Infinity Ward om piratkopieringen av CoD4

Medlem
Skrivet av redmac:

Nu ploppar det upp mmo:s hela tiden vilket verkligen sätter käppar i hjulen för egoister/pirater.

Det finns desvärre sk "Priv" servrar för WoW t.ex. Där man kan spela utan att betala. Själv betalar jag dock för mitt WoW knark


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av saru:

Vad jag menar är att om man på något vis lyckas med att det blir omöjligt att spela på crackade servrar så kommer nog intresset för spelet sjunka...

Jag tycker det är så fruktansvärt sant att jag måste skriva det

Blunder och datasäkerhets-skam att låta CoD4 fungera som det gör!

Skrivet av warh0g:
Skrivet av redmac:

Nu ploppar det upp mmo:s hela tiden vilket verkligen sätter käppar i hjulen för egoister/pirater.

Det finns desvärre sk "Priv" servrar för WoW t.ex. Där man kan spela utan att betala. Själv betalar jag dock för mitt WoW knark

Kvaliteten på priv-servrar är ju undermålig jämfört med äkta varan. Piratservrar i FPS inte jämföras med MMO-motsvarigheter. I icke-MMOs brukar kvaliten vara jämförbar, eller bättre än 'officiella servrar. Se bara på (ni som minns) BF2s EA servrar... (kass ping, inga admins o.d.)


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Att piratkopiering är olagligt vet alla.
Vad man inte verkar fatta är att när man laddar ner ett spel som man gillar så drabbar det bara en själv, utvecklarna som gör spel gör det för att ge oss en härlig upplevelse och för att tjäna stålar, tjänar dom inga stålar så får vi inga spel, varken vi laddar ner dom eller köper dom.
Jag har gått på en del nitar, när man känt sig lurad av utvecklarna, betalat för spel som inte varit färdiga(Hellgate London etc), samma sak gäller det en kass cd skiva, shit happens, smaken är som baken, men visst, demos är suveränt.

Medlem

Dom spelen jag är intresserad av men ändå osäker på om det är nått att spendera pengar på tankar jag ner. Är det ett schysst lir så köper jag det. Tycker inte jag gör något fel.

Medlem
Skrivet av Raid25:

Hm...kan man ens lira online om man inte har en giltig CD-nyckel? Eller har den där blogskrivaren sån pejl på vilka servrar som är crackade eller ej?

Tänkte samma sak, hur spelar man med piratkopierad version?? Isåfall kanske dem ska försöka komma på nya sätt att skydda sina spel/IP?? Tycker det är otroligt att spel är fortfarande så enkla att cracka/kopiera? Iförsig så är crackare väldigt duktiga datanördar, men ändå? Man tycker att det borde finnas fler och bättre sätt att skydda digitalt material? Själv har jag köpt spelet till både pc och 360, och tycker 360 versionen är roligast.

PS. Edit: Känns som PC som spel maskin andas sina sista andetag nu, för om utvecklarna inte orkar hitta bättre sätt att skydda sitt material så kommer säkert bara sluta släppa på PC istället? Samtidigt som folk "snor" när dem bara tankar ner, så är det också utvecklarnas eget fel att dem inte hittar bättre lösningar på skydda materialet eller göra materialet mer lätt-tillgänglit. Som det är nu så går det fortare att ladda ner ett spel än att gå till affären och köpa det, och ibland får man t.om tag på film/spel/musik innan release genom nätet. Företagen måste sluta med försöka hålla på datum för att öka intresse och andra liknande försäljningstekniker för att göra materialet mer tillgänglit för allmänheten. Det kan hjälpa lite, och sen sänka priset ännu mer. Det är bättre att dem får 200kr för ett spel än ingenting...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Jag skulle nog kalla det låna... Istället för att leta upp någon polare som köpt spelet och låna det av honom så kan man ju tanka en piratkopia. I båda fallen köper man det om det är ett spel man gillar och i båda fallen har de inte gått med förlust. Fast det kanske är olagligt och låna ut spel åxå? I så fall ligger ju konsolvärlden rätt illa till. Jag har en del polare med samma typ av konsol som lånar varandras spel när de är klara. Men vi kanske skall klassa det med som sröld! För du spelar ju spelet utan att betala det.

Undra vad volvo och Renault skall säga om det. Jag har ingen bil men lånar grannens. Då har ju dom gått miste om en massa pengar. Fast jag kanske skall köpa en renault eller volvo istället?


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:

Jag skulle nog kalla det låna... Istället för att leta upp någon polare som köpt spelet och låna det av honom så kan man ju tanka en piratkopia. I båda fallen köper man det om det är ett spel man gillar och i båda fallen har de inte gått med förlust. Fast det kanske är olagligt och låna ut spel åxå? I så fall ligger ju konsolvärlden rätt illa till. Jag har en del polare med samma typ av konsol som lånar varandras spel när de är klara. Men vi kanske skall klassa det med som sröld! För du spelar ju spelet utan att betala det.

Undra vad volvo och Renault skall säga om det. Jag har ingen bil men lånar grannens. Då har ju dom gått miste om en massa pengar. Fast jag kanske skall köpa en renault eller volvo istället?

Det är precis som att du går och "lånar" min bil som står på gatan utan att fråga ägaren om lov. Fråga ägaren till CoD4 om du får ladda ner det, du skulle inte få låna min bil, tar du den ändå så är det stöld.

Medlem
Skrivet av Saurz:
Skrivet av nudelsdesign:

Jag skulle nog kalla det låna... Istället för att leta upp någon polare som köpt spelet och låna det av honom så kan man ju tanka en piratkopia. I båda fallen köper man det om det är ett spel man gillar och i båda fallen har de inte gått med förlust. Fast det kanske är olagligt och låna ut spel åxå? I så fall ligger ju konsolvärlden rätt illa till. Jag har en del polare med samma typ av konsol som lånar varandras spel när de är klara. Men vi kanske skall klassa det med som sröld! För du spelar ju spelet utan att betala det.

Undra vad volvo och Renault skall säga om det. Jag har ingen bil men lånar grannens. Då har ju dom gått miste om en massa pengar. Fast jag kanske skall köpa en renault eller volvo istället?

Det är precis som att du går och "lånar" min bil som står på gatan utan att fråga ägaren om lov. Fråga ägaren till CoD4 om du får ladda ner det, du skulle inte få låna min bil, tar du den ändå så är det stöld.

Inte fan måste jag fråga volvo om jag får låna grannens volvo heller

En pirat kopia har ju någon fått tag på, sen gör han en iso rip och lånar ut den till folk på nätet


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Inaktiv

1 - 0 till nudelsdesign. Gillar hans argument.

Medlem

Säger bara såhär Online registrerings installation i framtiden många av er piratkopierare som skulle bli ägda då, skulle göra de i princip lika svårt att installera spelet & köra sp som det är att köra online med fake cd key idag vilket är nästintill omöjligt.

Det vore något.

Sen kan man ju inte säga så här "var äre för skillnad mellan att köpa begagnat cod4 o ladda ner". Jao när du köper begagnat betalar du ju iaf för en vara som någon annan betalat till IW för lagligt. Laddar du ner den gynnar de ingen och det är inget rättvist sätt att gå tillväga på.

Ibland är några ursäker så extremt patetiska och löjliga.

Medlem
Skrivet av Cane:

Hade spelat varat lite längre än 6 timmar hade det varit värt att köpas, har tillräckligt med online spel för att inte behöva spela detta också.

6 timmar för dig, tusentals timmar jobb för andra.
Och du kan inte klaga på att 6 timmar är lite...
Passar inte priset köp begagnat eller t.o.m. nytt om ett år för 150kr.

Medlem

Jag tror mer reklam innuti spelen är vägen att gå, piratkopiering kommer inte försvinna och det finns ju självklart efterfrågan efter singleplayerspel till datorn fortf.. så det handlar bara om att utvecklarna finner andra sätt att ta in pengar på produkten.

Medlem

Faktiskt en riktigt bra jämförelse det där med att låna spel av polare. MORALISKT sett måste ju ni moralkärringar anse att det också är stöld iom att utvecklarna direkt förlorar intäkter på att jag inte köpt de senaste spelen jag lirat till 360 t.ex.

Medlem
Skrivet av Saurz:

Det är precis som att du går och "lånar" min bil som står på gatan utan att fråga ägaren om lov. Fråga ägaren till CoD4 om du får ladda ner det, du skulle inte få låna min bil, tar du den ändå så är det stöld.

Så du tycker kanske att om du köper en skiva eller en film så kan du ju inte speka skivan på din fest hemma? För de gäster du bjudit hem har ju inte köpt skivan. Det blir dåligt med filmkvällar åxå eftersom du är den enda som betalat för filmen. så du får bara se den. Eller jag kanske skall fråga dig om lov först när jag kommer på din fest om jag får lyssna på musiken.? Annars får man väl ha med sig öronproppar!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Ja piratkopiering kommer man aldrig ifrån, men att kalla det att "låna" nånting när man laddar ner ett spel är att lura sig själv, det är stöld. Spelar ingen roll vilka värderingar eller vinklingar man har på att "låna", att ladda ner ett spel är stöld från utvecklarna, vill man "låna" kan man ladda ner en demo.

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Saurz:

Det är precis som att du går och "lånar" min bil som står på gatan utan att fråga ägaren om lov. Fråga ägaren till CoD4 om du får ladda ner det, du skulle inte få låna min bil, tar du den ändå så är det stöld.

Så du tycker kanske att om du köper en skiva eller en film så kan du ju inte speka skivan på din fest hemma? För de gäster du bjudit hem har ju inte köpt skivan. Det blir dåligt med filmkvällar åxå eftersom du är den enda som betalat för filmen. så du får bara se den. Eller jag kanske skall fråga dig om lov först när jag kommer på din fest om jag får lyssna på musiken.? Annars får man väl ha med sig öronproppar!

Klart du kan låna ett spel från en polare, men att ladda ner ett spel utan att betala för det är stöld.

Medlem

Men usch vad ni skriver

Som några andra säkert har sagt redan, så köper jag alltid de spel jag gillar. Laddar ner spel gör jag för att testa, som ett stort demo Kalla det stöld om ni vill, men jag tycker fan jag ska ha rätten att prova något innan jag köper det. Vanliga små demos är ofta för begränsade imo, om det ens har släppts något (Dåligt med dom nuförtiden tycker jag).

I övrigt så är det så roligt att se hur så många kan vara emot piratkopiering av spel, när vi alla ändå sitter på ett antal gig piratkopierad musik och antagligen även film. Är det mer accepterat eller?

Inaktiv
Skrivet av Saurz:

Klart du kan låna ett spel från en polare, men att ladda ner ett spel utan att betala för det är stöld.

Frågan är varför en ses som omoralisk när den andra inte gör det när de båda har samma konsekvenser.

Medlem
Skrivet av redmac:

Det menas då att det är fritt fram och tanka hem varje jä** spel för att varje person har någon gång "gjort det"och känna sig till freds med det? Dummare människor får man leta efter. Om man har moral i kroppen köper man spel. Annars dödar ni erat eget intresse och man ser hur piratkopieringen har påverkat PC. Nu ploppar det upp mmo:s hela tiden vilket verkligen sätter käppar i hjulen för egoister/pirater.

man dödar väl inte sitt intresse om man laddar ner spel som man ändå inte tänkt köpa? men kanske vill testa att spela ändå. jag köper ganska få spel, men de spel jag köper är sådana spel jag verkligen gillar, och sådana spel som jag vill se mer av på marknaden. jag kan tänka mig att väldigt många andra gör likadant.

Medlem

Man kan ju undra varför folk tillex pirat kopierar ett spel som CoD 4 jag skulle i alla fall inte betala för ett spel som CoD 4 för att få spela det i 5h eller så för att sedan ha klarat det. Efter som online delen i mitt fall är totalt ointressant, sedan bör ju spel företagen som vanligt se över sin prisättning, för många skulle aldrig ha råd att köpa deras spel även om de skulle vilja. Folk vill ha spel folk vill ha filmer och musik, men dom flesta är inte bredda att slänga större delen av pengarna de har kvar efter hyra, mat, räkningar, och div utgifter i övrigt, på att köpa ett spel.

Samtidigt så utsätter marknaden folk för ha begär på allt möjligt med mördande reklam, och nä pengarna räcker inte till att köpa, spel, musik och film varje månad som dessa företag vill att vi skall göra. Dessutom på det skall vi köpa hårdvaran för att spela spelen, vi skall köpa LCD tv's, dvd spelare, blue ray spelare och allt möjligt som marknaden vill att vi skall ha och gör allt de kan för att fixa ett ha begär för hos människor. Som åter igen inte har råd med allt.

Det är sanningen bakom pirat kopieringen och det är det företagen måste anpassa sig efter om de vill att folk skall ge dem pengar. Sedan kan det också kanske försöka skapa lite kvalite och spelbarhet utöver de 6h som många spel idag tar att klara.

Medlem

Har en enorm samling spel, köpta.. Om dom skulle sluta släppa halv-färdiga skräpspel så skulle nog antalet pirat-nerladdningar minska betydligt. HATAR att köpa ett spel för att senare upptäcka att spelet är fullständigt ospelbart (Gothic 3) eller totalt värdelöst, även fast det fått hyfsade betyg (Kane & Lynch). Så det enda jag kan säga till spelutvecklarna är, "Tänk inte ens tanken att börja använda Starforce igen", och "Gör bättre spel och sluta bitcha". COD4 är ju iof är RIKTIGT grymt spel, så det är ju bara synd att försäljningen gått dåligt, men dem enda dom kan klaga på är sina slarviga/giriga konkurenter.

Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Men usch vad ni skriver

Som några andra säkert har sagt redan, så köper jag alltid de spel jag gillar. Laddar ner spel gör jag för att testa, som ett stort demo Kalla det stöld om ni vill, men jag tycker fan jag ska ha rätten att prova något innan jag köper det. Vanliga små demos är ofta för begränsade imo, om det ens har släppts något (Dåligt med dom nuförtiden tycker jag).

I övrigt så är det så roligt att se hur så många kan vara emot piratkopiering av spel, när vi alla ändå sitter på ett antal gig piratkopierad musik och antagligen även film. Är det mer accepterat eller?

Tycker som du, jag menar skall man fortfarande bli straffade om man laddar ner spel som man 1 månad senare väljer att köpa? Förlorar någon något på detta och skall "piraten" som köpt spelet ändå åtalas?
Organisationerna kan övervaka folks nedladdningar men de har ingen koll på vad personerna gör därefter. Testar piraten ens spelet? Köper han/hon det?

edit: Förutom det där med demos. Där finns det faktiskt rätt många. Det enda jag inte fått tag på är TDU.
Hoppade över betatestandet p.g.a. regelverket/ansvaret som kom med det, vilket skulle visa sig vara ett misstag. Folk sket i det totalt såg jag senare. Ugh...

Medlem

Låna är inte lika med att ladda ner. När man lånar något, eller köper det begagnat för den delen, så har säljaren, utlånaren INTE spelet KVAR! Fet skillnad det där...


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Man kan.....

Samtidigt så utsätter marknaden folk för ha begär på allt möjligt med mördande reklam, och nä pengarna räcker inte till att köpa, spel, musik och film varje månad som dessa företag vill att vi skall göra. Dessutom på det skall vi köpa hårdvaran för att spela spelen, vi skall köpa LCD tv's, dvd spelare, blue ray spelare och allt möjligt som marknaden vill att vi skall ha och gör allt de kan för att fixa ett ha begär för hos människor. Som åter igen inte har råd med allt.

Det är sanningen bakom pirat kopieringen och det är det företagen måste anpassa sig efter om de vill att folk skall ge dem pengar. Sedan kan det också kanske försöka skapa lite kvalite och spelbarhet utöver de 6h som många spel idag tar att klara.

Sant. Finns miljarder saker att köpa. Inte har vanligt folk råd att köpa allt. Som jag nämnt tidigare så använder folk de verktyg de har för att styra sin konsumtion på bästa sätt i denna konsumtionsdjungel och de unga kommer ändå aldrig att ha råd med alla spel som släpps. Därför sitter de och lirar CoD4 piratat. I bästa fall kommer de få det och några andra spel om 11 månader när de fyller år.
Det är vad jag tror.

Medlem
Skrivet av Shimo:

Låna är inte lika med att ladda ner. När man lånar något, eller köper det begagnat för den delen, så har säljaren, utlånaren INTE spelet KVAR! Fet skillnad det där...

Ladda ner och stöld är inte heller samma sak! För där har ju faktsikt utvecklaren orginalet kvar, vid stöld har den berörda personen det inte.

I slutändan så är ju faktiskt inte en piratkopia varken vinst eller förlust, sen får bolagen säga vad de vill.

Det är lika stor vinst eller förlust som om du lånar, spelar tillsammans med någon. Hyr en film, tittar tillsammans med någon, köper en bil eller åker tillsammans med någon. ETC... alltså finns det fler likheter med låna än med stöld. Over and out!


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Om vi nu skall förlänga det hela lite till: Så om jag ser en tavla och målar av den så jag får en exakt lika dan kopia, skulle det i så fall vara olagligt, stöld? Kopia som kopia.


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

jepp. Och alla som vill måla av tavlor kan göra det utan att den som målat den förlorar något. Han kan bli arg men inte berövad någon potentiell inkomst.

En annan tanke som slog mig. Tänk OM vi hade kunnat kopiera allt. Exempelvis grannens bil i ett holodäck likt det i Star Trek (som någon nämnde i en annan tråd). Vi skulle slippa behöva tillverka massa saker och tänk på hur mycket mindre miljön skulle belastas. Naturresurser slösas inte bort. Fokus skulle ligga på utveckling av en riktigt bra version av en produkt som sedan kopieras i massor åt alla

Medlem

Spel med bra kvalité och livslängd kommer att köpas av många. Dåliga/Korta spel kommer att bli nerladdade för att de ej lever upp till det priset de besitter.
Jag kan erkänna jag laddar mer många spel men jag köper även en hel del spel och än så länge har jag blivit nöjd med alla spel jag köpt medans jag i många fall inte ens orkar spela 10 minuter av diverse spel jag laddat ner ( Nu senast space captains som sög så hårt att jag stängde av det efter mindre än 30 minuter).

Förövrigt så är det kasst att de inte kan hålla crackade spel borta från multiplayer, något de flesta andra spel löser bra.

Inaktiv

Det som retar mig mest är alla ursäkter som flyger till höger och vänster, du tar något utan att betala för dig svårare än så är det inte. Utvecklarn har inte förlorat något fysiskt men han förlorar intäkter. Varför tror ni spelmarknaden skiftar mer och mer åt konsol där det är svårare att piratkopiera sina spel?

Jag skiter egentligen vad folk håller på med men jag vill iaf göra rätt för mig.


signatur

PSNid: Hjod
XBLID: Hjod

Medlem
Skrivet av nudelsdesign:
Skrivet av Shimo:

Låna är inte lika med att ladda ner. När man lånar något, eller köper det begagnat för den delen, så har säljaren, utlånaren INTE spelet KVAR! Fet skillnad det där...

Ladda ner och stöld är inte heller samma sak! För där har ju faktsikt utvecklaren orginalet kvar, vid stöld har den berörda personen det inte.

I slutändan så är ju faktiskt inte en piratkopia varken vinst eller förlust, sen får bolagen säga vad de vill.

Det är lika stor vinst eller förlust som om du lånar, spelar tillsammans med någon. Hyr en film, tittar tillsammans med någon, köper en bil eller åker tillsammans med någon. ETC... alltså finns det fler likheter med låna än med stöld. Over and out!

*hänvisar till min post om att kopiering ligger mellan plagiat och stöld* Att plagiera något kan tolkas som om man 'lånar' en design/utförande, vilket är ett brott mot upphovsrätten.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Skriv svar