Homefront-försäljningen överlägsen till 360

Medlem

Precis vad jag varnade Kaos för när de sa "vi ska bry oss om PC spelare, utveckla en deikerad PC-version och inkludera PC-exklusiva funktioner som andra spel saknar. Vi ska visa att man kan satsa på hardcore PC-gaming!".
Jag svarade bara: "Det blir nog bra men PC-spelarna kommer i alla fall att pirata spelet och konsolspelarna kommer att hålla er flytande. Spelar ingen roll hur mycket ni erbjuder, det duger aldrig. Nästa gång får ni satsa på konsol-versionen istället, där finns kunderna/gamers som bryr sig om annat än WoW och The Sims" Gissa om jag fick rätt

När ska utvecklare lära sig? Kaos med Homefront, Bioware med Dragon Age? Crytek med Crysis?
Det är ingen idé att satsa på Hardcore Pc gaming, för liten marknad för många pirater. Portar och spel som saknar både grafikinställningar och DirectX 11 säljer minst lika bra som de som stödjer det, samma med p2p jämfört med dedikerade servrar. Ska ni slå på PC så porta skiten rakt av eller gör "sociala" spel som WoW eller Sims, där hittar ni kunder även på PC. Synd att PC gaming dödar sig själv, kan lägga ut 5000 på ett garfikkort men inte 300 på ett spel...

Varför skulle en PC-spelare bry sig om en utvecklare som gör;
* En dedikerad version för PC, portar ej spelet från konsol?
* Har stöd för DirectX 10 och 11 direkt ut lådan?
* Låter dig hosta egna servrar med admin-rättigheter och hela köret?
* Låter dig fritt ändra grafikinställningar, FoV och liknande på PC?
* Fler personer i alla fordon, samt förstapersonsvy endast för PC
* Möjlighet till att ha fler spelare online samtidigt än på konsol etc.

Inaktiv

Tror det är så enkelt som att många fler konsol spelare inte är så pålästa och/eller bryr sig lika mycket. Många faller säkert för marknadsföringskampanjer, men har inte en blekaste aning om att spelet blivit sågat av många "kunniga".

Det roliga är ju att många av dessa mer casual spelarna säkert är nöjda med vad de får och aldrig kommer ha någon aning om att spelet anses vara dåligt av andra.

Medlem
Skrivet av Robert E:

Riktiga män kör på pc, men varför ska man köpa ett trasigt spel?

Real men play Capture The Babe.

So, who wants to dance?!


signatur

My gun's bigger than yours.

Medlem

Det spelar ingen roll hur "dålig" konsoler är, utvecklare satsar på konsoler och utvecklar spel därefter för det är där pengarna ligger - PC får sin del givetvis men inte på den nivån den ska ha. Spelen säljer till konsoler och kommer säkerligen göra det i framtiden också i dem nyare generationerna - därefter håller PC på långsamt håll i min åsikt dö ut. Portade, eller dedikerade versioner, spel till PC kommer allt mer senare efter huvudreleasen (eller inte alls) med död bagage som SecureROM, Starforce(?) och GFWL (Steam är dock ett undantag, det är en bra plattform).

Bara statistiken över antal sålda exemplar av Homefront visar detta (inte som "bevis" utan mer som stark indikation) oavsett om det är dåligt eller inte.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Bra spel säljer fortfarande till PC, skillnaden är att företag kan slänga ut halvdana skitspel och fortfarande sälja till konsollerna. Det är mycket vanligare bland konsollägare att gå in en affär och bara plocka upp ett RPG utan att veta någonting om det, bara på rekommendation från någon anställd, de är helt enkelt den mindre upplysta kundkretsen som går att utnyttja lättare.

Kanske blir homefront 2 konsollexklusivt, men vem fan bryr sig?

Medlem

var ju inte så många exemplar som sålts heller och sedan vet man ju inte hur de har mätt, låter lite otroligt imo.

Medlem

Räkna med digitala försäljningen också, sen kan vi snacka!
Sen är det alltid lika roligt med alla konsolfantaster som sitter här och kommenterar om hur bra de är och hur dåligt PC är osv.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Precis vad jag varnade Kaos för när de sa "vi ska bry oss om PC spelare, utveckla en deikerad PC-version och inkludera PC-exklusiva funktioner som andra spel saknar. Vi ska visa att man kan satsa på hardcore PC-gaming!".
Jag svarade bara: "Det blir nog bra men PC-spelarna kommer i alla fall att pirata spelet och konsolspelarna kommer att hålla er flytande. Spelar ingen roll hur mycket ni erbjuder, det duger aldrig. Nästa gång får ni satsa på konsol-versionen istället, där finns kunderna/gamers som bryr sig om annat än WoW och The Sims" Gissa om jag fick rätt

När ska utvecklare lära sig? Kaos med Homefront, Bioware med Dragon Age? Crytek med Crysis?
Det är ingen idé att satsa på Hardcore Pc gaming, för liten marknad för många pirater. Portar och spel som saknar både grafikinställningar och DirectX 11 säljer minst lika bra som de som stödjer det, samma med p2p jämfört med dedikerade servrar. Ska ni slå på PC så porta skiten rakt av eller gör "sociala" spel som WoW eller Sims, där hittar ni kunder även på PC. Synd att PC gaming dödar sig själv, kan lägga ut 5000 på ett garfikkort men inte 300 på ett spel...

Varför skulle en PC-spelare bry sig om en utvecklare som gör;
* En dedikerad version för PC, portar ej spelet från konsol?
* Har stöd för DirectX 10 och 11 direkt ut lådan?
* Låter dig hosta egna servrar med admin-rättigheter och hela köret?
* Låter dig fritt ändra grafikinställningar, FoV och liknande på PC?
* Fler personer i alla fordon, samt förstapersonsvy endast för PC
* Möjlighet till att ha fler spelare online samtidigt än på konsol etc.

Har visserligen inte spelat Homefront själv men som ägare till både konsol och pc kan jag med en gång säga att jag inte tilltalas det minsta av ett spel som både är kort och som hela tiden ska ledsaga en. Hatar spel som fördummar spelaren och detta verkar Homefront göra gång på gång.

Varför ska de bry sig om pc spelare, tja om det inte varit för fansen hade för det första spel varit något som kommit och gått. Vet inte om du är medveten om det men spel har inte alltid inneburit en massa pengar, snarare var det tidigare något man gjorde för man älskade det, hade man tur lyckades man förena denna hobby med att klara av maten för dagen. WoW har tydligt visat att det finns en anledning att bry sig om sina fans, de är mer än villiga att betala rejält med pengar så länge de tycker om det som utvecklaren/utgivaren förser dom med. Men det är inte bara till att sälja samma sak i ny förpackning och därför är det få som lyckas. Blizzard tillhör utan tvekan det företag som lyckats bäst, synd bara att de numera ägs av ett av de girigaste företagen på marknaden.

Jag är ganska säker på att pc spelare generellt (och nu menar jag inte mainstream spelare) kräver mer av spelen än konsolspelarna gör. Det räcker bara att kolla på hur bra varje nytt CoD spel säljer eller varje Halo spel (som i stort sett är samma spel med några tweaks här och där) säljer för att se vad jag menar.

Ställ dig istället frågan, varför skulle en pc spelare köpa detta när BF 3 snart kommer och det spelet kommer garanterat erbjuda en längre kampanj och, med tanke på Dice tidigare spel, ett MP som få kan matcha.

Inaktiv
Skrivet av xLas:

Singleplayern ser riktigt dålig ut måste jag säga, kommer inte att köpa det

ser riktigt dåligt ut, så du har inte provat spelet och bara sett en video då eller ?


signatur

Knower of the unknown

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Grumbledock:

Precis vad jag varnade Kaos för när de sa "vi ska bry oss om PC spelare, utveckla en deikerad PC-version och inkludera PC-exklusiva funktioner som andra spel saknar. Vi ska visa att man kan satsa på hardcore PC-gaming!".
Jag svarade bara: "Det blir nog bra men PC-spelarna kommer i alla fall att pirata spelet och konsolspelarna kommer att hålla er flytande. Spelar ingen roll hur mycket ni erbjuder, det duger aldrig. Nästa gång får ni satsa på konsol-versionen istället, där finns kunderna/gamers som bryr sig om annat än WoW och The Sims" Gissa om jag fick rätt

När ska utvecklare lära sig? Kaos med Homefront, Bioware med Dragon Age? Crytek med Crysis?
Det är ingen idé att satsa på Hardcore Pc gaming, för liten marknad för många pirater. Portar och spel som saknar både grafikinställningar och DirectX 11 säljer minst lika bra som de som stödjer det, samma med p2p jämfört med dedikerade servrar. Ska ni slå på PC så porta skiten rakt av eller gör "sociala" spel som WoW eller Sims, där hittar ni kunder även på PC. Synd att PC gaming dödar sig själv, kan lägga ut 5000 på ett garfikkort men inte 300 på ett spel...

Varför skulle en PC-spelare bry sig om en utvecklare som gör;
* En dedikerad version för PC, portar ej spelet från konsol?
* Har stöd för DirectX 10 och 11 direkt ut lådan?
* Låter dig hosta egna servrar med admin-rättigheter och hela köret?
* Låter dig fritt ändra grafikinställningar, FoV och liknande på PC?
* Fler personer i alla fordon, samt förstapersonsvy endast för PC
* Möjlighet till att ha fler spelare online samtidigt än på konsol etc.

Har visserligen inte spelat Homefront själv men som ägare till både konsol och pc kan jag med en gång säga att jag inte tilltalas det minsta av ett spel som både är kort och som hela tiden ska ledsaga en. Hatar spel som fördummar spelaren och detta verkar Homefront göra gång på gång.

Varför ska de bry sig om pc spelare, tja om det inte varit för fansen hade för det första spel varit något som kommit och gått. Vet inte om du är medveten om det men spel har inte alltid inneburit en massa pengar, snarare var det tidigare något man gjorde för man älskade det, hade man tur lyckades man förena denna hobby med att klara av maten för dagen.

Jag är ganska säker på att pc spelare generellt (och nu menar jag inte mainstream spelare) kräver mer av spelen än konsolspelarna gör. Det räcker bara att kolla på hur bra varje nytt CoD spel säljer eller varje Halo spel (som i stort sett är samma spel med några tweaks här och där) säljer för att se vad jag menar.

Ställ dig istället frågan, varför skulle en pc spelare köpa detta när BF 3 snart kommer och det spelet kommer garanterat erbjuda en längre kampanj och, med tanke på Dice tidigare spel, ett MP som få kan matcha.

Det kvittar vart "fansen" finns, det kvittar vart allt började. Allt handlar om vart pengarna finns och vart kunderna finns. Det är klart att kunderna och pengarna finns i konsolerna och det finns inte ett enda företag som inte vill tjäna pengar, så har det alltid vart sen datorspel och tv spel blev poppis under 80-talet.

Att PC delen går så dåligt är just pga tankesättet som du besitter "Varför ska jag köpa X när Y snart kommer" Bara en sådant simpelt tankesätt genererar i mindre sålda kopior och det ser tillverkarna och sen kollar dom vart det säljs och då är det på konsolerna.

Det hela handlar inte om att folk som spelar på en konsol har mindre krav utan att dom har lärt sig att man kan inte få allt man gapar efter.

Medlem

Man ska nog inte lägga allt för stor vikt över detta.
I England är det mest konsoll som gäller plus att detta bara är fysiska spel sålda.

Räkna med hela världen och all digital försäljning så ser det nog helt annolunda ut.

Medlem

Svårt att säga hur försäljningen ser ut i Sverige, men jag tillhör en riktigt minoritet verkar det som ^^.
Men men tycker det är gott om folk online, dock har det börjat dyka upp en hel fuskare. Jag vet inte ifall jag ska fortsätta eller inte då. Känns ganska meningslöst att spela ett spel där folk fuskar.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

skämt åsido,det är rätt så underhållande att läsa inläggen ifrån pc valparna, dom skiter på sig så snabbt man kritisera pc:n

Lika underhållande är det att läsa kommentarer som tydligt visar på hur lättlurade vissa är.

Medlem

Då PC versionen kräver steam är det väl ganska troligt att folk köper det direkt från steam ist för att köa i butik (dvs ej registrerade köp för pc), dessutom fick man börja spela på steam 1-2 dagar före butiksrelease.

Inaktiv

Gör man reklam så säljer det såklart!

Medlem

väntar på BF 3 ist (xbox 360 såklart!!!)

Medlem

Spelet handlar om när Amerika blir invaderat, Xbox 360 är en amerikansk konsol... err... a...duh?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

"Varför kommer det inga bra spel till PC???" Ja...undra varför ingen vill lägga pengar på en död marknad, jävla skumt

Medlem

Jag har hört att det suger köp det om ni har spel torka........

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Precis vad jag varnade Kaos för när de sa "vi ska bry oss om PC spelare, utveckla en deikerad PC-version och inkludera PC-exklusiva funktioner som andra spel saknar. Vi ska visa att man kan satsa på hardcore PC-gaming!".
Jag svarade bara: "Det blir nog bra men PC-spelarna kommer i alla fall att pirata spelet och konsolspelarna kommer att hålla er flytande. Spelar ingen roll hur mycket ni erbjuder, det duger aldrig. Nästa gång får ni satsa på konsol-versionen istället, där finns kunderna/gamers som bryr sig om annat än WoW och The Sims" Gissa om jag fick rätt

När ska utvecklare lära sig? Kaos med Homefront, Bioware med Dragon Age? Crytek med Crysis?
Det är ingen idé att satsa på Hardcore Pc gaming, för liten marknad för många pirater. Portar och spel som saknar både grafikinställningar och DirectX 11 säljer minst lika bra som de som stödjer det, samma med p2p jämfört med dedikerade servrar. Ska ni slå på PC så porta skiten rakt av eller gör "sociala" spel som WoW eller Sims, där hittar ni kunder även på PC. Synd att PC gaming dödar sig själv, kan lägga ut 5000 på ett garfikkort men inte 300 på ett spel...

Varför skulle en PC-spelare bry sig om en utvecklare som gör;
* En dedikerad version för PC, portar ej spelet från konsol?
* Har stöd för DirectX 10 och 11 direkt ut lådan?
* Låter dig hosta egna servrar med admin-rättigheter och hela köret?
* Låter dig fritt ändra grafikinställningar, FoV och liknande på PC?
* Fler personer i alla fordon, samt förstapersonsvy endast för PC
* Möjlighet till att ha fler spelare online samtidigt än på konsol etc.

Det spelar liksom ingen roll hur mycket mer support PC versionen får när spelet i sig är skit! Har ännu inte provat MP men efter att spelat SP så vågar jag inte köpa spelet!

De kanske inte skulle gått ut med att de lagt ner tid på SP för spelaren skulle känna sig berörd och allt det där skitsnacket! Spelet var en rak korridor med massvis av fiender och för jävligt ljud!
FFOW var mycket bättre och ser mycket bättre ut så DX11 smäcket hit och dit spelar ju ingen roll!

Hoppas på MP demo och en eventuell rea på steam framöver så man kan stödja dem lite och hoppas de gör något bättre framöver!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av Mortalis:

"Varför kommer det inga bra spel till PC???" Ja...undra varför ingen vill lägga pengar på en död marknad, jävla skumt

Sist jag läste här på fz stod PC marknaden för den större delen inkomster


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Inaktiv

Sedan måste man ha i åtanke att konkurrensen den här månaden är stor också: The Sims Medieval, Dragon Age II, Shogun II, Crysis 2, Assassins Creed Brotherhood och Lego Star Wars III.

Två av spelen finns inte på konsol. De "tvingas" då till andra spel som Homefront.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Mindre försäljning till PC?
Detta förvånar mig inte det minsta!

Jag kom nyligen hem från en resa till Storbritannien. När jag var i London, var det omöjligt att missa Homefront. Överallt var det reklam! Posters överallt i affärer, på flygplats/tågstation/busshållplats/ tunnelbanestation/ i taxi bilar, på TV ..osv!
Det kan ha varit en av de största reklamkampanjer jag sett för ett spel. Det kan närmast beskrivas som imponerande (med tanke på att jag i vanlig vardag ignorerar till största del all reklam)
spelintresserad som jag är.
Jag passade därför på att besöka 'HMV's största butik i centrala London, där de för övrigt hade haft "releaseparty" kvällen innan, med tournaments osv (liknande Webhallens event kan jag ana)
väl därinne frågade jag efter Homefront- till PC, då jag inte såg det någonstans i några hyllor. Däremot var det travar med 360 och ps3 versioner. Överallt köade folk för konsolversionen, men jag såg ingen köpa pc, trodde inte ens de hade en sådan version. MEn jag frågade och fick, till min förvåning, ett 'collectors edition' för endast £35
(drygt 350 SEK). Billigt enligt min mening, då det är 50€ på steam, och antagligen liknande pris i butik.

Har lirat en del hitills, runt 10h, och kan kortfattat säga att det är ett rätt bra spel. SP är väldigt begränsad och scriptad, och påminner mycket om den i Black Ops. Trots det är den underhållande, men kort (jag lirade igenom hela SP kampanjen på näst-högsta svårighetsgraden, på 4½h )
Multiplayern är underhållande, och påminner även den om lite om Call of Duty serien. Däremot har du fordon, som du får tillgång till genom att 'köpa' dem under spelets gång, med de poäng du tjänat in från frags, objectives. Det finns även en del andra prylar du kan hämta in under matchens gång (som förövrigt är extremt liten. En match går alldeles för fort ) bland annat 'drones' små robotar som skjuter, markerar fienden osv.
Grafiken är relativt bra, men maxat flöt det inte på så bra som väntat, trots att jag passerar systemkraven med marginaler. Det finns även en del mindre bra saker med MP- delen. Bland annat så är det brist på vapnen och kartor.
Det är väldigt begränsat antal vilket gör att spelet blir repetitivt och tråkigt senare.
Kortfattat; ett bra spel, men jag kommer fortsätta med min bc2 karriär, iaf till bf3

Medlem

erhm, såg först nu att jag postade hela min jävla livshistoria typ, nvm >_<

Medlem
Skrivet av Mortalis:

"Varför kommer det inga bra spel till PC???" Ja...undra varför ingen vill lägga pengar på en död marknad, jävla skumt

Om du inte räknat ut det själv än så är detta ett typiskt exempel på "konsoll-spel". Hade dom däremot primärt utvecklat det för PC och fått ut den fulla potentialen av spelet, då kan jag garantera dig att många fler köpt de till PC. Sitter jag med en dator och ett xbox hemma så inte fan köper jag ett konsollspel till datorn, då kommer jag känna vartenda skavank. Utan i detta fallet är ju då konsoll det lätta valet för då märker jag inte hur dåligt spelet igentligen är...

Inaktiv

På tal om PC-eliten / Dyra datorer? Själv så köper jag budget datorer vart tredje/fjärde år för ca 3000kr. Helt onödigt att köpa det nyaste & dyraste om man inte är så kräsen med grafiken. Blir ändå billigare än konsol då spelen till PC oftast är betydligt billigare, speciellt digital versioner.

Sen så är ju PC superior på alla fronter, om du inte sitter med ett dåligt portat konsol spel. Kommer aldrig att överge PC, även fast dom stora företagen överger plattformen så kommer det alltid finnas andra utvecklare. Sen så har man ju så många klassiska spel att det knappast blir speltorka, majoriteten av dagens spel är ändå skräp.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Intressant så på konsoll så märker man alltså inte att spelet är skit. Och jag som hört att spelet inte är bra från konsoll spelare mycket märkligt. Men som alla vet är konsol för förlorare det får man ju höra var dag.....roligt har vi.....men du ska veta att du är lurad och att musen alltid är bäst var du en har den. ps.alla här har pc iaf minst 90%.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Intressant så på konsoll så märker man alltså inte att spelet är skit. Och jag som hört att spelet inte är bra från konsoll spelare mycket märkligt. Men som alla vet är konsol för förlorare det får man ju höra var dag.....roligt har vi.....men du ska veta att du är lurad och att musen alltid är bäst var du en har den. ps.alla här har pc iaf minst 90%.

Haha, stackars liten. Vad jag mena va att eftersom PC ÄR den primära spelplattformen för FPS (håller du inte med mig här behöver du inte svara) så är det mycket lätt att märka när ett spel är portat från konsoll till PC. Däremot märker du inte detta på samma sätt om du sitter på en konsoll med ett konsollutvecklat-spel, eftersom den HAR segare styrning (du märker inte "släpigt" sikte på samma sätt) samt grafiken är så bra den kan bli (för PC-spelaren är den flera år gammal).
Min poäng va helt enkelt att man köper mindre gärna ett spel som "fördummats" till konsollernas nivå (ta de inte som flame, utan konsollerna är helt enkelt sämre och det är tyvärr ett faktum).

PS.
Vill du föra en diskussion, skriv inte som en tolvåring utan använd komma "," och punkt "." för att få meningar mer läsliga/förståeliga.
DS.

Medlem
Skrivet av Kawazu:

Det kvittar vart "fansen" finns, det kvittar vart allt började. Allt handlar om vart pengarna finns och vart kunderna finns. Det är klart att kunderna och pengarna finns i konsolerna och det finns inte ett enda företag som inte vill tjäna pengar, så har det alltid vart sen datorspel och tv spel blev poppis under 80-talet.

Okej om vi ska gå efter det resonemanget så finns det uteslutande på sociala spel som FarmVille, CityVille och även mobilt som Angry Birds. Ser illa ut för konsoler med andra ord ;).

Medlem

jag älskar spelet, fattar inte vad folk klagar om, det är balanserat och riktigt kul online om du frågar mig

123
Skriv svar