kreativa, jag vet. Som sagt, vill man ha kreativa spelideér så är det inget man kommer på på 5 minuter, men du förstår nog iaf min poäng.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

whatever. ändå bara grafik.

*fniss* Inte riktigt... eller hur?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Även om en konsol tillverkas med det bästa som finns för PC just nu, så kommer den vara out of date vid realese.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Grabbar, visste ni att jetplan är snabbare än propellerplan??? helt sjukt eller hur!!! omg!!!

Medlem

Det finns ju några fördelar med konsolen. En av dem är att man inte behöver köpa nya saker till den hela tiden för att vara up to date..

Medlem

Det var det mest skrämmande jag läst idag, var det ngt dom kom på pricis eller är artikeln 5-6år gammal för du kanske det var nära fast till datorns fördel ändock
När dom nya konsolerna kommer är dom ju redan omkörda av PC så det ryker om det

Medlem
Skrivet av Siken:

Det finns ju några fördelar med konsolen. En av dem är att man inte behöver köpa nya saker till den hela tiden för att vara up to date..

Precis ett PS3 spel släppt denna månad funkar finemang att spela på en PS3:a köpt 2006 då konsolen släpptes, och spelet ser också mycket bättre ut än de spel som släpptes 2006.
Min dator från 2006 *LOL*LOL* den kan inte spela ett skit som släppts 2011, och då kostade datorn minst dubbelt så mycket som konsollen ändå.
Fan min dator från 2010 protesterar ju tom mot vissa spel, borde inte protestera ALLS förrän om tidigast 3-4 år.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av intro18:

Konsoler är bra dom första 4 åren sedan går man över till pc. Förstår inte hur folk kan köpa ps3 och 360 idag, iallfall inte om man har ett jobb och gillar spel.
I slutet av konsolgenerationerna kommer dom flesta spelen även till pc.

Handlar väl om vilka spel man gillar, hur mycket man tjänar på sitt jobb och om man vill och orkar sätta sig in i hela uppgraderingsträsket också. Idag släppsn ju dessutom många spel först till konsol och sen till PC.

Men vi ska nog inte gå längre...Det här är ju lätt något som kan brisera till ett flammande krig...finns en massa roliga bra spel både på konsol och PC. Vi nöjer oss där

Inaktiv
Skrivet av Sergey:

Det tråkiga är ju att det är konsolerna som begränsar allt som heter grafik och teknologin inom ......massa text
tl;dr Konsoler suger.

bra text men en annan anledning till att man inte gör det uppgraderingsbart är:
Skulle man göra konsoller uppgraderingsbara eller tom slänga in stöd för mus och tangentbord skulle ju folk bara inse att de blivit blåsta. De har köpt en extremt gimpad PC med handkontroll. Försvinner handkontrollen skulle illusionen av ett TV-spel gå upp i rök.


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Medlem

Ni som hate:ar konsoler till fullo nu. Hur gör man om man vill ha möjlighet att kunna spela spel(utan att vara grafikkåta runknissar som de flesta här verkar vara), man vill ha en billig lösning, en maskin som är liten och passar bra i vardagsrummet, slippa krångel med uppdateringar, virus, operativsystem, drivers, vill kunna använda den till annat som att surfa, kolla på Blu-ray, kunna spela flera stycken på samma skärm. Ska vi uppfinna något för dem som vill ha något liknande? Åh nej juste, det finns ju redan. Det heter konsol.

Jävla töntar, sluta hata. Jag håller till 100 jävla procent att de ligger grymt efter hårdvarumässigt, men PC kan inte ersätta vad konsoler kan!

Medlem

Wise words.


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Sergey:
Skrivet av Banjo:
Skrivet av Sergey:

Först när next-gen konsolerna släpps kommer man antagligen göra större hopp i prestanda när man släpper nya grafikkort för att PCn ska komma ikapp konsolerna, sedan 1 år senare är PC bättre än konsoler igen och konsolerna kommer vara med utdaterad grafik kommande 9 åren eller så.

tl;dr Konsoler suger.

PC-datorer har ju redan bättre prestanda sedan länge, de behöver inte komma ikapp. Däremot kanske inte alla PC-spel drar nytta av prestandan i en PC men det är ju en annan femma.

Vet inte om du inte läste hela eller inte riktigt förstod vad jag menar. Jag syftar inte på att PC prestandan ska komma ikapp dagens konsoler, utan att det kommer ta PCn 1 år att komma ikapp next-gen konsolerna (om man ska utgå ifrån hur det var förra gången)

(mer om det under min nästa citering av "killen10")

Skrivet av killen10:

Erm...Även när konsollerna är nya till och med innan dom kmr ut så är datorerna bättre...har killen levt under en sten eller?

Jag pratar dock inte om hårdvaran i sig, utan prestandan man får ut. Även om konsolerna var svagare än PC när de släpptes så hade spelen fortfarande grafik av vad en gaming-pc klarade av mer eller mindre, just för att en konsol inte behöver driva ett OS med 100 program och grejer i bakgrunden. Samt att spelen är kodade och optimerade för en sorts hårdvara, vilket gör att hårdvaran kan utnyttjas mycket mer på en konsol än på PC.

Samma sak syftar jag på next-gen konsolerna. Även om hårdvaran skulle vara något sämre än den bästa PCn på marknaden så skulle grafiken vara betydligt bättre, just för att spelen är kodade och optimerade för en sorts hårdvara och att en konsol inte driver massor med program och tjänster i bakgrunden.

Kortfattat: En PC behöver ha mycket bättre hårdvara än en konsol för att kunna driva samma typ av spel med samma grafikinställningar.

Hade du förklarat det där från början så...men det är svårt att förstå hur du menar när du uttrycker dig sparsamt. Du kanske menade en sak men när man läser det du skrev så kom nog inte den meningen fram riktigt, första gången. Men nu förklarade du bättre.

Dock så kan utvecklarna inte utnyttja konsolerna till 100% från dag ett heller, så jag skulle nog vilja påstå att PC redan från början (monsterburkarna) har ett litet försprång om vi snackar om hur snygga spelen faktiskt ser ut, ett försprång som sedan växer mer och mer. Åtminstone har det traditionellt sett varit så men i takt med att konsolerna snor marknadsandelar bryr sig utvecklarna mindre och mindre om att göra sina PC-versioner av sina spel så snygga som de kan bli.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Vad många glömmer är just det faktum att PC med hårdvara som är bättre än konsoll fortfarande är 2-3 ggr dyrare än en konsoll. Det ryker 700 kr för Windows bara som är en tredjedel av konsoll nästan.

Dustin hade en spelmaskin för 10 000 och då är det 4 ggr konsoll.

Underlag för folk som är beredda att slänga upp dom stålarna för att spela och sedan spelen på det är begränsat.

I takt med att PC sas drar ifrån prestandamässigt så köper folk allt färre datorer de närmaste åren. Smartphones och annat handhållet tar över behoven för den vanlige medborgaren. Så att en PC i sig finns är inte lika självklart de kommande åren. Alltså är det att se som en extra spelkostnad i högre grad.

Och mest av allt - jag tycker konsoll är tillräckligt bra att spela på.

Den stora bristen är nytänk och riktigt bra spelidéer, inte vilken grafik man kan prestera.

Jämför med bilens utveckling. Du får en riktigt hyggligt transportmedel i en Skoda idag.
En liten klick med mer pengar än förstånd och skall köra Mercedez och Ferrari och annat och kan väl göra det om dom vill. Man kommer ändå bara fram.

Fast till skillnad från med bilarna så sjunker priset på datorer med en viss bestämd prestanda hela tiden (mycket snabbare), så idag kan man ju få en hyfsat vass gaming-PC som utklassar konsolen mycket billigare än för några år sedan. En Ferrari däremot, kommer alltid att kosta skjortan. Typ.Men cool jämförelse ändå.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Vad många glömmer är just det faktum att PC med hårdvara som är bättre än konsoll fortfarande är 2-3 ggr dyrare än en konsoll. Det ryker 700 kr för Windows bara som är en tredjedel av konsoll nästan.

Dustin hade en spelmaskin för 10 000 och då är det 4 ggr konsoll.

Underlag för folk som är beredda att slänga upp dom stålarna för att spela och sedan spelen på det är begränsat.

I takt med att PC sas drar ifrån prestandamässigt så köper folk allt färre datorer de närmaste åren. Smartphones och annat handhållet tar över behoven för den vanlige medborgaren. Så att en PC i sig finns är inte lika självklart de kommande åren. Alltså är det att se som en extra spelkostnad i högre grad.

Och mest av allt - jag tycker konsoll är tillräckligt bra att spela på.

Den stora bristen är nytänk och riktigt bra spelidéer, inte vilken grafik man kan prestera.

Jämför med bilens utveckling. Du får en riktigt hyggligt transportmedel i en Skoda idag.
En liten klick med mer pengar än förstånd och skall köra Mercedez och Ferrari och annat och kan väl göra det om dom vill. Man kommer ändå bara fram.

Fast till skillnad från med bilarna så sjunker priset på datorer med en viss bestämd prestanda hela tiden (mycket snabbare), så idag kan man ju få en hyfsat vass gaming-PC som utklassar konsolen mycket billigare än för några år sedan. En Ferrari däremot, kommer alltid att kosta skjortan. Typ.Men cool jämförelse ändå.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Vad många glömmer är just det faktum att PC med hårdvara som är bättre än konsoll fortfarande är 2-3 ggr dyrare än en konsoll. Det ryker 700 kr för Windows bara som är en tredjedel av konsoll nästan.

Dustin hade en spelmaskin för 10 000 och då är det 4 ggr konsoll.

Underlag för folk som är beredda att slänga upp dom stålarna för att spela och sedan spelen på det är begränsat.

I takt med att PC sas drar ifrån prestandamässigt så köper folk allt färre datorer de närmaste åren. Smartphones och annat handhållet tar över behoven för den vanlige medborgaren. Så att en PC i sig finns är inte lika självklart de kommande åren. Alltså är det att se som en extra spelkostnad i högre grad.

Och mest av allt - jag tycker konsoll är tillräckligt bra att spela på.

Den stora bristen är nytänk och riktigt bra spelidéer, inte vilken grafik man kan prestera.

Jämför med bilens utveckling. Du får en riktigt hyggligt transportmedel i en Skoda idag.
En liten klick med mer pengar än förstånd och skall köra Mercedez och Ferrari och annat och kan väl göra det om dom vill. Man kommer ändå bara fram.

Fast till skillnad från med bilarna så sjunker priset på datorer med en viss bestämd prestanda hela tiden (mycket snabbare), så idag kan man ju få en hyfsat vass gaming-PC som utklassar konsolen mycket billigare än för några år sedan. En Ferrari däremot, kommer alltid att kosta skjortan. Typ.Men cool jämförelse ändå.

Medlem

Kan man bara inte nöja sig med att det finns vissa spel som funkar på båda plattformarna? Jag spelar både på min PC och min Xbox 360 och är mycket nöjd. Sluta hata.

Medlem

De som snackar att priset är till nackdel, en vanlig person köper en dator för 4-5 k för surf och liknande, lägg sedan på 2 k som konsolen kostar och du får en dator idag som är bättre än konsolerna på spel och kan göra så mycket annat. Sen så kan du antingen köra i din TV på antagligen högre upplösning än konsol om du nödvändigtvis vill sitta i soffan o spela.

Men egentligen håller jag med en av föregående kommentarer. Det vore bäst om man separerade på mer på konsol och pc så pc fick fler spel anpassade till pc och tvärtom. Tyvärr är ju många mer pc-anpassade genrer idag nästan döda då det går dåligt med försäljningen.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Vad många glömmer är just det faktum att PC med hårdvara som är bättre än konsoll fortfarande är 2-3 ggr dyrare än en konsoll. Det ryker 700 kr för Windows bara som är en tredjedel av konsoll nästan.

Dustin hade en spelmaskin för 10 000 och då är det 4 ggr konsoll.

Underlag för folk som är beredda att slänga upp dom stålarna för att spela och sedan spelen på det är begränsat.

I takt med att PC sas drar ifrån prestandamässigt så köper folk allt färre datorer de närmaste åren. Smartphones och annat handhållet tar över behoven för den vanlige medborgaren. Så att en PC i sig finns är inte lika självklart de kommande åren. Alltså är det att se som en extra spelkostnad i högre grad.

Och mest av allt - jag tycker konsoll är tillräckligt bra att spela på.

Den stora bristen är nytänk och riktigt bra spelidéer, inte vilken grafik man kan prestera.

Jämför med bilens utveckling. Du får en riktigt hyggligt transportmedel i en Skoda idag.
En liten klick med mer pengar än förstånd och skall köra Mercedez och Ferrari och annat och kan väl göra det om dom vill. Man kommer ändå bara fram.

Bla bla bla PC är dyrare än konsol suck... och handkontroller, HDTV, plastgitarrer och all motion gimmick crap är det gratis eller? Hur mycket brukar du lägga ut på spel? Jag snittar kanske ca 300kr på helt nya spel ca 50-100kr för ett par månader äldre eller spel jag köper i paket och rea osv. Köper ca 40-60spel om året men kostar fortfarande inte skjortan och inte behövt uppgradera datorn på 3-4år men kan ändå köra dem flesta spel i 1080p med 60fps. Så jag har inte bara sparat en jädrans massa pengar på att lira på PC jag får också en bättre upplevelse och bästa av allt slipper jag vetskapen att jag stödjer idiot företag som tillverkar sketen hårdvara som bara går sönder eller inte går spela online på. Samma idiot företag som också hellre satsar hundratals miljoner $ på marknasföring istället på nya ideér.[/quote]

Du får gärna åka Ferrari för min del.

Jag tror ändå att spelupplevelsen är densamma i min Skoda med alla hastighetsbegränsningar och skit. Du får gärna intala dig annat.

Du är tillsammans med de som gärna förordar PC-spelande tekniskt intresserad och det är helt ok. För min del är tekniken tillräckligt bra - det som brister är spelens innehåll i de flesta fallen. Inte alls tekniskt betingat.

Men allt detta - idiot ditt - idiot datt - gör att du låter som - ja, du vet. Men du skall ju nyttja din konsumentmakt till att stödja det du vill ha kvar genom att stödja det, självklart.

Medlem

Sicket grottmongo. Konsolerna var inte direkt "on par with" en normal PC när de var splitter nya!

Medlem
Skrivet av Sergey:
Skrivet av LariosoDog:

Den stora bristen är nytänk och riktigt bra spelidéer, inte vilken grafik man kan prestera.

Hårdvara begränsar inte endast grafik i spelen, utan även kreativiteten.
Om vi låtsas nu att det finns en konsol med oändlig prestanda, eller 100 ggr bättre än dagens, då hade man kunnat skapa spel med miljöer som kan modifieras om på alla möjliga sätt i realtime, destruktion eller vad som helst. Du hade kanske kunnat göra om en hel GTA stad från platt till en klot i realtid, eller jordbävning där allting går sönder, med fysik. Det hade inte en dator pallat även med halvdan grafik.

Tänk dig t.ex 50 000 fiender som springer i realtid och alla har varsin AI (inget kreativt här, men det är upp till spelutvecklarna att komma på hur det skall komma till nytta, poängen är att man inte ens kan göra det idag) Ett exempel hade varit ett GIGANTISKT krig där alla slåss samtidigt i realtid, hade varit underbar upplevelse att få kolla på. Kroppar, blod, dekaler och liknande hade inte heller behövt försvinna efter ett par minuter som med dagens spel, utan bara samlas på.

Allt i spelet har med hårdvara att göra, inte endast grafik. Man kan göra mer flytande avancerade animationer samt bättre AI med bättre hårdvara (AI kan vara rätt processorkrävande).

Jag har inte direkt tid att sitta och tänka fram kreativa saker man kan göra med bättre hårdvara, eftersom det är något som tar tid att komma på förstås (men garanterat något utvecklare redan vet och bara drömmer om att få skapa en vacker dag när hårdvaran tillåter det), men främst är det mer dynamiska och interaktiva världar som öppnar upp möjligheterna för nya spelidéer, och det är då man kan göra mer med bättre hårdvara. Att miljöer är så stela i dagens spel t.ex är ju till stor del pga hårdvara.

PS. Mina idéer var inte speciellt kreativa, jag vet. Som sagt, vill man ha kreativa spelideér så är det inget man kommer på på 5 minuter, men du förstår nog iaf min poäng.

Jo, jag tror säkert att alla teknikintresserade sitter och gapar över grafik och vad som kan göras tycker det är coolt - i flera minuter.

Men sedan då?

När du sett det ett par ggr så är det behovet mättat.

Det som ger bestående behållning av spelet är ju helt andra saker.

Vad är det som fått staden att raseras och hur kan den byggas upp igen på ett engagerande sätt - och vad man nu kan hitta på.

Hur har jag blivit aktiverad och inblandad del av spelet?

Nya intressanta sätt att interagera i spelet efterlyses.
Ett sikte och kasse vapen och skjuta högt och lågt har vi liksom sett.

Och jag tror dagens konsoller är bra nog tekniskt - det är nog spelidéerna som släpar mest - och där är det ju jämlikt mellan plattformarna.

Det är klart man kan göra mer roliga saker med kraftigare teknikutveckling - men hade det varit avgörande kunde ju utvecklarna släppa på PC bara. Och det är ju inte direkt det vi ser. Det var någon på EA's forum som hade lite inside info - och Shift 2 hade sålts 96% till konsoll.

Även om PC-spelarna gärna omyndigförklarar alla som spelar konsoll så har vi jäkla kul i vår Skoda.

Konsollen är både mindre och tystare än en PC dessutom. Ja, laptop finns väl men prislappen där för spelmaskiner är ju ytterligare dubbelt upp mot stationär, kanske 6-8 ggr i pris.

Medlem

zzZZZZZZzZZzZzzzZzzzz...


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Och jag tror dagens konsoller är bra nog tekniskt

Nu måste du skoja, va?

Skrivet av LariosoDog:

Konsollen är både mindre och tystare än en PC dessutom.

Mindre än en tower kanske, men HTPC? Njae.
Tystare? Inte en chans om du använder billig hårdvara (som för övrigt slår konsollerna utan problem). Går även att tysta ner högljudda komponenter genom att byta fläktar, installera vattenkylning, installera ljuddämpande material, eller byta till ett chassi som är gjort för att hålla nere ljudnivån.

Glöm för bövelen inte att en PC kan användas till mycket mer än bara gaming.

Inaktiv
Medlem

Det där var fan årets "no shit Sherlock", med tillägget att pc har varit överlägset från början till dags dato.

Medlem

Det hände innan konsolerna släpptes.

Medlem
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av LariosoDog:

Och jag tror dagens konsoller är bra nog tekniskt

Nu måste du skoja, va?

Skrivet av LariosoDog:

Konsollen är både mindre och tystare än en PC dessutom.

Mindre än en tower kanske, men HTPC? Njae.
Tystare? Inte en chans om du använder billig hårdvara (som för övrigt slår konsollerna utan problem). Går även att tysta ner högljudda komponenter genom att byta fläktar, installera vattenkylning, installera ljuddämpande material, eller byta till ett chassi som är gjort för att hålla nere ljudnivån.

Glöm för bövelen inte att en PC kan användas till mycket mer än bara gaming.

Vem vi som inte har någon direkt kunskap i datorer? Jag har ingen aning hur jag ska installera en vattenkylning. Och jag har ingen lust att operera min dator, jag vill spela


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Ovanligt att FZs alla PC-Fanboys skall komma in och skriva uppsatser om hur dåliga konsolerna är. Så fort en nyhet som denna kommer så dyker alla dessa individer upp och trycker ner på de som råkar föredra att spela sina spel på sin konsol.

Ja, PCn är och kommer alltid vara kraftfullare än en konsol, och de flesta som inte förstår det brukar istället vara konsolfanboys.

Vad jag vill få fram dock är de upplevelser som jag anser inte skulle fungerat lika bra på PC. Som ett inbitet JRPG-fan är jag tacksam för alla de mysiga lördagskvällar där jag suttit i mitt rum med min kontroll, Coca-Cola och en chokladkaka samtidigt som jag upplevt storyn i tex Persona 3/4, Final Fantasy VII och Eternal Sonata.

Precis som att den där speciella känslan som vissa människor kan känna när de når level 85 på WoW, eller har flyt i en match på Team Fortress 2 så älskar jag att sitta framför en konsol när jag spelar min typ av spel.

För att inte tala om alla gånger man har spelat Goldeneye med polare på en Nintendo 64 och skrikit på varandra. Allt handlar i slutändan om vad man själv föredrar, så sluta tryck ner på varandra bara för att man råkar föredra något annat.

Inaktiv
Skrivet av Sergey:

Det tråkiga är ju att det är konsolerna som begränsar allt som heter grafik och teknologin inom spel.

Just nu t.ex kan du ha flera år gammal hårdvara och ändå kunna maxa majoriteten av spelen som släpps just på grund av att de är anpassade till konsoler och det är inte direkt höga krav.

Fattar knappt varför man ens släpper nya grafikkort på marknaden, de behövs knappt inte då spel är i princip uråldriga och varje generation av grafikkort är inte ens speciellt mycket bättre än det förra, just för att det inte ens behövs (endast om man vill med 3 skärmar kanske).

Först när next-gen konsolerna släpps kommer man antagligen göra större hopp i prestanda när man släpper nya grafikkort för att PCn ska komma ikapp konsolerna, sedan 1 år senare är PC bättre än konsoler igen och konsolerna kommer vara med utdaterad grafik kommande 9 åren eller så.

Samtidigt finns det knappt någon poäng för konsoler att ta ett stort kliv med hårdvaran eller litet. Gör de konsolerna lite starkare än PC så blir konsolen utdaterad snabbt, gör de konsolerna 10 gånger mer kraftfullare än PC, så tar bara PC ett större kliv och kommer ikapp konsolerna lika snabbt (finns hårdvaran till konsolerna så finns den ju till PC också). Oavsett hur kraftiga man än gör konsolerna så kommer PCn vara på samma ruta direkt efter.

Enda sättet att putta fram grafiken är att släppa nya konsoler vartannat år, och det skulle inte konsol-gamers vara speciellt förtjusta över att behöva köpa nya maskiner för 8k vartannat år, speciellt när man inte ens kan sälja sin gamla konsol då det antagligen inte ens skulle släppas nya spel till den, inte så många som hade velat köpa dem.

Sedan hade det krävts att alla nya konsoler är 100% bakåtkompatibla, annars blir det 50 speltitlar per konsol totalt eller så och man måste ha 5 konsoler under TVn för att spela alla sina spel.

Enda lösningen är att skrota konsoler eller leva så som det är nu, alternativt skapa uppgraderingsbara konsoler där man kan uppgradera sina konsoler för en billig slant, dock hade det krävts olika kravspecifikationer för varje spel vilket 90% av konsolägare hade varit för noob för att hålla koll på eller fatta något av.

Slutsats: Man kan inte släppa ny konsol vartannat år, man kan inte göra dem uppgraderingsbara, man kan inte skrota dem helt och hur kraftfulla de än skapas så kommer PCn vara lika kraftfull direkt efter och man börjar whinea på att konsolerna håller tillbaka spelutvecklingen.

tl;dr Konsoler suger.

Konsoler suger? Var glad för att de finns istället - utan konsolspelarnas köpkraft så hade vi knappast haft en spelindustri i full blomster idag.

"flera år gammal hårdvara" kommer du knappast kunna använda för att maxa spel som Crysis, Crysis 2 med DX11, Metro 2033, Mafia 2, GTA IV, Shogun 2, Red Faction Guerilla eller Brink - för att nämna ett fåtal.
Vill du få ut extra lull av din hårdvara så är det f ö bara att knäppa på PhysX på max i spelen - det suger duktigt med resurser.

Jag skulle f ö vilja hävda att det är något av en modern myt att konsolerna är en sådan bromskloss för spelutvecklingen. Snyggare grafik kräver bättre och dyrare hårdvara. Desto dyrare hårdvara -> desto färre som har råd.
Färre som har råd -> färre potentiella kunder.
Färre potentiella kunder -> mindre incitament för att satsa pengar på spelutveckling.
Lägg till detta det faktum att mer avancerad grafik innebär att utvecklingsprocessen blir mycket dyrare så inser du nog själv hur orimligt det blir om speldatorernas prestanda ska få diktera villkoren för spelutvecklingen.

Att det blev en inbromsning i den grafiska utvecklingen var en nödvändighet för att en seriös marknad för den här sortens spel ens skulle kunna etablera sig på allvar.

Medlem

Ser ingen anledning till varför vi skulle behöva en ny konsol innan de och samtliga datorer kan generera herr "Samartian" för ett mänskligt pris. och om de ryckten jag hört stämmer (att The Samartian krävde 3st high-end Nvidia kort) så lär det vara minst 5 år in i framtiden.

Medlem

well duh, facepalm...:D

Skriv svar