Spekulation om universum och bortom det okända.

Medlem
Spekulation om universum och bortom det okända.

Hur många är det inte som funderar och spekulerar om vad universum är? Jag är en av många, och en teori uppkommer ganska ofta för mig, att universum kan vara levande eller en del av en yttre värld.

Ta och jämför en atom och vårt solsystem

Om vi säger att vår sol är protoner och neutroner, och planeterna är elektroner, de skulle kunna betyda att vårat solsystem är en syreatom i en värld bortom universum.

Med hjälp av dagens superdatorer så har forskare kunnat skapa en modell av universum och det är en väldigt imponerande syn

Och jämför nu universum med en molekyl

Jag finner denna teori väldigt fascinerande (även om den inte stämmer), den får människans och jordens existens att verka obetydlig. Kanske är det en forskare bortom universum som studerar oss genom ett elektronmikroskop just nu Hela vårt universum kanske är skapat på CERN bortom det okända

Medlem

Fast elektronerna går ju inte i "fasta banor". Det är endast en beskrivande modell.
Istället pratar man om "elektronmoln" som elektronerna befinner sig i.

Man kan inte heller förutsäga vart en elektron kommer vara vid en given tidpunkt, man kan endast beräkna sannorlikheten för att elektronen e kommer vara på plats p vid tiden t


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

det som slår mig mest är hur in i bomben komplicerade alla universums lagar är. allt från mikro till makro är så äckligt komplicerat, bara hur ljus beter sig! hur nervsystemet fungerar ner på jon-nivå, hur förbannat stor en galax är! hur förbannat stort vårat lilla solsystem är!


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

jag har funderat och spekulerat/fantiserat så inåt helvetes mycket med just den teorin du har lagt upp..

En teori jag ibland tar upp på fyllan på brist av andra diskussions ämnen, en teori jag antingen blir prisad av mina fyllekompanjoner för jag underhåller dem med lite fantasi eller så blir jag hånad av mer nyktra personer i omgivningen för ren "idioti"

Nää men kort och gott.. en väldigt intressant teori som jag kanske inte fullt ut tror på men gillar att spekulera om


signatur

Suup homie

Medlem
Skrivet av Nestor:

Fast elektronerna går ju inte i "fasta banor". Det är endast en beskrivande modell.
Istället pratar man om "elektronmoln" som elektronerna befinner sig i.

Man kan inte heller förutsäga vart en elektron kommer vara vid en given tidpunkt, man kan endast beräkna sannorlikheten för att elektronen e kommer vara på plats p vid tiden t

Stämmer iofs att elektronerna rör sig oberäknat inom elektronmolnet, men våra planeter kanske uppfattas som oberäknat för den bortom universum. Har för mig att jag läst om att små saker med liten massa och liten gravitation gör att tiden går snabbare (tiden i en atom går väldigt snabbt) och stora saker gör att tiden går långsammare, och de är där forskare har börjat titta lite närmare på att åka i tiden, att utnyttja ett svart håls stora massa som en tidsmaskin, du åker runt ett svart hål i 5år och när du är klar har det kanske gått 50år

Men som sagt, universum är en intressant och mystisk plats och människan kommer garanterat lära sig mer om de med tiden Kanske inte lika mycke som vi har hoppats på dock

Medlem

Väldigt intressant med hypoteser om att definiera vad universum är.

Mörk energi och materia är också viktiga faktorer. Speciellt med tanke på att universum består minst 90 % av mörk materia. Detta är påvisat teoretiskt om man adderar den synliga och den mörka som tillsammans blir den totala medeldensiteten. Därefter dividerar man med den kritiska tätheten. Man får då ut ett värde på den s.k densitetsparametern.

Sen beroende på vilket värde man får för densitetsparametern:

<1 Öppet universum
>1 Slutet universum
=1 Platt universum

Verkar denna hypotes rimlig?

Referenser/källor:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/astro/denpar.html
http://astro.berkeley.edu/~mwhite/darkmatter/dm.html


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Mahone:
Skrivet av Nestor:

Fast elektronerna går ju inte i "fasta banor". Det är endast en beskrivande modell.
Istället pratar man om "elektronmoln" som elektronerna befinner sig i.

Man kan inte heller förutsäga vart en elektron kommer vara vid en given tidpunkt, man kan endast beräkna sannorlikheten för att elektronen e kommer vara på plats p vid tiden t

Stämmer iofs att elektronerna rör sig oberäknat inom elektronmolnet, men våra planeter kanske uppfattas som oberäknat för den bortom universum. Har för mig att jag läst om att små saker med liten massa och liten gravitation gör att tiden går snabbare (tiden i en atom går väldigt snabbt) och stora saker gör att tiden går långsammare, och de är där forskare har börjat titta lite närmare på att åka i tiden, att utnyttja ett svart håls stora massa som en tidsmaskin, du åker runt ett svart hål i 5år och när du är klar har det kanske gått 50år

Men som sagt, universum är en intressant och mystisk plats och människan kommer garanterat lära sig mer om de med tiden Kanske inte lika mycke som vi har hoppats på dock

"Tidsresor" är vetenskapligt bevisat. Fenomenet kallas "Time Dilation" och innebär kortfattat att tid och rum uppfattas olika av två referensramar i rörelse/vila relativt till varandra.

Ex.
Du och din tvillingbror är 20år gamla. Du kliver ombord på ett rymdskepp och reser rakt ut i rymden i 1 år innan du vänder och flyger hem igen. När du landar har du varit borta i 2 år, men på jorden har det gått 10 år och din tvillingbror är 10år äldre än dig.

Det som har hänt är att du har satt dig själv i rörelse i mycket hög hastighet relativt till jorden och sålunda är ditt mått av tid och rum annorlunda. 1 år för dig är 5 år på jorden. Ingen av er har rätt eller fel, det är bara så att din tid och ditt rum baseras annorlunda i din nya referensram.

Detta är en av huvudaspekterna av einsteins relativitetsteori: Ingen referensram är speciell, allt är relativt. Så när du säger att det bara gått två år så har du helt rätt, två år relativt till jorden där det gått tio år.

Påpekas bör att en sådan extrem tidsdilation uppstår bara om den relativa rörelsen sker i en märkbar procent av ljusets hastighet.

Vet inte om du vart nå klokare, jag är inte så bra på att förklara men kanske


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Att tiden går olika på olika ställen går att visa genom att ställa två klockor lika, för att sedan ha den ena på ett flygplan och den andra kvar på jorden. När resan sedan är över kommer tiden ha gått olika snabbt. Självklart är det en ytterst marginell skillnad som kräver precisa instrument, inget man gör själv med andra ord.

Medlem

Ett enkelt sätt att beskriva tidsdilation mer begripligt och direkt är följande.

Anta att jag står på ett tåg och studsar en boll mot golvet. Från min synvinkel så lämnar bollen min hand, rakt ner i golvet och rakt upp igen till min hand. Alltså, en rak linje ner och en rak linje upp.

Anta nu att du står vid rälsen och tittar på när jag åker förbi och studsar min boll. Från din synvinkel kommer bollen att färdas snett ner mot golvet, studsa och sedan snett upp till min hand, detta eftersom vi färdas horisontellt.

Om man mäter sträckan som bollen färdats så finner man att den diagonala vägen bollen färdats ur din synvinkel är längre än den raka vertikala vägen jag observerat!!??

Det är inte en synvilla eller illusion utan ett faktum att ur din synvinkel tar varje studs med bollen något längre tid än ur min synvinkel. Och ju snabbare jag åker med tåget, desstå längre blir bollens diagonala färd ur din synvinkel trots att den förblir den samma ur min synvinkel.

OBS...
Detta exempel beskrivs egentligen med ljusimpulser istället för en boll då ljusets hastighet är konstant för alla referensramar under alla förhållanden medans man kan argumentera att bollen påverkas av tågets hastighet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av båtsman:

Att tiden går olika på olika ställen går att visa genom att ställa två klockor lika, för att sedan ha den ena på ett flygplan och den andra kvar på jorden. När resan sedan är över kommer tiden ha gått olika snabbt. Självklart är det en ytterst marginell skillnad som kräver precisa instrument, inget man gör själv med andra ord.

Jepp! Det är experimentiellt visat.
Däremot är som bekant ljusets hastighet absolut/konstant. Det kan förklaras med längdkontraktion + tidsdilation.

Jag rekommenderar att se dessa filmer: http://www.youtube.com/watch?v=6rl3Z9yCTn8

edit: De förklarar även hur tidsdelationen och längdkontraktionen fungerar med två rymskepp som skjuter ut en ljusstråle. Den ena står stilla och den andra rör på sig åt riktningen de skjuter ljuset. För att just ljuset från skeppet i rörelse ska hålla samma hastighet som från den stillastående (ljusets hastighet är ju konstant) så krävs en tidsdelation och längdkontraktion för att ekvationen ska gå ihop!

Förklaras även här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidsdilatation
med formler
4 delar.

De lyckas även förklara gravitiationen hyfsat så den inte längre blir denna "osynliga" kraft som bara finns.

Medlem
Medlem

Jag rekommenderar "Modern Physics for non-scientists".
http://www.amazon.com/Physics-Non-Scientists-Einsteins-Relati...

Bästa föreläsningarna jag sett, totalt är det 24st 30min föreläsningar inom det mesta med modern fysik på ett lättbegripligt och intressant sätt. Killen som föreläser är helt briljant i sitt sätt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar