Analytiker: The Old Republic är en "WoW-klon"

Robot
Analytiker: The Old Republic är en "WoW-klon"

Kraften är svag i Biowares onlinerollspel, enligt branschanalytikern Doug Creutz som testat spelet.

#bioware, #star-wars-the-old-republic


Medlem
Analytiker: The Old Republic är en "WoW-klon"

Jaha,,, trevligt för mr Creutz då.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Jag har bokat collectors edition iallafall

Medlem

Alltid trott att det skulle bli det men spelet är inte ute än så things can change.

Dock så är WoW klon inget dåligt i mina öron, WoW är rent skit som Blizzard har gjort det nu.
Om det mer är som WoW "back in the days" så kommer det ju garanterat fungera.

Det är ju bara make or brake när det kommer till dialogerna, själv så vill jag bara trycka på NPC, ta qusten och slakta monster utan att behöva lägga kraft på att välja svar m.m som kanske ändå inte har någon betydelse.

Medlem

Jag förstår aldrig negativa recensenter till swtor som tar upp som anledning till att spelet ej är imponerande att spelet endast är en wow clon med story.
Wow är nog det mest succefyllda spelet i dataspels historien. Om bioware har kopierat detta och förbättrat genom att lägga till story och sedan andra små detaljer och förbättringar undrar jag hur spelet kan vara "inte imponerande".

Är ju samma sak som fps och rts marknaden, eller alla olika spelgenres. De flesta speltillverkare tittar på andra spel i sin genre, kopierar det som ses som bra och försöker lägga till egna förbättringar. Bara inom mmo marknaden ses detta som något dåligt...

Exempel: sc2 som de flesta hyllar är ju i stora delar en kopia av sc 1 med förbättringar....

Inaktiv

Tror det flest personer hänger upp sig på är att Bioware gång på gång gått ut och sagt att det kommer vara ett stort kliv framåt för MMOs när det i själva verket ser ut som om de mest står och trampar på bekant mark.

Inte mycket nytt, vilket jag tror är det största problemet för MMOs i allmänhet.

Inaktiv

Skönt att Wow kommer få flera spelare!

Medlem

Tror inte ett smack på käre Creutzs ord Av det man har sett av SWTOR är det allt annat än en wow-klon, bara det faktum att det faktiskt finns röstskåderi (ens ett ord?) i spelet gör det värt guld.

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Tror inte ett smack på käre Creutzs ord Av det man har sett av SWTOR är det allt annat än en wow-klon, bara det faktum att det faktiskt finns röstskåderi (ens ett ord?) i spelet gör det värt guld.

Personligen litar jag nog mer på honom då han faktiskt har spelat spelet

Men visst, röstskådespel och story kan ju vara intressant, men om spelmekaniken är "WoW" så är det fortfarande en klon. Betyder nödvändigtvis inte att det blir dåligt men "ett stort kliv framåt för MMO:s" är det inte.

Medlem

"Star Wars: The Old Republic saknar fortfarande släppdatum, men förväntas vara ute nästa år."
Sa de inte gång på gång under E3 att spelet ska komma ut i år?

Är ett spel något som jag tror kan intressera mig så struntar jag i vad någon annan säger. Jag prövar det själv helt enkelt och avgör sedan huruvida det är bra eller ej. Jag spelar ju trots allt spelet för min egen del. Inte någon annan.

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Tror inte ett smack på käre Creutzs ord Av det man har sett av SWTOR är det allt annat än en wow-klon, bara det faktum att det faktiskt finns röstskåderi (ens ett ord?) i spelet gör det värt guld.

Har du ens sett gameplay videos från spelet? Allt man sett ingame från spelet fullkomligt skriker wow. (eller rättare sagt same old MMO gameplay). Röstskådespeleri gör ju bara att spelet blir 30gb att installera istället för wow's (sist jag spelade) 10gb. Hjälper ju knappast gameplay som är samma stela autoattack, klicka på skill, vänta på cooldown, clicka på skill som alltid.

Visst wow är det mest populära MMO't just nu, är ju just därför man måste skilja sig från det i gameplay, grafisk stil etc för att ha en chans o ragga några spelare. Dock så har ju SW:TOR samma fördelar som WoW hade när det kom. Populär utvecklare och populärt universum, vilket i princip gör spelen till instant guldgruva ett tag, men behövs fortfarande något som gör att spelet sticker ut.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Vym
Medlem

@Perre
Releasewindow är fortfarande 2011. Det är ju möjligt att de kan behöva skjuta upp det. Ingenting är skrivet i sten.

@Wardancer
Det finns ingen auto-attack i SWTOR. Vi får se hur TERA står sig som tydligen ska ha ett mer actionorienterat combatsystem. TERA verkar dessvärre inte haft någon vidare framgång där det släppts än så länge.

Personligen ser jag fram emot spelet. Jag ser det som en fortsättning på KOTOR I och II med multiplayermöjligheter, PvP, raids, m.m. och struntar i vad Herr Creutz säger om spelet. Jag vill bilda mig en egen uppfattning.

Medlem

Man ska ta alla människor som kallar sig "branschanalytiker" med ett par nävar salt. Då är det nog mer värdefullt att lyssna på vad speljournalister tycker.

Medlem

Har det någonsin varit någon tvekan om att SW:TOR är en WoW-klon? Lite voice-acting och lite dialogval revolutionerar inte direkt grundkonceptet.

Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Personligen litar jag nog mer på honom då han faktiskt har spelat spelet

Men visst, röstskådespel och story kan ju vara intressant, men om spelmekaniken är "WoW" så är det fortfarande en klon. Betyder nödvändigtvis inte att det blir dåligt men "ett stort kliv framåt för MMO:s" är det inte.

Du får lita på precis vem du vill
Att SWTOR är en wow-klon är endast en åsikt från hans sida, om det nu verkligen är så eller ej återstår att se, det som däremot är på kant till idioti är att man fördömer ett spel innan man själv har spelat det. Sen vad en persons personliga åsikt är efter att ha spelat ett spel är helt och hållet ointressant. Att tro att SWTOR är magi i sitt genré är nog fel då det är trots allt ett västerländsk MMO, men att inte se fördelarna med SWTOR eller att påstå att enda skillnaden mellan SWTOR & WoW är ett dialogcirkel är idioti i mina ögon.

Skrivet av Wardancer:

Har du ens sett gameplay videos från spelet? Allt man sett ingame från spelet fullkomligt skriker wow. (eller rättare sagt same old MMO gameplay). Röstskådespeleri gör ju bara att spelet blir 30gb att installera istället för wow's (sist jag spelade) 10gb. Hjälper ju knappast gameplay som är samma stela autoattack, klicka på skill, vänta på cooldown, clicka på skill som alltid.

Visst wow är det mest populära MMO't just nu, är ju just därför man måste skilja sig från det i gameplay, grafisk stil etc för att ha en chans o ragga några spelare. Dock så har ju SW:TOR samma fördelar som WoW hade när det kom. Populär utvecklare och populärt universum, vilket i princip gör spelen till instant guldgruva ett tag, men behövs fortfarande något som gör att spelet sticker ut.

Jodå, jag har sett en hel del faktiskt, även saker som man inte ska se egentligen. Ett tips är att kika på flashback där det finns en hel del läckt material så kan du få dig en hum om hur spelet är.
Att spelet skriker WoW är din åsikt, som jag absolut inte håller med om, i och med detta är det ingen idé att stå och diskutera åsikter. Att du tror att WoW endast är 10Gb säger väl en hel del om hur lite kunskap du har i ämnet, vilket gör mig omotiverad att besvara ditt inlägg.
Att sedan gå och klanka ner på hur MMORPGs är till grund och botten uppbyggda är en sak, men det är ingen som tvingar dig att spela dessa spel. Du låter som någon som hellre föredrar att spela RTS eller FPS och inte riktigt har fått grepp om hur rollspel har sett ut genom tiderna.
Vad jag föreslår är att du som sagt går in och läser mer om spelet istället för att kolla ett par gameplay-filmer, så kanske du får upp ögonen för hur SWTOR egentligen är, istället för att stirra dig blint på ett enda persons småidiotiska åsikt (Tyvärr, men dialogkommentaren är ren idioti).

Medlem

Ok det är inte autoattack, såg bara ut så på gameplay video från E3 jag såg, men likförbannat står man still och trycker på lite cooldown knappar och låter fienden skjuta på en. Medans det ca 5 meter bort står 3 fiender till och bara tittar på tills du är färdig och attackerar dom. Noll inlevelse, noll känsla och same old same old.

Sen kan det ju fortfarande vara ett ok MMO, samt ha en ok story. Men nytt och utvecklande för genren? Icke. Spelet kunde lika gärna kommit samtidigt som WoW


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

p0k
Medlem

mr Creutz är bara en wow addict som alla andra, för att säger att dom vill testa något utanför wow, men sedan när man visar det så går dom åt andra hållet.

Swtor är stor skillnad från wow, på många fronter, visst är det ett push-to-push MMO med glocal CD's, men det är i stort sett alla,just nu, för att lyckas, utan att behöva göra om hela MMO genrén så är det nödvändigt. Trots allt, det handlar om att lyckas, och det gör man inte om man försöker bygga ett DX11 MMO, eller något som aion eller AoC.

Bottom line, wowers - Hater always gonna hate.

EDIT:

Här har folk lite mer att kolla på förövrigt:

http://tor-talk.com/swtor-innovations/

Medlem
Skrivet av TMO_KOTOR:

Man ska ta alla människor som kallar sig "branschanalytiker" med ett par nävar salt. Då är det nog mer värdefullt att lyssna på vad speljournalister tycker.

Helt klart är det så. I synnerhet om det gäller en ekonom på en investmentbank. Man kanske ska kolla vad Cowen Group har för intressen i Activision-Blizzard innan man köper allt vad han säger. Därmed inte sagt att SW:TOR kommer bli ett grymt spel.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av p0k:

mr Creutz är bara en wow addict som alla andra, för att säger att dom vill testa något utanför wow, men sedan när man visar det så går dom åt andra hållet.

Swtor är stor skillnad från wow, på många fronter, visst är det ett push-to-push MMO med glocal CD's, men det är i stort sett alla,just nu, för att lyckas, utan att behöva göra om hela MMO genrén så är det nödvändigt. Trots allt, det handlar om att lyckas, och det gör man inte om man försöker bygga ett DX11 MMO, eller något som aion eller AoC.

Bottom line, wowers - Hater always gonna hate.

EDIT:

Här har folk lite mer att kolla på förövrigt:

http://tor-talk.com/swtor-innovations/

Jag kollade lite på den där sidan och är inte imponerad. "Innovations" som att man kan läka sig helt utanför strider... UTAN ATT ÄTA MAT? Fantastiskt! Nej, om möjligt är jag än mer övertygad om att TOR är en WoW-klon. Det verkar som dom tagit WoW som förebild och lagt till sina egna tweaks och förbättringar, precis som Blizzard gjorde gentemot Everquest.

Missuppfatta mig rätt; jag gillar Bioware och är inte direkt ett fan av World of Warcraft - men jag tycker det är pinsamt att påstå att TOR är en evolution i MMORPG-genren snarare än samma sak vi sett om och om igen.

Medlem

Skulle hellre se att de lagt krämen på ett ordentligt single-lir i samma stil som kotor1+2.
Älskar de spelen, och jag tror inte detta kommer vara i närheten även om de säger att det ska vara story-driven på samma vis.

Medlem
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av Hockey Stick:

Personligen litar jag nog mer på honom då han faktiskt har spelat spelet

Men visst, röstskådespel och story kan ju vara intressant, men om spelmekaniken är "WoW" så är det fortfarande en klon. Betyder nödvändigtvis inte att det blir dåligt men "ett stort kliv framåt för MMO:s" är det inte.

Du får lita på precis vem du vill
Att SWTOR är en wow-klon är endast en åsikt från hans sida, om det nu verkligen är så eller ej återstår att se, det som däremot är på kant till idioti är att man fördömer ett spel innan man själv har spelat det. Sen vad en persons personliga åsikt är efter att ha spelat ett spel är helt och hållet ointressant. Att tro att SWTOR är magi i sitt genré är nog fel då det är trots allt ett västerländsk MMO, men att inte se fördelarna med SWTOR eller att påstå att enda skillnaden mellan SWTOR & WoW är ett dialogcirkel är idioti i mina ögon.

Skrivet av Wardancer:

Har du ens sett gameplay videos från spelet? Allt man sett ingame från spelet fullkomligt skriker wow. (eller rättare sagt same old MMO gameplay). Röstskådespeleri gör ju bara att spelet blir 30gb att installera istället för wow's (sist jag spelade) 10gb. Hjälper ju knappast gameplay som är samma stela autoattack, klicka på skill, vänta på cooldown, clicka på skill som alltid.

Visst wow är det mest populära MMO't just nu, är ju just därför man måste skilja sig från det i gameplay, grafisk stil etc för att ha en chans o ragga några spelare. Dock så har ju SW:TOR samma fördelar som WoW hade när det kom. Populär utvecklare och populärt universum, vilket i princip gör spelen till instant guldgruva ett tag, men behövs fortfarande något som gör att spelet sticker ut.

Jodå, jag har sett en hel del faktiskt, även saker som man inte ska se egentligen. Ett tips är att kika på flashback där det finns en hel del läckt material så kan du få dig en hum om hur spelet är.
Att spelet skriker WoW är din åsikt, som jag absolut inte håller med om, i och med detta är det ingen idé att stå och diskutera åsikter. Att du tror att WoW endast är 10Gb säger väl en hel del om hur lite kunskap du har i ämnet, vilket gör mig omotiverad att besvara ditt inlägg.
Att sedan gå och klanka ner på hur MMORPGs är till grund och botten uppbyggda är en sak, men det är ingen som tvingar dig att spela dessa spel. Du låter som någon som hellre föredrar att spela RTS eller FPS och inte riktigt har fått grepp om hur rollspel har sett ut genom tiderna.
Vad jag föreslår är att du som sagt går in och läser mer om spelet istället för att kolla ett par gameplay-filmer, så kanske du får upp ögonen för hur SWTOR egentligen är, istället för att stirra dig blint på ett enda persons småidiotiska åsikt (Tyvärr, men dialogkommentaren är ren idioti).

Spelade WoW i ca 2 år, DAoC, EverQuest, Eve Online bla. innan dess så vad du tror jag vet eller inte vet om ämnet MMO ger jag inte mycket för. Och WoW är betydligt större nu än 10gb men jag vill minnas att det hamnade runt där nånstans ett tag och växte därifrån, var ju inte direkt några exakta siffror som var av nån större vikt utan mest för att visa på den enda större effekten voice over i dialog har på gameplay. Ja det är trevligt, men tillför inte så mycket när resten av spelet ser så förbannat stelt ut. Har inte ens läst vad han uttrycker för åsikt egentligen, utan bara titeln på nyheten och den matchade exakt vad jag kände när jag såg gameplay från E3 och tidigare gameplay videor.

Men ja, jag klagar på den nuvarande spelmekaniken i MMO då den är dötrist, därför jag inte spelar några MMO längre. Det enda som skiljer sig från mängden är Eve (av de större spelen, finns en hel del indie och dylikt som har rätt annorlunda gameplay men ofta brister i annat pga brist på den ekonomi som krävs för att utveckla ett större MMO). Men det är just det faktumet att man fortfarande kör på mobs som står still och bara fånstirrar ut i luften, även i instansierade dungeons som stör mig. Du har klassiska grupper av 2-3 fiender som står o väntar på att du ska traska fram och börja skjuta på dom (alt. komma inom deras aggro range), medans det 5 meter bort helt öppet står ett gäng till o stirrar ut i tomma intet.

Vill minnas att Dungeons and Dragons Online försökte bli av med detta system, och att så fort man gick in ett rum i en dungeon så kom alla fienden samtidigt som såg dig springandes och ville slåss, betydligt mer "realistiskt" och ger en mycket större inlevelse känsla och gör att "sneaky" gameplay fungerar på ett mycket mer tillfredsställande sätt, sen var även striderna ganska dynamiska om än begränsade i detta spel. Conan online försökte också på mer dynamiska strider utan tråkiga targeting system där melee attacker träffade det som stod framför dig istället för att magiskt inte påverka någonting annat än just det du har klickat på.

Så det finns en massa spel som har försökt utveckla genren lite här o lite där, men de står ändå och stampar på samma ställe som EQ, DAoC gjorde.

Tyvärr kan jag inte hitta länken till det jag använder som största referens angående TOR men det var en livecast under E3 där det visades lite gameplay från tatooine med en speeder och lite annat i början. Så det får väl anses ganska nytt och representativt för spelet i sig. Och det var helt enkelt same old.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem

Synd bara att de inte uppdaterade ultima online grafikmässigt. Så skulle de slå alla mmporg spel som är ute med hästlängder.. Riktigt pvp å inte massa grindande för att få epic loot.

Medlem

Det kom ju knappast som en nyhet för den som har kollat på den läckta gameplayfilmen eller ögnat igenom featurelistan.

ALLA mmo:s släppta efter wow är kloner på nämnt spel imo (Darkfall undantaget). Man behöver inte vara ett geni för att genomskåda den lövtunna tapeten som täcker det klonade gameplayet för att inse det. Ointressanta döda/samla/eskortera-quest, gruppinstanser, battlegrounds och levelgrind med geargrind på slutet. Meningslösa sekundära "yrken" som är en distraktion från levelgrindandet som bäst.

Problemet verkar inte vara att samtliga mmos är kloner på ett bevisligen lyckat koncept, utan att de misslyckas att överträffa originalet. Om man ska klona wow måste det vara ÄNNU mer polerat och ha ÄNNU mer content för att dra folk över.

Inte nog med det, wow har blivit en självuppfyllande profesia. Folk spelar det för att deras kompisar spelar det. Varför ska man byta till ett spel som nästan är samma sak som wow när man har kompisar/klanen och en karaktär som man har investerat mycket tid i på, det mer polerade, originalet?

SWTOR kommer förmodligen ta många spelare från WOW den första månaden, men hur många kommer att stanna kvar? De andra 25 spelen som har gjort samma sak har ju inte lyckats. Det kanske är dags att försöka med något i grunden nytt?

Medlem

blir ett köp endå, jag litrar inte på nån person som säger en sak, när inte ens spelet är klart, och han satt väl och försökte hitta allting som hade med wow att göra...


signatur

Spela spel är kul ibland.

Inaktiv

Det var ju som man trodde då.
Nästan alla mmorpg liknar wow på ett eller annat sätt.
Jag har totalt slutat med mmorpg.
Jag är endast intresserad av Gw2 när det släpps och gillar jag inte det så blir det EvE


signatur

Måndag gör jag ingenting, ingenting, ingenting, tisdag ser jag mig omkring, mig omkring, mig omkring!

Medlem

väntar på guild wars 2

Medlem

Tabula Rasa / WoW-klon snarare.. kommer väl testa det som man gjort med nästan alla mmo..


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Ish
Medlem

Lol.. Hur som helst tror jag att det här är ett spel som lever på sitt namn mer än något annat. Ser inte ens lite intressant ut.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Oväntat. (tips: ironi)


signatur

// Bacon <3

Medlem

Hur kan man påstå att SW:TOR är en WoW-klon?? Spelade WoW i 4 år och kan inte minnas mig se något som liknade Companions, Crew Skills, Space Combat eller något som kunde kallas Story.

12
Skriv svar