BF2142 skickar oklara uppgifter över nätet

Medlem

Woooh! Sellouts!


signatur

Jäh..

Medlem

Jadu... nog för att jag kunde acceptera lite ingame reklam. Dock gillade jag inte demot så mycket. Men något som kollar statestik mm? iofs är jag nog paranoid, men jag tänker inte köpa ett spel som skickar saker bakom min rygg PARANOID! =D


signatur

Bara gör det.

Medlem

inget att orka bry sig om...verkar ju inte ens va sant heller.
reklamen är jag dock intresserad av, undrar hur det kommer se ut. ska kila ner o köpa spelet iövermorgon!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

all ni som köper BF2142 kräv att få era pengar igen som ni betalde för spelet efter som ni har betalat dubbelt så mycket som de kostade i affären
efter som reklam är ett sätt att ta betalt av folk inte direkt men
indirekt och för detta får ni inte något som ni har betalt för eller frågat efter

Medlem
Skrivet av zijn:

all ni som köper BF2142 kräv att få era pengar igen som ni betalde för spelet efter som ni har betalat dubbelt så mycket som de kostade i affären
efter som reklam är ett sätt att ta betalt av folk inte direkt men
indirekt och för detta får ni inte något som ni har betalt för eller frågat efter

que?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av zijn:

all ni som köper BF2142 kräv att få era pengar igen som ni betalde för spelet efter som ni har betalat dubbelt så mycket som de kostade i affären
efter som reklam är ett sätt att ta betalt av folk inte direkt men
indirekt och för detta får ni inte något som ni har betalt för eller frågat efter

Eller den korta versionen: Köp ej.


signatur

Serious Rabarber Squad, Kravlöst i BF2 sen 2005
Spasdar: Aldrig att Starforce _förstör_ hårdvaran

Medlem

Förbannat att jag inte fick reda på denna informationen tidigare, jag har ju redan förbeställt det från cdwow. Det kommer igentligen inte påverka mitt spel ett skit, jag sitter på en 100Mbit lina och den lilla reklam som skickas är förmodligen obetydlig (inte ens DICE skulle göra så att reklam skulle dynga ner anslutningen när du spelar.....eller det kanske dom skulle). Nåja, hälften av er sitter redan med ett par tracking cookies på burken som skickar information "as we speak" hehe.


signatur

För din skull: www.piratpartiet.se

URK
Medlem
Skrivet av SgtKelly:
Skrivet av zijn:

all ni som köper BF2142 kräv att få era pengar igen som ni betalde för spelet efter som ni har betalat dubbelt så mycket som de kostade i affären
efter som reklam är ett sätt att ta betalt av folk inte direkt men
indirekt och för detta får ni inte något som ni har betalt för eller frågat efter

Eller den korta versionen: Köp ej.

det är bättre att de köper och sedan lämnar tillbacka till affären tänk vilket tryck EA kommer få ifrån alla de affärer som måste skicka tillbacka skitten till EA. efter som folk måste öppna packetet i sin tur för att få informationen och en affär kan inte sälja en öppnad förpackning.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Borde det inte vara enkelt att stoppa det här? Ta reda på vilken port etc det skickat på och sen blockera den eller nått?

Jag är inte direkt nån l33t data nisse så har inte super koll på alltsånt där

Medlem
Skrivet av Pumpa:

Borde det inte vara enkelt att stoppa det här? Ta reda på vilken port etc det skickat på och sen blockera den eller nått?

Jag är inte direkt nån l33t data nisse så har inte super koll på alltsånt där

Borde väl räcka med typ netlimiter, då kan du stoppa program från att ladda ner eller ladda upp över en viss hastighet.

Medlem
Skrivet av URK:
Skrivet av Notumforce:

konspirations teorierna haglar märker jag..

varför tror du inte på fakta EA/dice har själva sakt att de skickar med ett pogram som kollar dej när du spelar men de har inte sakt ricktig vad de kollar. reklam rent fakt messigt så kommer reklamen över till din dator så går den via ditt internät mera som skickas desså större belastning = mera lagg och högre ping.

Fakta man kommer få se reklam ingame och det förs statistik på reklamen ingame och?

Resten är som sagt teorier.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Spyware eller inte, här är en bild på en lapp som du får med spelet.

http://img159.imageshack.us/img159/941/igavy2js4.jpg

Själv hade jag inte ens övervägt att köpa spelet överhuvudtaget.
Jag hade inte tänkt dra igång en debatt om Anti-EA, men själv tycker jag att dom håller på att drunkna i sin egen skit.

Inaktiv

Undrar om det går att blockera portar eller specifika ip:n med hjälp av en brandvägg för att hindra att den spionerar.

Inaktiv

helt ok, tycker jag, alla företag vill väll tjäna pengar ?
(OT: cdon har skickat mitt spel nu )
ska bli kul...

Medlem

Suck.. Många säger att reklamen är med för att EA/DICE då kommer fortsätta Patcha spelet/släppa nya banor OSV OSV.

SJÄLVKLART kommer de släppa nya banor, lag mm.. Men fan heller att de kommer vara gratis! Booster packs, anyone? expansions? Typiskt EA.. :\

Dice i sig är det nog itne fel på.. Men EA.. Blodsugande vampyrer!

Medlem
Skrivet av spiken:

Dice dementerar uppgifterna på BF2142.se

De dementerar att spelet plockar upp och skickar iväg information utanför spelet, och jag köper det, för jag har svårt att tro de försöker sig på något vådligt som att sniffa i cookies från webläsare. Som citatet nedan från bf2142.se påpekar.

Citat:

John [Hergelid] säger att det inte finns några som helst kopplingar till spywareprogram och att programmet inte skickar information om dina surfvanor. Den information som skickas till DICE/EA har alltså inget med dina personliga surfvanor att göra.

Vad som dock med all sannorlikhet registreras och skickas ut från din dator till EA, eller reklamhanteraren, är hur länge du tittar på viss reklam, och annan information såsom från vilka vinklar dessa ses. Detta är ju en annonsprovider:s våta dröm att få sådan detaljerad information om sina offer.

BF2142 kanske inte innehåller spyware i sin konventionella benämning, men det är klart att det innehåller adware.

MFC
Medlem

"the Advertising Technology may record yur Internet Protocol adress and other anonymous information.."

Asså jag bryr mig inte men IP-adressen räknas som en del av integriteten på nätet och möjliggör idenfiering (jfr de som har fast ip). M.a.o och IMHO så är det spyware per definition men jag hade inte brytt mig för dels har jag dynip och dels så skulle jag se reklam som uppdateras som bonus men å andra sidan lär det väl dyka upp blöjreklam i mail-inboxen kanske?.. finns ju nackdelar antar jag.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jag är fortfarande mer intresserad hur reklamen i spelet ser ut. Alla ni som tänkt köpa spelet vet ni hur spelet ser ut med reklam i sig?

Medlem

Sen antar jag att man kommer kunna hindra att denna information streamas till och från datorn med en brandvägg.

Medlem
Skrivet av WizKid:

Jag är fortfarande mer intresserad hur reklamen i spelet ser ut. Alla ni som tänkt köpa spelet vet ni hur spelet ser ut med reklam i sig?

Nej

Medlem

Kyraal! Grattis till 1337! LEET 1339 POSTS! lol haha

Medlem

Men om det är ett reklamspel så tycker jag inte det skall kosta runt 400kr...


signatur

Alfa Bertil

Medlem

EA var ansvariga för 9/11.

Å andra sidan tycker jag att det är skit med reklam i ett spel man pröjsar fullt pris för och får absolut 0 benefit från att behöva glo på reklam och gå med på att det har någon slags prestanda effekt.


signatur

Med ett schysst järnrör kan man slå hela världen med häpnad!
Nöjd med PC och XBOX360.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vad som dock med all sannorlikhet registreras och skickas ut från din dator till EA, eller reklamhanteraren, är hur länge du tittar på viss reklam, och annan information såsom från vilka vinklar dessa ses. Detta är ju en annonsprovider:s våta dröm att få sådan detaljerad information om sina offer.

Intressant vore väl att få veta om reklamskyltarna blurras ut likadant som övriga saker när man skruvar ner reglagen för kvalitet till en rimlig kompromiss mellan prestanda och bra sikt...
Köper inte spelet själv, men det är en intressant fråga iaf.. de som spelar tävlingsinriktat lär ju trigga på det.

Medlem
Skrivet av URK:

undra om vad EAfansboys säger om detta nu då.

Var fanken har du sett en sådan??

Det är väl inget konstigt med att spelet ringer hem, de måste ju veta hur många som sett annonserna så de vet vad de ska ta betalt eller hur länge de ska fortsätta visa dem, beroende på hur de säljer reklamtiden.


signatur

I would never lie. I wilfully participated in a campaign of misinformation. - Fox Mulder

Medlem

Spyware, loggande av surfvanor eller reklam under spelandets gång? Nej tack. Inget av ovanstående är speciellt lockande. Blir inget BF 2142 för min del.

Vad kommer härnäst? AD-Blocking i spel?

Medlem
Skrivet av WizKid:

Jag är fortfarande mer intresserad hur reklamen i spelet ser ut. Alla ni som tänkt köpa spelet vet ni hur spelet ser ut med reklam i sig?

Google is your friend.

http://www.ggl.com/news.php?NewsId=4040

Visar lite hur det kommer se ut.


signatur
Medlem

Det är väl ganska självklart att de som köper reklamplats måste få veta hur ofta och av hur många deras reklam syns. Jämför med tittarsiffror och sändningstid i TV.

Det skulle vara kul att veta vad de som tycker att detta är så otroligt fruktansvärt tror att informationen kommer att användas till. Kommer EA registrera hur ni surfar? Kommer de att skicka spam-mail till er? Kommer de registrera vilken porr ni laddar ner och skicka brev om det till era föräldrar?

Det är ju bara ett naturligt steg i spelbranschens utveckling. Jag ser inte att folk bojkottar alla filmer eller TV-program som har produktplacering. "Jag köpte en tidning och en tredjedel av sidorna var reklam! Bojkott! Vägra köpa!".

Medlem
Skrivet av Gullefjun:
Skrivet av WizKid:

Jag är fortfarande mer intresserad hur reklamen i spelet ser ut. Alla ni som tänkt köpa spelet vet ni hur spelet ser ut med reklam i sig?

Google is your friend.

http://www.ggl.com/news.php?NewsId=4040

Visar lite hur det kommer se ut.

Var väl roligt att han skriver om demot, fastän screensen är från betan... hmmms.

Dock kommer jag ihåg att jag inte la märke till dom där skyltarna när jag lirade betan, vilket kanske är bra... Men hade det varit en reklamplats för nått riktigt i dagsläge, typ "coca cola" då hade jag nog reagerat ganska kraftigt, speciellt om det var ny annons varje gång.
På det sättet så hatar jag detta med advertising i spel, det ska inte få spelaren att glo på nått jävla crap folk vill sälja, istället för att springa runt och ha skoj i själva spelet.

URK
Medlem
Skrivet av Margy:

Det är väl ganska självklart att de som köper reklamplats måste få veta hur ofta och av hur många deras reklam syns. Jämför med tittarsiffror och sändningstid i TV.

Det skulle vara kul att veta vad de som tycker att detta är så otroligt fruktansvärt tror att informationen kommer att användas till. Kommer EA registrera hur ni surfar? Kommer de att skicka spam-mail till er? Kommer de registrera vilken porr ni laddar ner och skicka brev om det till era föräldrar?

Det är ju bara ett naturligt steg i spelbranschens utveckling. Jag ser inte att folk bojkottar alla filmer eller TV-program som har produktplacering. "Jag köpte en tidning och en tredjedel av sidorna var reklam! Bojkott! Vägra köpa!".

tv är en sak men om du går och köper en dvd film och det är reklam avbrott lite då och då så klart du blir sur. sedan finns det kanaler som man betalar fulpris på utan reklam och kanaler med reklam som man betalar mindre för.

det är skillnaden fulpris med reklam. låt dem ha 2 versioner en fulpris den andra halva priset med reklam.

sedan en EAfanboy är en person som sväljer allt EA aäger och hoppas en massa med en massa med bort förklaringar som det är inte så farligt men den enna skitten efter den andra avslöjas och de håller bara med EA. som det finns en liten grupp här på FZ. det är bara att kolla hur många som är villiga att köpa spelet eller inte på undersökning.

så klart att de visar reklam skyltarna som de gör när de inte har några att göra reklam för än. tänk er samma skyltar med always eller coca cola osv som oftast har en färg som lyser upp hela spelet istället för den gråton som bf2142 har.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Skriv svar