Bästa spelhjälten någonsin?

Skägg.
10 Chambers
Bästa spelhjälten någonsin?

Jag fick en idé om att skapa en artikel om de X bästa spelhjältarna någonsin. Jag behöver därför din hjälp att nominera din favoritprotagonist, antingen med bara namn och spelhänvisning men gärna med en liten motivering.


signatur
Frilansare

Manny Calavera från Grim Fandango såklart
Ett mänskligare papier maché-skelett har världen aldrig skådat.

Medlem

Artyom från metro 2033. Kan inte motivera det riktigt men känner att det var en shysst karaktär.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Av någon anledning är det mycket enklare att komma på bra antagonister. Kanske därför att de ofta inte är "en själv" i spelen?

Guybrush Threepwood (Monkey Island) älskar jag dock. Extremt rolig, trevlig och mysig.

Två andra karaktärer jag tänker på är Zoë Castillo från Dreamfall och Cate Archer från NOLF. Dom har både varsin mysig plats i mitt hjärta. Jag var nog lite kär i dom båda.

Om jag istället ska tänka lite mer "mainstream" så blir det ju direkt karaktärer utan särskilt djup som kommer på första plats: t.ex. Gordon Freeman, Super Mario, Master Chief eller Solid Snake... tycker dock själv att de alla är mycket tråkiga och ser dom mer som varumärken än protagonister/karaktärer.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Manny Calavera från Grim Fandango såklart
Ett mänskligare papier maché-skelett har världen aldrig skådat.

Ah, såklart!

Och Minsc!
"Go for the eyes Boo, go for the eyes!! Arghhgh!"


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Om jag istället ska tänka lite mer "mainstream" så blir det ju direkt karaktärer utan särskilt djup som kommer på första plats: t.ex. Gordon Freeman, Super Mario, Master Chief eller Solid Snake... tycker dock själv att de alla är mycket tråkiga och ser dom mer som varumärken än protagonister.

Så sant så sant. Vore mycket roligare om det kommer med lite ovanliga karaktärer.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Överväg några PS klassiker, t.ex. Crash, Spyro, Solid Snake m.m. Kurt Hectic från MDK?

Medlem

Sonen har blivit frälst i Donkey Kong och Super Mario, så jag måste faktiskt lägga min röst på den klantinga Donkey Kong!

Medlem

Link, Master Chief, Gordon Freeman, Zoë Castillo, Marcus Fenix, Hitman 47 och Faith är mina favoriter.

Om jag ska välja en, så får det nog bli Master Chief. Link, Gordon och Agent 47 säger i princip ingenting, man får ingen koppling med dom. Zoe och Faith är underbara, men dom har inte bakgrunden som chiefen har. Han är awesome helt enkelt.

Medlem

Alyx Vance är grym också. Och Dog. Och Shephard. Och Jade.

Medlem

Ingen blir nog förvånad när jag säger Jade i Beyond Good & Evil :). Kanske den minst stereotypa spelhjälten någonsin, och förmodligen den mest trovärdiga kvinnliga sådana.

Bubblare:
Victor Troska (Operation Flashpoint Resistance) - du får spela som den perfekte antihjälten, som motvilligt hjälper de han bryr sig om mot invaderande soldater.
J C Denton (Deus Ex) - The original bionic man!
Strelok (Stalker-spelen) - Enigmatisk, sliten gammal man som mest tänker på sig svjäl. Och med världens coolaste namn!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Link, Master Chief, Gordon Freeman, Zoë Castillo, Marcus Fenix, Hitman 47 och Faith är mina favoriter.

Om jag ska välja en, så får det nog bli Master Chief. Link, Gordon och Agent 47 säger i princip ingenting, man får ingen koppling med dom. Zoe och Faith är underbara, men dom har inte bakgrunden som chiefen har. Han är awesome helt enkelt.

Men NÄR 47 säger något är det ju stor komik. Minns fortfarande hur jag vek mig dubbel av skratt varje gång han sade "I need to use the bathroom" med världens mest efterblivna (och bajsnödiga, för all del) röst i det första spelet.

Medlem

Guybrush Threepwood - Cool karaktär, skön humor och löser alla situationer.
Kratos - Extremt manlig förebild.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Det är inte någon protagonist men en av mina favoritkaraktärer är ju Murray från Monkey Island..

http://www.youtube.com/watch?v=LMi2Il6iRks

Protagonist... hmm... Den var svårare. Jag säger väl Link från Wind Waker. Sällan har jag träffat på en charmigare och mysigare protagonist

Medlem

The king himself, Duke Nukem.

Kommer typ inte på några andra.. inte gillat en enda karaktär i ett enda spel typ, alla är stela och tråkiga och säger inge speciellt.

Fast Guybrush Threepwood gillar jag också, kanske Nathan Drake. Han kunde bli lite klyschig ibland dock.

Är svårt detta att bestämma karaktärer man gillar för det finns liksom inga som står ut så värst, man får typ gå efter dom som passat in mest i spel eller vad man nu ska säga. Vi har ju Samus Aran i Metroid-serien, Lara Croft i Tomb Raider-serien och Agent 47 i Hitman-serien också. Dante i första Devil may cry funkade, och Leon i Resident evil 2 och 4.

Sen har vi Sam And Max och James Sunderland i Silent Hill 2, Och sist men inte minst, Kratos i God of War-serien.

Medlem

John Shepperd - Mass Effect serien
Gordon Freeman - Half Life serien

Medlem

DUKE NUKEM såklart....


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Själv måste jag nog säga Mega man.

Första hjälten som spontant dök upp i skallen som jag verkligen gillar och följt genom åren. Det var SÅ sjukt spännande när man klarade första spelet för många år sedan. Ingen annan spelhjälte får mig att känna mig så barnsligt förtjust, att jag gång på gång trycker igång Nintendot och ännu charmas av dess 8-bits grafik.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Clayman


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Medlem
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av 73mpl4R:

Link, Master Chief, Gordon Freeman, Zoë Castillo, Marcus Fenix, Hitman 47 och Faith är mina favoriter.

Om jag ska välja en, så får det nog bli Master Chief. Link, Gordon och Agent 47 säger i princip ingenting, man får ingen koppling med dom. Zoe och Faith är underbara, men dom har inte bakgrunden som chiefen har. Han är awesome helt enkelt.

Men NÄR 47 säger något är det ju stor komik. Minns fortfarande hur jag vek mig dubbel av skratt varje gång han sade "I need to use the bathroom" med världens mest efterblivna (och bajsnödiga, för all del) röst i det första spelet.

Haha, du har en poäng. Fnissade motvilligt till varje gång han kläckte ur sig något med sin breda amerikanska dialekt.

Medlem

Jane Shepard
Gordon Freeman
Isaac Clarke

Jag finner dessa karaktärer mer intressanta då man inte vet mycket om dem som i sin tur skapar mer mystik och är bara vanliga människor med endast sina akademiska professioner som bara vill överleva - med undantag för Shepard som har militär utbildning, men jag gillar hur BioWare har skapat karaktären som kan antingen vara sympatisk eller föraktande.

Sen så är jag lite svag för Jennifer Hale's röst också


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av marhed:

John Shepperd - Mass Effect serien
Gordon Freeman - Half Life serien

Skrivet av Comstedt:

Nathan Drake

Skrivet av Apministern:

Clayman

Motivera gärna! Jag tycker det hade varit intressant med lite motivationer.


signatur

Have a good time!

Medlem

Många är redan nämnda men vi får inte glömma:

Cutter "Ulukai" Slade - Outcast.

http://www.youtube.com/watch?v=BkwdYo_c2sE

http://www.youtube.com/watch?v=vtcqbGrSYJM&feature=related

Håller det fortfarande som ett av de absolut bästa spelen.

Medlem

Kanske inte direkt rädda världen hjälten men...

Private Preston Marlowe från bfbc 2

Han håller ihop laget i vått och torrt när allt är som svårast. En sann överlevare och lämnar aldrig en kamrat bakom!

Medlem

Solid Snake & Manny Calavera

Medlem

Dog från Half-Life 2!
Vet inte hur många gånger han/den hjälper till när det hettar till i kampanjen !


signatur

¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av marhed:

John Shepperd - Mass Effect serien
Gordon Freeman - Half Life serien

Skrivet av Comstedt:

Nathan Drake

Skrivet av Apministern:

Clayman

Motivera gärna! Jag tycker det hade varit intressant med lite motivationer.

Ja. hur många hjältar är av lera ;)?

http://www.youtube.com/watch?v=LKdADhk0HYo

Han spöar allt motstånd genom sina misstag och med häftiga vapen som Universalt lavemang!

Glömde förresten tillägga Crash Bandicoot.


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Ranger från Q1 ffs han uppfann ju strafejumpen och är en riktig badass, får ett skott i bröstet och bara morrar till.

Medlem

Gordon Freeman!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Skriv svar