PSN-intrånget värre än befarat?

Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Utöver detta, Oavsätt om en hackar från X eller Z eller Y har gjort detta så förlåter det inte Sony's URSLA SÄKERHET! Det är totalt sak samma vilken anledning servrarna blivit hackade för eller av vem. Varför fanns det säkerhets hål där till att börja med? Vist hackern i sig står för en del i skulden men långt ifrån allt, den som har störst ansvar är själv Sony som borde ha testat sina system mer.

Security with obscurity är inte något säkert vilket jag tror sony har levt på. Ungefär samma skit som hände för Spotify. Lite som de redan demonstrerat att de följt, T.ex. med borttagning av Linux stödet.

I alla fall hoppas de hittar personen som gjorde skadan samtidigt som de kommer ut med en FET ursäkt och förklarar varför de har så dålig säkerhet på sina system.

Du låter lite som föräldern som fått sitt barn dödat i trafiken och kräver att inga bilar skall få gå fortare än man kan gå.

Eller som den naive som kräver att alla program/spel skall vara buggfria från den dag det släpps. Det är samma sak som att inget släpps.

Alla system som har någon grad av flexibilitet kan missbrukas.

Vill vi att bara spel som är förinstallerade på ps3 från början skall kunna spelas?
Dvs att inget kan laddas in i systemet efter att det köpts. Då skulle det säkert vara säkrare.

Inget onlinespel alls, typ, blir följden.

Verkligen blir i vilket fall inget vi skulle acceptera.

Back to stoneage....

Medlem

Till er som inte ens spelar på playstation(varför läser ni ens det här) jag tycker att dom flesta mäklare(köpa hus) eller banken(pengar) eller någon bil firma(laga bilen) alltid kommer att vara större tjuvar en vad sony kan bli.

Medlem

Fan vad trött jag är på all hacker skit, att dom orkar.

Totalt meningslöst.

Medlem
Skrivet av Frisky:

Du vet att det är copyright och massa andra saker som skyddar PS3an som konsol från att användarna ska få modda den hur de vill? Samma sak med Nintendo och Xbox. Bara för att det går och att han har betalat för konsollen ger det inte honom rätten att förstöra den och bryta mot regler som indirekt medgivs vid köpet av en konsoll.

Förstår inte hur man kan vara så naiv och tycka att det är okej att man förstör för 70 miljoner användare bara för att en person som gjorde något som inte var tillåtet var på väg att bli stämd.

Tycker du skall ta och läsa på vad lagen säger innan du försöker föklara den för andra. Enligt lagen är en sak din när du har köpt den, och du har i princip rätt att göra exact vad du vill med den. Du har däremot inte rätt att gå förbi kopieringsskydd på en maskin eller eller tillex en dvd skiva. Men detta gäller bara för att stoppa ren piratkopiering, för enligt lagen är det nämligen så att om ett skydd tillex hindrar dig från att spela upp en lagligt införskaffad film, så har du rätten att gå runt skyddet för att kunna spela upp filmen.

Det är med andra ord helt lagligt att gå runt ett DRM skydd för att köra Linux på en PS3 eller för att kunna spela upp MKV filmer på den.

Sedan när det kommer till avatalen som Sony skickar med sina maskiner eller andra företag för den delen, kan dessa avtal inte gå runt konsument rätts lagstiftningen, dessa avatal kan inte på något sätt försämmra din lagstadage rättigheter.

Sedan för att det skall gälla för huvudtaget även det bitar som är lagliga i avtalet, skall de finnas dig tillhanda innan du har slutfört köpet, den som säljer konsollen till dig måste upplysa dig om vad avtalet innehåller innan affären är slutförd. Därför gäller i regel inte några avtal alls som företagen försöker trycka på oss eftersom butiken du köper ifrån extremt sällsynt säger något om att du ingår ett avtal.

Sedan när det kommer till GeoHot person som du påstår gjorde något olagligt så är det redan klarlagt i Amerikansk domstol att det är helt okej att göra "jailbrake" på en enhet. Kolla upp rättegången Apple vs GeoHot, där apple förlorade när han knäckte Iphone.

Medlem
Skrivet av Wassblad:

Bör man vara orolig om man kopplat sitt Visa till PSN?

Tog det säkra före det osäkra och beställde nytt kort. Vet aldrig vad som kan hända

Medlem
Skrivet av Element_Five:

Vilket flummande!

Köper man en Ps3 så bör man kanske först ta reda på vad man kan göra med en Ps3 och inte göra. Fungerar det då dåligt med linux kanske man ska skita i att köpa en Ps3 om det nu är målet? Ingen mänsklig rättighet att det och allt annat du räknade upp ska fungera. Och ingen som tvingar dig att köpa en Ps3 heller för den delen...

Så du tycker inte att det faktum att Sony gjorde reklam för att man kunde köra linux på PS3 när det släppte maskine säger att jag skall kunna göra det när jag köpte den när den kom. och att jag använt den för att köra linux på den, ger mig rättigheten att köra linux på den?

Eller tycker du att det är okej att någon tar bort en funktion på saker som du har köpt efter att du har köpt den, skulle du tycka att det var okej om de tog bort funktionen att gå ut på internet på en mobil telefon efter att du har köpt den?

Sedan nä det är ingen mänsklig rättighet att kunna modifera en Playstation 3 men det är Svensk lag som ger den rättigheten, så länge man inte går runt skyddet för att piratkopiera spel så är det enligt svensk lag helt lagligt att göra detta. Även enligt USA's lag är det fullt lagligt att gå runt ett skydd för att kunna köra egna programvaror kollat tillex på Apple vs Geohot, där Amerikansk domstol friade Geohot, och sa att det var lagligt att göra det möjligt att köra vad man vill på Iphone. Tycker du skall lära dig lite om lag och rätt innan du börjar prata om saker du inte vet och säger till andra att det svamlar.

Medlem

Det är inte olagligt att modda PS3 men däremot är det olagligt att spela nerladdade spel som är crackade och jag tycker ni ska ha mer definition av vad orden betyder Hacker= datakunning person. Hackers har crackat psn ska det stå.

Tycker det är fascinerade hur lätt människor kommer till företags försvar så fort en "attack" som skadar deras egna intresse är involverad. Är även väldigt intressant att Sony inte har musklerna att ågärda denna "attack" på att snabbare och effektivare sätt.

Sony har pengar att ta in externa resurs, sätta press på sina ISPs och andra samarbetspartners, men fortfarande tar det fruktansvärd tid för dem att åtgärda detta problem.

Det är inte så att någon har sprängt sönder deras serverhallar.

Tycker faktiskt att hela situationen är skrattretande.

Gällande anonymous så tycker jag att det är en riktigt bra rörelse oavsett om de är inblandade eller inte. Det är viktigt att det finns människor som ifrågasätter den makt företag företag, regeringar och i vissa fall enskilda individer har.

Men såklart; det är ju bara töntigt att försöka hjälpa sina medmänniskor när de behandlas felaktigt.
Det blir ännu töntigare när man inte får spela PS3 på några veckor; då är det ju bra att ha en töntig rörelse att skylla på.

Medlem
Skrivet av Element_Five:

Köper man en Ps3 så bör man kanske först ta reda på vad man kan göra med en Ps3 och inte göra. Fungerar det då dåligt med linux kanske man ska skita i att köpa en Ps3 om det nu är målet? Ingen mänsklig rättighet att det och allt annat du räknade upp ska fungera. Och ingen som tvingar dig att köpa en Ps3 heller för den delen...

Jag tror du totalt missat vad Sony gjort. Sony sa att OtherOS funktionen fanns på konsolen. Massa människor köpte konsolen varav en del gjorde det för att OtherOS fanns. Sen ändrade sig Sony och plockade bort OtherOS både på nya konsoler men framförallt på de som redan köpt konsolen. Hade de bara gjort det på nya konsoler så hade det inte funnits någon anledning för folk att vara arga men nu plockade de bort den på alla redan sålda konsoler.

Till och med finska motsvarigheten till allmäna reklamationsnämden håller ju med och säger att Sony bör betala 100€ till varje person i finland som köpt en PS3.

Medlem

Man får inte glömma att när man ansluter sig till psn så godkänner man deras avtal,
Vilket ger dom rätt att göra ändringar i firmware som lägger till eller tar bort features.

iaf trist att det fortfarande ligger nere och jag förstår def dom som är upprörda.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Ut i solen med er alla

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Man får inte glömma att när man ansluter sig till psn så godkänner man deras avtal,
Vilket ger dom rätt att göra ändringar i firmware som lägger till eller tar bort features.

iaf trist att det fortfarande ligger nere och jag förstår def dom som är upprörda.

Borde ta och läsa Gandir inlägg. Avtalet kan inte förhandla bort saker som konsumentskydd och lagar. I Finland anser tex motsvarigheten till allmäna reklamationsnämden att Sony ska betala 100€ till varje person som köpt en PS3:a. Och Sony hävdade då att användarna godkänt ett avtal men allmäna reklamationsnämden menade att det kvittar eftersom konsumenträtt går före.

Och enligt GeoHot behöver man inte godkänna det avtalet om man laddar ner uppdateringarna manuellt från Sonys hemsida.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Du låter lite som föräldern som fått sitt barn dödat i trafiken och kräver att inga bilar skall få gå fortare än man kan gå.

Eller som den naive som kräver att alla program/spel skall vara buggfria från den dag det släpps. Det är samma sak som att inget släpps.

Alla system som har någon grad av flexibilitet kan missbrukas.

Vill vi att bara spel som är förinstallerade på ps3 från början skall kunna spelas?
Dvs att inget kan laddas in i systemet efter att det köpts. Då skulle det säkert vara säkrare.

Inget onlinespel alls, typ, blir följden.

Verkligen blir i vilket fall inget vi skulle acceptera.

Back to stoneage....

Detta handlar inte om spel, detta handlar om själva PSN. Vilket bland annat har hand om dina konto uppgifter, adress uppgifter och annat mer hemlig information, Utöver bara att vara ett närverk för spel. Sådant här ska man kunna kräva att det är så got som idiot säkert. Vist det går inte att lösa allt, speciellt inte problem involverade människor.

Detta ska vara idiot säkert och testat till fullo. Vist det går inte att testa ALLT men sådana här system ska testas såpass mycket att man kan känna sig säker med att det inte finns några hål. Vi vet redan idag att hela PS3'ans säkerhets system bygger på som jag skrev innan på obscurity. Vilket inte är någon säkerhet alls. Ett system som hanterar konto uppgifter får inte vara byggt på sådant.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Man får inte glömma att när man ansluter sig till psn så godkänner man deras avtal,
Vilket ger dom rätt att göra ändringar i firmware som lägger till eller tar bort features.

iaf trist att det fortfarande ligger nere och jag förstår def dom som är upprörda.

Enligt svensk lag får man inte ändra ett avtal utan att först ett antal veckor för skicka ett skriftligt förslag om ändring av avtalet till alla kunder som man har avtalet med.

Sedan får man inte ändra eller tabort funktioner som kan vara av värde för kunden under ett löpande avtal. Ett bra example på detta är att Tele 2 mfl telefonbolag inte fick införa en max gräns på antalet MB man fick ladda hem via mobilt bredband till kunder som hade skaffat en sådan internet anslutning retroaktivt genom att ändra i avtalet efter som det inte ansågs vara skäligt.

Medlem
Skrivet av Wassblad:

Bör man vara orolig om man kopplat sitt Visa till PSN?

Förhoppningsvis inte eftersom Sony inte sagt något. Men man börjar ju undra när Sony plockar ner det hela i hittills 5 dagar. Hade det bara varit en DDos attack så hade det aldrig behövts. Då hade de bara varit nere under tiden själva attacken sker.

Men nu har de sagt att de måste uppdatera säkerheten mm. Så det verkar som folk har tagit sig in. Sen är frågan vad de har kommit åt.

Medlem

Det visar ju bara vilken piss säkerhet sony haft på sina servrar osv.. fint om dom kom över massa bank uppgifter osv.. tur man inte är en subscriber som på xbox för pengar får dom visst in även om den stora delen inte betalar då det är gratis.

Medlem

Bara jag som tycker dem här anonymus är rätt lama?
Har dem värkligen inget bättre för sig? -.-


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av WizKid:

Borde ta och läsa Gandir inlägg. Avtalet kan inte förhandla bort saker som konsumentskydd och lagar. I Finland anser tex motsvarigheten till allmäna reklamationsnämden att Sony ska betala 100€ till varje person som köpt en PS3:a. Och Sony hävdade då att användarna godkänt ett avtal men allmäna reklamationsnämden menade att det kvittar eftersom konsumenträtt går före.

Och enligt GeoHot behöver man inte godkänna det avtalet om man laddar ner uppdateringarna manuellt från Sonys hemsida.

Laga mig hit och laga mig dit....

Vad tror du resultatet egentligen skulle bli om det skulle bli verklighet?

Sony skulle också börja kolla det finstilta och stänga av allt vad gäller online-uppkopplingar och dyligt som de inte uttryckligen står utlovat. Alla uppdateringar och allt kan bli avstängt och till slut går inte spelen heller att spela för det kräver viss utgåva av firmware osv.

Det är ingens framgång att försöka rida på detta. Då skall man kunna visa att OtherOS verkligen skulle vara det centrala i varför man skaffat konsollen osv.

Konsumentlag är inte värt ett skit. Hade för min del köpt lite grejer från Italien och det gick sönder efter 3 månader. Leverantören sket i allt vad garanti var, och jag kontaktade KonsumentEuropa och de kontaktade sina representanter där nere, som bara slog ifrån sig - vi har oftast ingen framgång med sådana här ärenden och ville att jag istället skulle betala för en medlingstjänst för att ev. få leverantören att frivilligt göra återköp eftersom det gått 6 månader utan åtgärd. Detta är lagarna och de betyder inte ett skit kan jag berätta. Ingen driver dessa saker från myndigheter osv. Särskilt inte i korrupta länder som Italien.

Detta är verkligheten....

Medlem

Oavsett vems felet nu må vara, är det inte jävligt pinsamt att PSN har så dålig säkerhet?

Medlem

Gillar hur ni klagar på Sony och att PSN är osäkert, herregud folk har hackat sig in på NASA server. Det är bara folk som är ute efter och förstöra. Inget som har med internet är säkert.


signatur

AYY LMAO

MFZ
Medlem

vore ju roligt om sony kunde informera lite mer om vad som har blivit hackat.
som nån tidigare sa, folk lär ju vilja veta om det är dags att spärra sina kontokort.

känns lite typiskt sony att låtsas som det regnar vid sånna här tillfällen.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Så, worst case scenario, måste man byta lösenord? Kan jag leva med.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv
Skrivet av nfskillen:

Många blir arga på hackersena om nu är dom som orsakat detta får sony skylle sig själva.
Dom gör detta för att sony stämde en unge på ca 17/18/19 åring för att han lyckats hitta ett säkerhetshål så man kan spela piratkopierade spel.
Dom stämmer alltså en 17/18/19 åring som hittat ett säkerhetshål på allt han äger och lite mer. Kanske lite att ta, Sony har på ett sätt förstört hans liv...

jag håller med. att stämma en ~18 åring är att gå alldeles för långt. jag köper inget från sony längre...

Medlem

Utan hackers skulle all dator säkerhet se bra mycket dåligt ut.

då kommer någon säga "Utan hackers skulle inget av detta hända!" Vilket är lika troligt som att vi ska leva i en värld där ingen brottslighet finns.

Hackers = Ris Samt Ros. Detta Sony fick erfara var något ruttet medelting men dem kommer få kunskap om hur dem kan göra sitt företag säkrare vilket då blir mer på ros sidan.

Medlem
Skrivet av TIPP_X:

Ut i solen med er alla

Säkert du som har hackat PSN.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Bra crackers, hoppas ni gör detta för att påpeka fel och inte sno mitt kreditkortsnummer, skämmes sony, att ni inte har bättre säkerhets tänk är skandal. Sen får sony skylla sig själv när de leker med elden.. (refererar till stämningar på crackers, och avstänging av linuxstöd på ps3or)

Medlem

Tack för infon. Det var inte så jätte kul att ens kontoinformation kan ha blivit "skadad" eller så. Skulle kännas rätt surt om man var tvungen att börja pom på lvl 1 i black ops och såne spel eller hur. Jaja tur att det kommer upp idag eller i imorn, blir helt galen när jag inte kan spela online älskar mina spel hehe. (Ja jag vet jag är en spelnörd men så är det bara. Jag blir galen verkligen om inte jag får spela online.)

Medlem
Skrivet av mosoloa1:
Skrivet av TIPP_X:

Ut i solen med er alla

Säkert du som har hackat PSN.

ne så smart är ja inte ^^

Medlem
Skrivet av Haziza:

Gillar hur ni klagar på Sony och att PSN är osäkert, herregud folk har hackat sig in på NASA server. Det är bara folk som är ute efter och förstöra. Inget som har med internet är säkert.

Idag Sony, imorgon EA, sedan Blizzard och Activision när det kryper fram ny skit i det hålet med, och sedan... ja, listan kan göras lång.

"Flavour of the day, anyone?"

All aboard the whine-train!


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Gillar hur ni klagar på Sony och att PSN är osäkert, herregud folk har hackat sig in på NASA server. Det är bara folk som är ute efter och förstöra. Inget som har med internet är säkert.

Alla gånger NASA blivit hackade (de som allmänheten får känna till) så har det varit deras webbservrar för offentligheten som har blivit hackade. Jag antar att de inte prioriterar säkerhet på en maskin som bara innehåller offentlig information som vilken kotte som helst kan se.

Kan ha fel, inte kollat upp det överdrivet noga. Men du måste se skillnaden på att DDoSa någon, hacka en webbserver eller att hacka sig in och sno kontoinformation.

Ett exempel: Det du säger är samma sak som att säga att det inte är skillnad på att köra 30 km/h för fort på en väg och på att dra en fin Grand Theft Auto i innerstan

Skriv svar