PC Gaming Alliance ska rädda datorspelen

Medlem

Konstigt att ingen bryr sig om att ta upp kampen mot piraterna hårdare,
det är ju till en stor del deras fel att pc´n tappar.

Det hjälper ju inte nåt med att PC Gaming Alliance ska rädda datorspelen när pirater sänker skeppet.

Skrivet av ostmjuk hamster:
Skrivet av Punchbag Polly:

Jag hajar fortfarande inte vad det innebär eller hur detta ska rädda datorspelen.

Man får anta att man syftar på följande?
"The next step for the PCGA, said Stude, was for the founder members to relay their enthusiasm for the platform to developers and publishers, ensure them that there is a market for games, and explain what system specs to aim for."

Men håller med om att rubriken inte representerar texten och huvudfrågan på bästa sätt. Lätt AB-smitta kanske?

Låter mycket bra i.a.f. Äntligen kommer PC-folket ha en konkret röst utåt och så slipper man förhoppningsvis alla värdelösa rykten om den alltid döende plattformen.

Tycker inte det säger nånting konkret överhuvudtaget faktiskt.
"Ensure them that there is a market for games".. jahopp? Det finns det ju redan.
Ska dom sedan förklara för devs vilken spec dom ska rikta in sig på?
Äh, jag tycker det hela låter så sjukt överdrivet. Eller får överdrivet mycket uppmärksamhet iallafall.

Skrivet av straxdax:

Konstigt att ingen bryr sig om att ta upp kampen mot piraterna hårdare,
det är ju till en stor del deras fel att pc´n tappar.

Det hjälper ju inte nåt med att PC Gaming Alliance ska rädda datorspelen när pirater sänker skeppet.

Kan du visa det nånstans?
Jag tycker de flesta nyheter handlar om att datorspelsförsäljningen slår nya rekord varje år.

Låter som du gått på någons dåliga propaganda.

Flakmonkey
Skrivet av Punchbag Polly:

Kan du visa det nånstans?
Jag tycker de flesta nyheter handlar om att datorspelsförsäljningen slår nya rekord varje år.

Låter som du gått på någons dåliga propaganda.

När "vanlig" media talar om datorspelsbranschen så talar de nästan alltid om PC + konsoler och den växer självklart. Men det är ett faktum att PC blir säljer allt sämre i förhållande till övriga plattformar. Det märks nu inte så mycket i vårt lilla land men tittar du på de marknader som verkligen spelar roll så är det tyvärr så :/

Medlem
Skrivet av Punchbag Polly:
Skrivet av straxdax:

Konstigt att ingen bryr sig om att ta upp kampen mot piraterna hårdare,
det är ju till en stor del deras fel att pc´n tappar.

Det hjälper ju inte nåt med att PC Gaming Alliance ska rädda datorspelen när pirater sänker skeppet.

Kan du visa det nånstans?
Jag tycker de flesta nyheter handlar om att datorspelsförsäljningen slår nya rekord varje år.

Låter som du gått på någons dåliga propaganda.

Det är bara att läsa på rubriken till denna tråden.

"Det är inte direkt någon hemlighet att datorspelen har allt mindre att säga till om i spelbranchen.
Självklart finns det lysande undantag som The Sims och World of Warcraft, men på det stora hela har konsolerna tagit en allt större del av kakan - speciellt utanför Europa.
Nu tycks det dock som om branschen har fått nog och tar steg för att vända trenden."

konsollerna tar en större bit av kakan för att konsollerna har mer funktioner än förr, online aktiviteten är hög och med webläsare, msn och andra funktioner så blir konsoller mer attraktiva.

Och även om det blir nya försäljningsrekord så är det stora summor som försvinner pågrund av pirater.

Inaktiv
Skrivet av straxdax:

Konstigt att ingen bryr sig om att ta upp kampen mot piraterna hårdare,
det är ju till en stor del deras fel att pc´n tappar.

Det hjälper ju inte nåt med att PC Gaming Alliance ska rädda datorspelen när pirater sänker skeppet.

Och trots att piratkopieringen till konsoler också ökar så tappar PC:n.

Medlem
Skrivet av straxdax:
Skrivet av Spectral:

På vilket sätt ska det här "rädda" datorspelen?

exakt, hur ska det här rädda datorspelen när det är piraterna som bidrar till nedgången för pc,

och såklart att konsoller är mycke mer aktraktivt numera med onlinefunktion och så.

sluta skylla på pirater ffs, jämför spelen idag och för 10 år sedan.. det var väldigt sällan problem man kunde sitta å spela gamla spel i evigheter utan problem idag ska spel patchas femtioelva gånger och helst 2 patchar innan spelet ens landat i spelhyllorna så kom inte me nåt pirat bullshit.

Medlem

visst, piraterna drar väl ner försäljningen till pc:n. men hur mycket egentligen? det går inte att säga, eftersom ett nedladdat spel inte är lika med en förlorad intäkt. precis som i musikbranshen, där folk verkar tro att alla varenda skiva man laddat ner skulle man även ha köpt.
personligen tror jag att pcns stora problem är kostnaden. det kostar riktigt mycket att vara pc spelare. sen kommer det (iaf enligt mig) inte så värst många roliga spel längre, sitter fortfarande och lirar wc3, baldur's gate 2 och andra gamla godingar i längtan på nya "ordentliga" spel.

Medlem
Skrivet av Nic2:

Att det gått dåligt för PCspels marknaden tycker jag att jag har hört i tio år minst. Men är utbudet så mycket sämre idag? Nej inte riktigt skulle jag vilja påstå. Däremot lider många PCspel av den ökända fördumningssjukan.

Men att hårdvarujättarna går ihop och slår ett slag för PC som spelplattform tycker jag är väldigt positivt.

Indeed, Media överdriver som vanligt. Och statestik? Bah finns flera företag som satsar stort på pc än, som Valve t.ex. Jag tror inte pc någonsin kommer försvinna som en stor spel-plattform. Och spelen kommer fortsätta komma. Varav piratkopiering kan dom bara göra som dom gjord ei steam. Kräv online-verfiering. Kan vara tråkigt för folk utan nät iof, men det är ju inte så många. Och visst brukar pirater till slut knäcka det, men det verkar funka till viss del att öka försäljningen iaf.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:
Skrivet av straxdax:
Skrivet av Spectral:

På vilket sätt ska det här "rädda" datorspelen?

exakt, hur ska det här rädda datorspelen när det är piraterna som bidrar till nedgången för pc,

och såklart att konsoller är mycke mer aktraktivt numera med onlinefunktion och så.

sluta skylla på pirater ffs, jämför spelen idag och för 10 år sedan.. det var väldigt sällan problem man kunde sitta å spela gamla spel i evigheter utan problem idag ska spel patchas femtioelva gånger och helst 2 patchar innan spelet ens landat i spelhyllorna så kom inte me nåt pirat bullshit.

Vad har det med pirater att göra, att man måste patcha spel och man inte behövde göra det för 10 år sen?
Åk till kina som har världens största befolkning till att börja med,
där är väl det typ minst 70 % av alla spel brända kopior. Och indien med nästan lika stor befolkning är det väl lika illa. I europa så är det säkert minst 20 % av dom som har konsol och pc som laddar ner spel.

Det går inte att blunda för piratkopieringen, det räcker bara att se flera av dom jag känner som laddar ner samtliga 360 spel som släpps och inte betalar ett öre för nått spel,

man skulle inte vilja vara i deras skor om dom åker dit.

Medlem

Sänk priserna kanske men tror det har med att det måste patchas mycket av nån anledning. Men hur stoppar man piratkopior, har svårt att se det om man inte börjar med att kolla allt man gör på internet.


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv

[quote=straxdax][quote=SWEBarb]

Skrivet av straxdax:
Skrivet av Spectral:

På vilket sätt ska det här "rädda" datorspelen?

I europa så är det säkert minst 20 % av dom som har konsol och pc som laddar ner spel.

Källa? tror nämligen det är betydligt fler....
(speciellt om man räknar de utan konsol)

Medlem

Jag har ägt och spelat många konsoler genom åren, men jag tycker fortfarande att PC-spelandet är överlägset med mer djup och bra mycket större valmöjligheter när man väl får det att flyta bra, vilket kan vara nog så trixigt ibland. Allt patchande, inställningar, kompabilitet mm är irritationsmoment som PC-branschen måste komma tillrätta med. Priserna på spel och hårdvara är faktiskt relativt ok idag. Lite lägre skulle dock inte skada. Nyheten är välbehövlig och jag hoppas att de är seriösa och lägger upp en strategi hur man ska kunna ta upp fighten med konsolerna.


signatur

Inte en chans att jag lägger 1 krona på ett SOE spel i framtiden.

Som sagt, Företagen förlorar ju inte när man laddar ner eftersom man antagligen inte skulle gått o köpt deras Spel.

Och piratkopieringen kommer ju mer och mer, idag är de ju lika lätt att köra piratspel på PC och 360.

All makt åt Tengil, vår befriare.


signatur

[Amd x2 6000+][4850][3gb ram][Corsair vx550w]

Medlem

Klart dom förlorar. Om mer laddar ner deras spel säljer ju deras spel sämre. Vilket resulterar i förlust. Som Beyond Good And Evil, var ett grymt bra spel, men sålde grymt dåligt pågrund av piratkopiering. Blev ingen uppföljare bara för det.

Medlem

pc suger, ren idioten att slänga ut pengar på att uppgradera hårdvaran varje 4;månad. domflesta nya spel optimeras och släpps för xbox först, så ni kan sitta där med 10.000kr hårdvara men liktfan samma prestanda som en xbox för 3000kr.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv

Vad fan ska dom rädda?

Har verkligen alla fått för sig att PC-spelande är döende nu?

Medlem

zzzZzzzZz denna diskussionen har gått på repeat ett tag. Verkar vara nån trend att snacka om att piratkopiering dödar PC. sjukt mycket mer än för bara 2-3 år sedan. Sedan tycker jag kids spelar PC mer än tv-spel nuförtiden. När jag var liten satt jag bara med polarna och lirade sega eller nintendo. Nu sitter dom på en PC och tjötar.

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:

pc suger, ren idioten att slänga ut pengar på att uppgradera hårdvaran varje 4;månad. domflesta nya spel optimeras och släpps för xbox först, så ni kan sitta där med 10.000kr hårdvara men liktfan samma prestanda som en xbox för 3000kr.

Nej, nej, nej.

....................................

Windows som spelplattform är Microsofts enda chans att kunna hålla sin maktposition i PC branchen om 10 år. Såklart att de sätter alla sina pengar -om så behövs- för att skaffa ett framtidssäker spelplattform som företagen vill investera i. Jag tror att det är fel taktik och att det kan mycket väl bli de som dödar Windows spelandet.
Oavsett om det säljs mindre antal spel (utöver Sims och World of Warcraft) eller om det är en bredare marknad, så minskar budgeten för spelen. Det skulle ju kunna bero på piratkopieringen...

Hur spelar man piratkopierade spel på 360n, om man vill uppdatera konsollen?
Är MS verkligen så inkompetenta?

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:

pc suger, ren idioten att slänga ut pengar på att uppgradera hårdvaran varje 4;månad. domflesta nya spel optimeras och släpps för xbox först, så ni kan sitta där med 10.000kr hårdvara men liktfan samma prestanda som en xbox för 3000kr.

hahahah det var det dummaste jag läst på länge. hahahhahah

Medlem
Skrivet av MillionStylez:
Skrivet av WarpGuN:

pc suger, ren idioten att slänga ut pengar på att uppgradera hårdvaran varje 4;månad. domflesta nya spel optimeras och släpps för xbox först, så ni kan sitta där med 10.000kr hårdvara men liktfan samma prestanda som en xbox för 3000kr.

hahahah det var det dummaste jag läst på länge. hahahhahah

e du mogen som en cs-fjortis eller?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv

PC är till för strategispel.

Medlem

Warpgun.. Du har nog inte tänkt helt korrekt, Då Pcn uppgraderas med jämna mellan rum. Så kommer det spel som behöver högre prestanda än vad konsoller kan hantera. Och det är inte många som gör en konvertering rakt av från Konsoll till PC.

Fast endå, varför ha nånting som har med spelmaskiner att göra, det är endå "ren idioti att slänga ut pengar på" Men ack så gör vi det.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av MillionStylez:
Skrivet av WarpGuN:

pc suger, ren idioten att slänga ut pengar på att uppgradera hårdvaran varje 4;månad. domflesta nya spel optimeras och släpps för xbox först, så ni kan sitta där med 10.000kr hårdvara men liktfan samma prestanda som en xbox för 3000kr.

hahahah det var det dummaste jag läst på länge. hahahhahah

e du mogen som en cs-fjortis eller?

Är du?


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv
Skrivet av savox:

Jag har ägt och spelat många konsoler genom åren, men jag tycker fortfarande att PC-spelandet är överlägset med mer djup och bra mycket större valmöjligheter när man väl får det att flyta bra, vilket kan vara nog så trixigt ibland. Allt patchande, inställningar, kompabilitet mm är irritationsmoment som PC-branschen måste komma tillrätta med. Priserna på spel och hårdvara är faktiskt relativt ok idag. Lite lägre skulle dock inte skada. Nyheten är välbehövlig och jag hoppas att de är seriösa och lägger upp en strategi hur man ska kunna ta upp fighten med konsolerna.

Kan bara hålla med till 100% med ovanstående. Samtidigt som det är jobbigt med datorspel som behöver installeras, patchas och ibland crackas är inte konsollerna helt felfria dom heller.

Konsollerna dör helt och hållet, en del spel är buggiga och dåligt optimerade. Ibland hänger sig t.o.m spelet.

Pga att spelkonsollerna idag är så pass mycket mer avancerade har "PC-sjukan" smittat av sig till konsollerna. Det är inte längra bara en upplösning och stereo-ljud som duger.

Medlem

Det konsollbranschen vinner på är att de har en gemensam standard för sina spel, titta t ex på vilken splittring det blev i pcvärlden när folk inte kunde köra rainbow six vegas pga att det krävde shader model 3-kort som standard, väldigt många sura blickar där och tror knappast det blir bättre med 2an.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Lustigt hur många klagar, tror du man orkar lägga ut pengar på att uppgradera datorn var 3dje månad. Är det då bättre att bromsa den tekniska utvecklingen så du ska få spela mer spel till ett billigare pris. Det är väl av en anledning som konsoller lockar yngre människor. Det kostar att ligga på topp, därför väljer man pc. Sedan får man ju faktiskt tänkte på det mervärde som en PC ger. Du får möjlighet att surfa, ladda ner material, email, ordredigering, bildredigering, hemsideskapande allt de du inte kan göra med en konsoll. I en konsoll kan du enbart hänge dig åt de aktiviteter företaget har förutbestämt åt dig och till vilket pris?
700 kronor för ett spel och en konsoll på 3-4000 kronor. Konsollköpandet är en kortsiktig investering då den alltid blir helt värdelös vid nästa generation. Det blir inte en PC, den blir aldrig värdelös utan tappar sina funktioner en efter en med tiden och fasas ut efter en längre period. Har vänner som sitter med sju år gamla datorer. Ska man kolla hårdvaru priser så är det så enormt billigt nu för tiden. Det enda en PC egentligen behöver är bättre standarder som alla tillverkare kan följa. Vill man ha en riktigt bra PC så måste man även ha kunskapen för att optimisera den. Återigen det kostar att ligga på topp.

Men hur länge tror ni det här kommer att hålla på ? Ni kan nog räkna med en likformning av alla produktkategorier inom tio år.

Redan nu har de "exklusiva" spelen börjat försvinna och man programmerar åt båda konsollerna. Vad är nästa steg. Utvecklarna kommer börja kräva gemensam kodstandard. Självklart kommer den lägga sig otroligt nära PC's kodstandard. Varpå utvecklarna kommer kunna programmera åt varje konsoll.

I slutändan kommer konsollera helt enkelt varje små varianter av PC-datorer som är enbart inriktade mot spel. Där uppgradering av mjukvara och hårdvara sker vart tredje år till billigare priser.

Titta på Mac till exempel där kan man nu välja att använda Windows eller Mac OS.

Sega gick ihop med sin nemesis Nintendo.

Det kommer aldrig finnas någon anledning till att uppfinna hjulet på nytt så att säga. Pengar talar. Det leder till likformning. Förvänta er inget annat.

Medlem
Skrivet av haido:

Lustigt hur många klagar, tror du man orkar lägga ut pengar på att uppgradera datorn var 3dje månad. Är det då bättre att bromsa den tekniska utvecklingen så du ska få spela mer spel till ett billigare pris. Det är väl av en anledning som konsoller lockar yngre människor. Det kostar att ligga på topp, därför väljer man pc. Sedan får man ju faktiskt tänkte på det mervärde som en PC ger. Du får möjlighet att surfa, ladda ner material, email, ordredigering, bildredigering, hemsideskapande allt de du inte kan göra med en konsoll. I en konsoll kan du enbart hänge dig åt de aktiviteter företaget har förutbestämt åt dig och till vilket pris?
700 kronor för ett spel och en konsoll på 3-4000 kronor. Konsollköpandet är en kortsiktig investering då den alltid blir helt värdelös vid nästa generation. Det blir inte en PC, den blir aldrig värdelös utan tappar sina funktioner en efter en med tiden och fasas ut efter en längre period. Har vänner som sitter med sju år gamla datorer. Ska man kolla hårdvaru priser så är det så enormt billigt nu för tiden. Det enda en PC egentligen behöver är bättre standarder som alla tillverkare kan följa. Vill man ha en riktigt bra PC så måste man även ha kunskapen för att optimisera den. Återigen det kostar att ligga på topp.

har du testat o lira på en 50tum full-hd tv och med surround ljud? pcn kommer inte i närheten av samma inlevelse....det kosta o ligga på topp.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Troll is successfull troll.

Påstår du att jag inte kan göra detsamma med en pc?

Inaktiv
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av haido:

Lustigt hur många klagar, tror du man orkar lägga ut pengar på att uppgradera datorn var 3dje månad. Är det då bättre att bromsa den tekniska utvecklingen så du ska få spela mer spel till ett billigare pris. Det är väl av en anledning som konsoller lockar yngre människor. Det kostar att ligga på topp, därför väljer man pc. Sedan får man ju faktiskt tänkte på det mervärde som en PC ger. Du får möjlighet att surfa, ladda ner material, email, ordredigering, bildredigering, hemsideskapande allt de du inte kan göra med en konsoll. I en konsoll kan du enbart hänge dig åt de aktiviteter företaget har förutbestämt åt dig och till vilket pris?
700 kronor för ett spel och en konsoll på 3-4000 kronor. Konsollköpandet är en kortsiktig investering då den alltid blir helt värdelös vid nästa generation. Det blir inte en PC, den blir aldrig värdelös utan tappar sina funktioner en efter en med tiden och fasas ut efter en längre period. Har vänner som sitter med sju år gamla datorer. Ska man kolla hårdvaru priser så är det så enormt billigt nu för tiden. Det enda en PC egentligen behöver är bättre standarder som alla tillverkare kan följa. Vill man ha en riktigt bra PC så måste man även ha kunskapen för att optimisera den. Återigen det kostar att ligga på topp.

har du testat o lira på en 50tum full-hd tv och med surround ljud? pcn kommer inte i närheten av samma inlevelse....det kosta o ligga på topp.

Kan man ju göra med en pc också, Dessutom så säger du ju emot dig själv nu.
Först sitter du och klagar på att det är dyrt att köpa pc och sååå mycket billigare med konsol.

Sen säger du att man ska ha 50" Full-hd tv med surroundljud för att få inlevelse.

22 990:- El gigantens pris på en 50" hd klar plasma tv med Surroundljud..

i rest my case...

123
Skriv svar