Medlem

Jag testade spelet i förrgår och första intrycket var bra efter introt osv, men efter jag fick ta kontrollen skälv så sjönk mitt intryck till botten.
JAg hade valt at styra med mus+t-bordet, spelade några minuter innan jag ändrade till den rena musstyrnigen (aka diablo styrning).
Det vart bättre men fighting systemet var så jävla dåligt.
Efter lite mer spelande så hade jag fått en massa olika fighting stilar som man tydlige MÅSTe använda på olika fiender för ens träffa dom, så störigt för den första stilen ser det ut som killen håller på göra ner sig.
Efter jag fått min första magi så gick spelet och crashade vilket var en himla tur för jag vet inte hur mycket mer jag hade klarat av, skit spel helt enkelt.
Gav bort min kopia nu till min broder för han ville ge det en chans, jag fick tillbaka min kopia idag med kommentaren "dynga".


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem

...och här kommer min första.

Jag önskar att FZ i fortsättningen kommer att lägga mer krut på att ta fram recensioner med högre kvalitet. Sällan har jag varit så irriterad på den rent ut sagt sumpiga kvaliten, speciellt av recensionerna på Wii spel.

För att göra min poäng så ber jag er läsa genom Metroid Prime 3 recensionen här på FZ - för att sedan jämföra med ett par andra recensioner av samma spel. Det är inte betyget jag har synpunker på - även om det är förvånande - utan hantverket bakom recensionen. Att på en (1) sida sammanfatta det som många säger är det bästa spelet till Wii är förvånande.

Tillbaka till ämnet.

Tyvärr har jag inte spelat spelet - men läst en hel del om det. Kanske hade jag lagt det åt sidan efter att ha läst recensionen - men majoriteten av de kommentarer jag läst talar ett annat språk

...och för att avsluta där jag började. Det är jäkligt tråkigt när diskussionen inte handlar om spelet utan tillkortakommandet i recensionen.

Ta tag i detta nu FZ - vi gillar ju er. Folk klagar inte för att de tycker det är kul utan för att de är inte fått den kvalitet de har blivit vana vid.

Game on!

Skulle gärna vilja se ett andra utlåtande från fragzone om The Witcher.
Personligen har spelet hängt sig en gång för mig - vilket är mindre än vad de flesta nya spel brukar bugga ur innan uppdateringar har släppts. Så jag känner inte igen pratet om buggar då jag inte sett några.
Långa laddningstider är den enda egentliga nackdelen jag har sett med The Witcher.

Stridssystemet är roligare än i många andra rollspel, allting beror självklart på vad man föredrar här. Med OTS mode så har inte jag några problem att träffa 5 combos och ser ingen svårighet med detta heller. Potions, slipstenar, spells och annat som kan vända striden till fördel är inte heller svåra att kombinera. Så kritiken angående stridssystemet tycker jag känns lite svag.

Angående klagomålet på "en skev kvinnosyn" så måste jag bara skratta. Återigen så skall någon lite moraltant till recensent sitta och berätta för vuxna människor (ja spelet riktar sig till vuxna människor) hur hemskt det är att man "kan" sätta på varenda tjej spelet. Guuud så osmakligt. Notera att detta är fiktion - hur kan det vara så otroligt hemskt med lite en samlarbild med ett naket bröst? Notera att man inte ens behöver sätta på tjejerna, detta är helt valfritt.
Blodsplatter våld och döende kvinnor är väl helt ok istället?
Sen är det aldrig några klagomål på att det skulle vara skev mansbild i något spel. Biffiga superhjältar med capes som räddarvärlden är förstås helt ok - det gör väl alla män?
Nej, så fort en tillstymmelse av sex visas i ett spel blir allt helt plötsligt helt omöjligt att ha att göra med - tala om att vara hämmad. Väx upp Löfkvist.

Storyn är för övrigt väldigt bra i The Witcher - tillskillnad från mycket av det mediokra standardiserade fantasy hjälten räddar världen ännu en gång dyngan som tycks få 5:or rakt igenom.
Att betänka är även att världen i spelet faktiskt känns levande - tillskillnad från tex. oblivion där man försökta skapa en vision om att världen var levande.

Medlem

Jasså, det klagas återigen lite sådär PK-aktigt över kvinnosyn i ett spel nu igen. Det är fortfarande lika löjligt som det sist nämndes i en recension här.


signatur
Medlem

Återigen... vad tillför de nakna brösten till spelet bortsett från en Mature-rating? Får du verkligen pirrningar längsmed ryggraden varje gång du nailar en polygon-prostituerad? Jag förstår helt enkelt inte. Det är ju så fruktansvärt totalt onödigt, och bara faktumet att det finns där är barnsligt enligt mig.

Ok att man försöker få in mer vuxet material, men det här är inte den rätta vägen att göra det.

Och om mogenhet är att skrika ut sitt förakt över den "omogna" recensentens moderna kvinnosyn, så betvivlar jag starkt att ni ska spela spel för vuxna...

Inaktiv

Registrerade mig när jag såg denna recension, tyckte den var väldigt orättvis mot spelet. Har spelat det några timmar och nått till den första stora staden. Ja, kvinnosynen är dålig men de kanske vill illustrera den tidens kvinnosyn?
Själv kan jag tycka att det är rätt kul att ragga upp någon under en längre tid i spelet.

Alla de anledningar resenscenten anger är inte några problem för mig för jag kan njuta av spelet ändå, men det ligger ju självklart i betraktarens ögon. Det mest irriterande jag varit med om hittills var att jag ville in i ett hus men var tvungen att springa en grymt lång och onödig väg för att det var en liten låg mur framför...

Medlem

Bra recension.

Medlem
Skrivet av DarthZ:

Håller med det där om att det känns som medeltid; helt klart det enda spelet som verkligen känns "medeltid" och inte sci-fi fantasy. Musiken. Grafiken. Designen.

Och @ Famest... det är en riktigt välskriven recension utan tvekan; men för mig så känns sågningen väldigt tvivelaktig och fel.

amen!


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

"Samlarkorten" är porr, det är helt ok om man gillar sånt, inget att sätta minus på enligt mig.

Buggigt, javisst, det kraschar ungefär en gång varannan timme för mig, men fan om jag inte kommer tillbaka och vill ha mera hela tiden, combat-systemet blir finare o finare längre in i spelet. Dialogen och ansiktsanimationerna är dock helt värdelösa. Kan ge det 3.5 eller något sådant, av 5.

Inaktiv
Skrivet av Perequin:

Återigen... vad tillför de nakna brösten till spelet bortsett från en Mature-rating? Får du verkligen pirrningar längsmed ryggraden varje gång du nailar en polygon-prostituerad? Jag förstår helt enkelt inte. Det är ju så fruktansvärt totalt onödigt, och bara faktumet att det finns där är barnsligt enligt mig.

Ok att man försöker få in mer vuxet material, men det här är inte den rätta vägen att göra det.

Och om mogenhet är att skrika ut sitt förakt över den "omogna" recensentens moderna kvinnosyn, så betvivlar jag starkt att ni ska spela spel för vuxna...

Om man ser trenden med sex i spel, så är produkter som GTA, Conan och The Witcher en kulmination av en trend. Om man ser på andra medium under 1900-talet så är det lätt att se samma extrem provokation i film och musik. Har vi t.ex NWA i rapp musiken idag? Nej, det är en barn-sjukdom som alla medium lider av och med tanke på att spel endast fått erkännande i massmedia de senaste åren, är spel som detta ett sandkorn i havet.

Så ja, detta är inte en diskussion hurvida kvinnosynen hos vilka personer reflekteras i spelet utan kritiken gentemot recensenten. Det är i min mening är helt befogad, dock en ironisk "heligare än dig" attityden hos kritikerna, vilket är kul att följa:)

Medlem
Skrivet av Perequin:

Återigen... vad tillför de nakna brösten till spelet bortsett från en Mature-rating? Får du verkligen pirrningar längsmed ryggraden varje gång du nailar en polygon-prostituerad? Jag förstår helt enkelt inte. Det är ju så fruktansvärt totalt onödigt, och bara faktumet att det finns där är barnsligt enligt mig.

Det tillför en känsla av en levande värld. En värld där man faktiskt kan/får se lite naket, som inte är helt overkligt genom att bröstvårtor exempelvis inte existerar. Det handlar inte alls om pirrningar när man sätter på, det handlar om att man kan göra det och att nakenhet existerar.

Om du slår på MTV eller går på fest så kommer du strax notera hur mycket halvnaket det finns i världen, och om du blir mer intim med någon så märker du snart att det finns saker som bröstvårtor, pubis (i vissa fall ) mm.

DÄRFÖR tillför nakenhet/sex/våld/blod/supande/ovårdat språk något. Det ökar känslan av att spelet utspelas i en trovärdig värld


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Inaktiv

titts and ass is the meaning of life.

Medlem

Själv så kommer jag ihåg när Aftonbladet (.. ja vet.. ja vet.. ) recenserade Tekken 3 till Playstation 1997. Dom tyckte det var ett jävligt bra spel men gav det ett 0 av 5 p.g.a att man kunde slå på folk som låg ner.


signatur

F.D Wowaddict, Sitter nuförtiden och pingar 300 i TF2 p.g.a Mobilt "bredband" vilket är ett bra sätt att hålla sig ifrån beroendet.

Medlem
Skrivet av pappa:

Registrerade mig när jag såg denna recension, tyckte den var väldigt orättvis mot spelet. Har spelat det några timmar och nått till den första stora staden. Ja, kvinnosynen är dålig men de kanske vill illustrera den tidens kvinnosyn?
Själv kan jag tycka att det är rätt kul att ragga upp någon under en längre tid i spelet.

Alla de anledningar resenscenten anger är inte några problem för mig för jag kan njuta av spelet ändå, men det ligger ju självklart i betraktarens ögon. Det mest irriterande jag varit med om hittills var att jag ville in i ett hus men var tvungen att springa en grymt lång och onödig väg för att det var en liten låg mur framför...

Beskriv exakt hur kvinnosynen är "dålig"?

Ska vi fortsätta? Mass Effect (spelet som fick mig att köpa en 360) tillåter make-up för kvinnliga karaktärer men inte för manliga. Det tillåter romanser mellan manliga och kvinnliga och kvinnliga och kvinnliga men inte mellan manliga och manliga karaktärer. Homofobi någon? Blir jag upprörd? Nej! Tycker jag att det är lite märkligt? Ja.

Kan någon snälla beröra vad jag sagt tidigare, att det inte alls presenteras någon skev kvinnosyn i spelet. FÖRUTOM att kvinnorna antingen är skitsnygga babes eller fula gamla haggor. Geralt är inte alls nån "stureplansstekare" (hette det så?) som drar över kvinnor och skiter i dem sen. I alla fall (utom ett men det förklaras av storyn) finns kvinnorna kvar i spelet och har en, om inte alltid vänskaplig, så professionell relation till Geralt. Exakt vad är så förnedrande med sexualitet. Den direkta skildringen i form av samlarkort och små hångelsekvenser är mest lustig (och JA, tydligt ironisk och medveten om sin egen ostighet). Har ni för övrigt lagt märke till att ikonen för att klicka fram det ökända samlarkortet för varje kvinna man har haft sex med är ett hjärta? Inte en "stämpel", inte ett victorytecken, inte en kuk, inte en flinande gubbe, utan ett hjärta.

Var inte så rädda för lite känslor mänskliga drifter i era skyddade små fantasyvärldar. Hur många omslag till rollspel pryds inte av en donna i minimal plåtbikini? Är inte det mer fel än att låta kvinnorna i The Witcher faktiskt ta för sig och åtminstone själv verka VILJA framställa sig på ett visst sätt.

Och även om det finns mindre sakliga påhopp i den här tråden så tycker nog att de flesta här har mer på fötterna när de ifrågasätter recensionen är vad recensenten själv har.

Medlem

pajjas rent ut sagt

Medlem
Skrivet av Grimhild:

Angående buggarna.

Om jag köper en produkt så vill jag att det ska fungera felfritt, i värsta fall störningsfritt. Att ett spel krashar 6 ggr på 10 timmar skulle jag se som helt oförlåtligt. Men det är ju min åsikt.

ja då kan du ta och sluta använda teknik överhuvudtaget, all MJUKVARA har buggar i sig och är aldrig 100% felfria, inte ens pong är felfritt. Tänk om tänk rätt.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Hmm du klagar på kvinnosynen i ett spel men jag har aldrig sett nån nämna hur dom gör männen i spel där 99% av karaktärerna man spelar är muskulösa.. Så varför e det rätt lr "politiskt" korrekt?

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av Grimhild:

Angående buggarna.

Om jag köper en produkt så vill jag att det ska fungera felfritt, i värsta fall störningsfritt. Att ett spel krashar 6 ggr på 10 timmar skulle jag se som helt oförlåtligt. Men det är ju min åsikt.

ja då kan du ta och sluta använda teknik överhuvudtaget, all MJUKVARA har buggar i sig och är aldrig 100% felfria, inte ens pong är felfritt. Tänk om tänk rätt.

Då du bara läser det du vill läsa så får jag väl understryka att du måste ha missat ".. i värsta fall störningsfritt". Det vill säga så buggigt att jag stör mig på det. Du har ingen aning om var den gränsen går för nån annan än dig själv.

Att säga att man ska skippa all teknik för att man inte vill behöva ladda ner 2-5 patchar för att det ska fungera flytande låter bara befängt.

"Tänk om, tänk rätt"

Tillägg - Har dessutom inte sagt någonstans att detta spel är buggigt, är andra som har gjort det. Påpekade att jag aldrig skulle vara nöjd med mitt köp om det är som dom säger.

Medlem
Skrivet av Mikael Löfgren:

och en multiplayerfunktion saknas helt.

Håller med, gruppsex hade varit kul


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Medlem
Skrivet av Sito:
Skrivet av Mikael Löfgren:

och en multiplayerfunktion saknas helt.

Håller med, gruppsex hade varit kul

Co-op. *fnissar hysteriskt*

Medlem

Aldrig förr har jag spelat ett spel som trots sina förekommande buggar och långa laddningstider fått mig insvept i dess handling och som jag spelat med stort nöje, dessutom överväger att spela om för att göra andra val i storyn.
1.5 av 5? Jävla skämt.
Här får man äntligen ett fantasy-RPG där världen faktiskt känns skitig, brutal och farlig, där världens invånare brukar svordomar och sex är en stor del av livet, må det vara horor eller romans.
Vill man ha rumsrena fantasyvärldar kan man med fördel spela Oblivion istället, ni andra bör prova The Witcher, för mer rätt kan ni inte träffa än.

Inaktiv
Skrivet av Sito:
Skrivet av Mikael Löfgren:

och en multiplayerfunktion saknas helt.

Håller med, gruppsex hade varit kul

Haha Den var bra:D

Medlem

Måste bara skriva en gång till i tråden om vissas påstående om att kvinnosynen är fel. Sen när är det omoraliskt/fel för kvinnor att vilja ha sex? Tycker de för fram det ganska bra i spelet, där kvinnorna oftast tar initiativet.

Medlem
Skrivet av Kaan:

Måste bara skriva en gång till i tråden om vissas påstående om att kvinnosynen är fel. Sen när är det omoraliskt/fel för kvinnor att vilja ha sex? Tycker de för fram det ganska bra i spelet, där kvinnorna oftast tar initiativet.

Recencenten är kanske en korkad feminist, dvs är av uppfattningen att tjejer ska vara osexiga/fula (vägra ta hand om kroppsbehåring/vikt/hälsa, samt gärna klä sig fult), hata allt vad sex heter, vara pryda osv. Eller så är han bara löjligt jävla PK vilket är precis lika illa, om inte värre.

Jag gillar spelet, men en grej som inte är så bra är att friheten är lite för begränsad för min smak. Te.x att man inte kan hoppa/klättra, dyka, det gör att det inte är så roligt att utforska vilket jag tycker är viktigt i ett RPG. I övrigt måste man ju säga att det är ett högkvalikativt spel vilket alla recensioner jag sett hittils verkar hålla med om, utom denna pisslöjliga recension.


signatur
Inaktiv
Skrivet av iramirion:

Om man ser trenden med sex i spel, så är produkter som GTA, Conan och The Witcher en kulmination av en trend. Om man ser på andra medium under 1900-talet så är det lätt att se samma extrem provokation i film och musik. Har vi t.ex NWA i rapp musiken idag? Nej, det är en barn-sjukdom som alla medium lider av och med tanke på att spel endast fått erkännande i massmedia de senaste åren, är spel som detta ett sandkorn i havet.

Så ja, detta är inte en diskussion hurvida kvinnosynen hos vilka personer reflekteras i spelet utan kritiken gentemot recensenten. Det är i min mening är helt befogad, dock en ironisk "heligare än dig" attityden hos kritikerna, vilket är kul att följa:)

Bra skrivet

Medlem

Det var den sämsta recensionen av ett spel jag läst. En recensent ska åtminstone försöka vara lite objektiv. Visst det kan vara recensentens personliga åsikt att kvinnosynen i spelet förstör hela spelet för honom.
Men att på grund av detta överdriva spelet brister är helt fel. En recension anser jag bör ge läsaren en känsla av om spelet är något för honom. När en recensent ger en produkt 1.5 i betyg och hans läsare i snitt ger produkt 4.0 så anser jag att recensenten har misslyckats totalt.

Medlem
Skrivet av Schtraider:
Skrivet av pappa:

Registrerade mig när jag såg denna recension, tyckte den var väldigt orättvis mot spelet. Har spelat det några timmar och nått till den första stora staden. Ja, kvinnosynen är dålig men de kanske vill illustrera den tidens kvinnosyn?
Själv kan jag tycka att det är rätt kul att ragga upp någon under en längre tid i spelet.

Alla de anledningar resenscenten anger är inte några problem för mig för jag kan njuta av spelet ändå, men det ligger ju självklart i betraktarens ögon. Det mest irriterande jag varit med om hittills var att jag ville in i ett hus men var tvungen att springa en grymt lång och onödig väg för att det var en liten låg mur framför...

Beskriv exakt hur kvinnosynen är "dålig"?

Ska vi fortsätta? Mass Effect (spelet som fick mig att köpa en 360) tillåter make-up för kvinnliga karaktärer men inte för manliga. Det tillåter romanser mellan manliga och kvinnliga och kvinnliga och kvinnliga men inte mellan manliga och manliga karaktärer. Homofobi någon? Blir jag upprörd? Nej! Tycker jag att det är lite märkligt? Ja.

Kan någon snälla beröra vad jag sagt tidigare, att det inte alls presenteras någon skev kvinnosyn i spelet. FÖRUTOM att kvinnorna antingen är skitsnygga babes eller fula gamla haggor. Geralt är inte alls nån "stureplansstekare" (hette det så?) som drar över kvinnor och skiter i dem sen. I alla fall (utom ett men det förklaras av storyn) finns kvinnorna kvar i spelet och har en, om inte alltid vänskaplig, så professionell relation till Geralt. Exakt vad är så förnedrande med sexualitet. Den direkta skildringen i form av samlarkort och små hångelsekvenser är mest lustig (och JA, tydligt ironisk och medveten om sin egen ostighet). Har ni för övrigt lagt märke till att ikonen för att klicka fram det ökända samlarkortet för varje kvinna man har haft sex med är ett hjärta? Inte en "stämpel", inte ett victorytecken, inte en kuk, inte en flinande gubbe, utan ett hjärta.

Var inte så rädda för lite känslor mänskliga drifter i era skyddade små fantasyvärldar. Hur många omslag till rollspel pryds inte av en donna i minimal plåtbikini? Är inte det mer fel än att låta kvinnorna i The Witcher faktiskt ta för sig och åtminstone själv verka VILJA framställa sig på ett visst sätt.

Och även om det finns mindre sakliga påhopp i den här tråden så tycker nog att de flesta här har mer på fötterna när de ifrågasätter recensionen är vad recensenten själv har.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

Wow så mycket hat!
Känns som om alla måste ta ett djupt andetag och andas ut...

Skribent
Inaktiv

Nu har jag inte spelat spelet, så just det tänker jag inte uttala mig om. Däremot har jag en del att säga angående recensionen, och FZ i övrigt.
Jag har varit med här ganska länge, inte registrerad men det behöver man ju inte vara för att läsa och följa med i utvecklingen i vad som var en av de bästa sidorna med spel som huvudsakliga intrikting.

På den tiden hette FZ som bekant FragZone, och var inte en site med så många inriktingar som det nu är.
Att utvecklingen går framåt är naturligtvis inte fel, inte på något sätt. Liknande åtgärder måste tas för att locka mer folk, och i det stora hela är det ju som så att ju mer folk, ju bättre sida (iallafall bättre förutsättningar för en bra sådan).
Tyvärr måste jag ändå säga att det var bättre förr. Inte på alla vis men när det, som i denna tråden, handlar om recensioner så har verkligen kvaliteten varierat kraftigt.
I och med detta så följer också nästa problem, behovet av att besöka sidan ifråga minskar. Nu är ju FZ ett så pass väl inarbetat namn, så något anmärkningsvärt medlemstapp lär inte märkas.
Men det är synd, ni har alla förutsättningar att göra en riktigt bra site.
Detta gör ni också, missförstå mig inte på den punkten, sidan är bra och nyheterna uppdateras ofta.
Men jag kan ändå inte undgå känslan av att det var bättre förr.

När det gäller just denna recensionen tycker jag nog att den kunde ha gjorts betydligt bättre. Som många redan påpekat känns många av argumenten för ett dåligt betyg väldigt krystade. Jag får för mig att recensenten redan på förhand har bestämt sig för ett betyg, och gör sedan allt för att hitta fel och brister.
Nu blir inte dessa särskilt lyckade, att tex klaga på uteblivet mp-läge känns konstigt, spelet är ju inte riktigt gjort med mp i tankarna.
Vad än värre är, att låta denna politiska korrekthet genomsyra recensionen från början till slut är ett riktigt bottenapp.
Lägg ned denna PK, det blir bara löjligt och kör recensionen i botten, på alla plan.

Ta nu detta för vad det är, konstruktiv kritik och inget annat.
För trots att det kanske var bättre förr, är FZ alltid FZ, och genom det en given hållplats för den spelintresserade!

Skriv svar