Medlem
Ny dator

Jag håller på att leta delar till en ny dator..
Så nu kommer första frågan till denna serie.
Totala budgeten är från 9000kr - 14000kr

- Jag kommer inte att behöva skärm eller tangentbord
- hårddisken kommer nog att liggar på 160 Gb och den skall endast vara för windows och program förr all extra material så har jag redan hårddisk från gamla datorn.

Steg 1. Bygga låda
Nu har jag valt mellan 2 lådor

* Nexus breeze (runt 1500 kr med grund innehäll)
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1080177&node=557

* ANtec P180 eller P182 (runt 2500kr med tillbehör)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311800

- Antec burken så har jag valt
nätaggregat: Antec Neo-He 550W
http://www.konsumentguiden.se/Dator/Nataggregat/Antec_Neo_HE_...

120mm fläktar: 5* noctua fläktar modell
http://www.kylning.com/product_info.php/products_id/1372

Visst dessa har en prisskillnad men jag vill ha en tyst och kall dator som möjligt.
Grafikkortet kommer att ha en passiv kylning och jag kommer inte nog att spela dom senaste spelen.
bara ha en dator som räcker i 3-5 år.

Medlem

vad i helvete har du en budget på så mkt för när du inte ens ska spela de senaste spelen? köp en burk / delar för 8k MAX och du får något som änve klarar det senaste.....zomg.

Medlem

*datorn måste köpas i delar för att jag har egna grejer som jag vill föra över från den gamla datorn. Utan att nåt garanti försvinner.
*Datorn är en del både för mitt arbete och vardag. Autocad mm.
*Även om jag inte spelar massor på min dator så kommer nog nästa spelinköp att vara mass effect eller nåt annat rollspel för att även dessa har börjat bli ganska krävande.
*Vanligtvis så används datorn för media center
*Vid 14 000kr budget så kommer den att innehålla programmen windows, office och virusprogram. Även dessa kostar en hel del
*Billigare datorer har jag hittat. Men sist jag köpte en dator så lät den som en dammsugare och är en värdig bokställ sen 2 veckor tillbaka
* Jag är beredd att betala lite extra för en dator som håller i teknik 3 år och annars bara gärna 5år.

För dom som kör lagligt vet att windows med office kostar ett par loppor... så även då så kommer burken inte kosta mycket över 10 000 - 11 000 kr

nj
Medlem

Fem 120mm chassifläktar kommer låta en hel del även om de är tysta, behöver du verkligen så många?
Inget ont om Antecs NeoHE-nätagg (de är riktigt fina) men om du nu vill få så låg ljudnivå som möjligt så kan Corsairs HX520W vara värt att kika på, ett av de tystaste på marknaden enligt många tester/"vanliga" personer. Även ett nästan löjligt kraftfullt nätagg sett till vad det kan leverera på de olika railarna, dessutom billigare än Antec-nätagget.

Nexus-chassit ser bara konstigt designat ut vad jag kan se, det förlitar sig på två chassifläktar, en som sitter i botten av lådan (?!) för inblås av luft, samt nätaggets fläkt för att frakta ut den varma luften. Ingen möjlighet för en extra chassifläkt i chassits baksida som blåser ut den varma luften som skapas kring processorn/nätagg/grafikkort utöver nätaggets.
Har nätagget en temperaturreglerad fläkt så lär denna leva om rätt rejält då med tanke på värmen som lär uppstå i nätagget då det "kyls" enbart med all varmluft som finns i lådan.
Förvisso bara ett omdömePrisjakt för chassit, men det låter inte lovande iaf.
Nätagget som medföljer ser rätt klent ut i speccarna (15A/16A för 12V1/12V2, herregud... FSP 400NF har 18A/18A på sina 12V1/12V2 och kan maximalt belastas till 29A totalt på båda linorna, Nexus-agget har inte ens någon maximal total belastning på båda 12V railarna angivet...) för att vara ett "500W"-nätagg med.

Medlem

nu är vi där och pillar på amparen igen nj

hur som helst. HUR SOM HELST, en quad är väl fint om du pysslar med cad , skaffa massa häftigt ram, 4gb och ett mobo i 1500 klassen så ska det säket gå jätte bra.

Medlem

Om du menar quad processor så är det inte väldigt nödvändigt.
minnet skulle kunna ligga på 2 gig och kommer mer om det behövs.

corsairs nätagg låter som ett kanonval.
Fläktar 5st har jag för att jag har haft problem med kylning tidigare med datorer för dom är endå på jämt i bakgrunden även när jag inte använder den. Om man klarar sig med mindre fläktar så kör jag nog med mindre fast fläktar kostar juh inte speciellt mycket..

jag hade planera ett grafikkort med passiv kylning som denna
Asus EN8600GTS Silent/HDDP/256M NVIDIA GeForce 8600GTS
Länk: http://www.ciao.se/ASUS_EN8600GTS_SILENT_HTDP_NVIDIA_GeForce_...

grafikkortet är nog endå planerat mer för spel än arbete.

Medlem

Mne alltså, 8600 kortet är ganska dåligt, för att inte säga att det faktsitk är kass. Du planerar att ha datorn 3-5 år, då får du nog allt muppa på lite grand på grastandan. bara så du vet.

Medlem

kasst eller inte det är därför jag frågar efter förslag på datordelar..
Den ska endå vara tyst.
Vill man ha för effektiva och bra delar så får man kosta på sig men jag har en budget endå som jag försöker hålla.
I vissa delar får man spendera extra men i andra delar får man lägga ner mindre summa pengar...

har du ider på en bra grafikkort som inte kostar mer än 3000 kr men hellst mindre och vara så tyst som möjligt samtidigt som den ska vara någonlunda effektiv så berätta.

Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333903

Då får du hdcp och hela skiten. Sen är det kanske inte så tyst, men bra GFX kort idag är inte jätte tysta såvida du inte byter ut kylaren på skiten.

Anledningen till att jag valde det där är för att det har HDCP stöd, väldigt bra om du ska ha datorn som mediacenter med.

nj
Medlem

Ena inlägget så ska datorn hålla i 3-5 år, och i nästa så är quad core onödigt?
Visst, i dagsläget så är väl behovet av fler än två kärnor kanske inte det mest nödvändiga om man inte håller på med 3D-rendering, encoding, etc (osäker på hur det är med CAD och nyttjandet av multipla kärnor), dock så kommer det nog bli större nytta av flera kärnor längre fram. Spel som #Supreme Commander (som finns ute nu) och det kommande #Alan Wake har väl stöd för upp till fyra kärnor om jag inte minns helt fel.

Som Nikie skriver så kommer ett 8600GTS inte hålla länge, går att få likvärdiga/bättre kort för lägre/samma pris som dem (tex Radeon X1950Pro/XT, Geforce 7900GS/7950GT), enda "nackdelen" då är att de saknar DX10-stöd, fast å andra sidan så har jag svårt att se att DX10-prestandan i 8600-korten är särskilt imponerande med tanke på att korten inte presterar alltför imponerande i DX9/OpenGL som det är.
Geforce 8800GTS 320MB är väl dock ett av de mest prisvärda kort, och borde väl vara hyfsat framtidssäkert med och finns från ~2500kr. Kan väl möjligen vara att det kan bli svårt att spela i högre upplösningar längre fram pga "bara" 320MB minne.
Dock så finns det inga passivt kylda kort i de prestandanivåerna, så om det absolut måste vara ett passivt kylt kort så får du nog vara beredd på att kortet inte presterar särskilt bra, och riskerar behöva bytas ut efter något år.

Köper du exempelvis Antecs P182 så medföljer det tre fläktar som kan ställas in i tre olika lägen (5V, 7V och 12V) för att reglera volym. Visst att de kanske inte är fullt lika tysta som fläktar från exempelvis Nexus, Noctua eller Scythe, men det beror ju även på hur ljudkänslig man är. Silent PC Review gjorde förut ett test mellan de fyra nyss nämnda märkena (samt även två till) som går att läsa här.

Medlem

Ena inlägget ska datorn hålla 3-5 år och nästa inlägg så är quad onödigt..
Visst kommer det fler och fler spel som kommer att utnyttja quad processorn.

om jag minns rätt så kom vanlig 64bits processor ut sådär 3 år sen och man klarar sig på en sån fortfarande om man inte spelar dom mest avancerade spel. Så hade jag tänkt mig att dual processor klarar 3 år framåt till mina behov varjefall..

jag håller just nu på att läsa silent pc prewiev sidan för att hitta bra lösningar.

jag kommer att visa min modell imorgon eller nu under helgen beroende hur mycket tid man har.

än så länge så lutar det sig mot nj:s strömkälla och en 8800gts grafikkort...

Ny nyhet var nu att p182 kan man ställa in fläkt spänningen. då är frågan går det även på p180??

nj
Medlem

Den stora skillnaden mellan single/dual/quad core och 32/64-bitars programvara är att det redan finns mjukvara som nyttjar mer än 1/2 kärnor samtidigt.
När det gäller 64-bitars program så dröjde det ju ett riktigt bra tag innan det ens dök upp en 64-bitars Windows XP-version så MS hjälpte ju till att stoppa den framfarten en del (AMD introducerade Athlon 64 i september 2003, Microsoft släppte Windows XP x64 april 2005 tex).
Sedan så har det även krävts helt nya drivrutiner för all hårdvara för ett 64-bitars operativsystem jämfört med befintliga 32-bitars vilket många hårdvarutillverkare länge var oerhört dåliga på att ordna.

Antec använder samma typ av 120mm fläkt i alla deras chassin numera om jag inte minns helt fel, deras TriCool-fläktar som då har möjlighet att ställas i tre olika lägen.

Medlem

ok nu kommer det sista för mig idag!!!
strömkälla: Corsairs HX520W max 35dB
120mm fläktar 5st: noctua max 23,15dB
prosessorfläkt: asus silent knigth kanske 23dB
grafikkortsfläkt: inte bestämt mig än kanske runt 25dB

Dessa ger mig en decibel värde totalt på 36,9 dB
Bakgrundsljudet i en lägenhet ligger på 30dB

och lägger man en låda runt alla tänkbara delar som jag har nu berättat så borde den fortfarande sänka datorljudet under rummets bakgrundsljud...

Om ni undrar dessa värden så finns formlerna här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel

Inaktiv

närmre 37db är definitivt inget man råkar missa i ett normalt rum.
du måste ta hänsyn till spektral fördelning och inte bara ljudvolym. dina fläktar och allt disksurr ligger i helt andra frekvensområden än bakgrundsmullret i din lägenhet.

en sådan dator skulle driva mig vanvettig...

edit: dessutom kan det ju vara vettigt att tänka på hur mätvärdena på fläktarna är framtagna. ditt rum är inte ekofritt, och din dator står inte i frifält.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

närmre 37db är definitivt inget man råkar missa i ett normalt rum.
du måste ta hänsyn till spektral fördelning och inte bara ljudvolym. dina fläktar och allt disksurr ligger i helt andra frekvensområden än bakgrundsmullret i din lägenhet.

en sådan dator skulle driva mig vanvettig...

edit: dessutom kan det ju vara vettigt att tänka på hur mätvärdena på fläktarna är framtagna. ditt rum är inte ekofritt, och din dator står inte i frifält.

min förra fläkt lät i 31db och det märkte man tydligt, lät mycket.

Medlem

dessa ljud var endå uträknade så att komponenterna skulle ligga öppet på vardagsrumsbordet och kör i full hastighet..

I verkligheten så ligger dom i en låda som kommer att dämpa komponenterna en hel del. Decibelvärdena är framtagna från olika test sidor samt tillverkarnas hemsidor. Ja jag vet att jag inte har tagit hänsyn till allt ännu men det var kväll och jag orkade inte räkna allt..

Men nu när förra datorn gick sönder så tänker jag lägga ner en hel del arbete för att få den dator jag vill ha. just nu letar jag efter alternativa komponenter.

Nu en fråga till folk som vet.
när man letar efter prosessor och tyst fläkt till den så vill jag vet kan man lägga en passiv kylfläns till prosessorn?
modell: Thermalright Ultra-120
Länk: http://www.silentpcreview.com/article646-page1.html

Om inte så har ni nån aktvi kylningsförslag till processorn.
Silent pc preview har inga up to date recensioner på dessa.

prosessorn kommer att vara en core 2 dual i första hand och kan fortfarande bytas till quad om det går.

nj
Medlem
Skrivet av WIZZY365:

dessa ljud var endå uträknade så att komponenterna skulle ligga öppet på vardagsrumsbordet och kör i full hastighet..

I verkligheten så ligger dom i en låda som kommer att dämpa komponenterna en hel del. Decibelvärdena är framtagna från olika test sidor samt tillverkarnas hemsidor. Ja jag vet att jag inte har tagit hänsyn till allt ännu men det var kväll och jag orkade inte räkna allt..

Men nu när förra datorn gick sönder så tänker jag lägga ner en hel del arbete för att få den dator jag vill ha. just nu letar jag efter alternativa komponenter.

Nu en fråga till folk som vet.
när man letar efter prosessor och tyst fläkt till den så vill jag vet kan man lägga en passiv kylfläns till prosessorn?
modell: Thermalright Ultra-120
Länk: http://www.silentpcreview.com/article646-page1.html

Om inte så har ni nån aktvi kylningsförslag till processorn.
Silent pc preview har inga up to date recensioner på dessa.

prosessorn kommer att vara en core 2 dual i första hand och kan fortfarande bytas till quad om det går.

Det är inte många kylflänsar som är designade för att köras helt passivt, en av dem är förvisso Scythe Ninja (som dock levereras med en fläkt). Dock så lär det kunna bli rätt varmt utan fläkt (förvisso så har P18x-chassina två fläktar som suger bort luften från CPU-området så det kan fungera hyfsat), men vill du hålla vettiga temperaturer så kan det vara en idé utrusta flänsen med en fläkt.
För tester av kylare så har Anandtech varit väldigt aktiva och testat många av de high end-kylare som finns på marknaden idag (samt en bunt andra givetvis), testerna finns att läsa här.
För att underlätta jämförelser så har de i varje nytt test med ett diagram som innehåller alla kylare de tidigare testat, vilka temperaturer de hållit vid olika klockfrekvenser på den Core 2 Duo X6800 de använt samt även maximal överklockning de nått med de olika kylarna.
Bra alternativ, som rekommenderas bland de som vill överklocka/hålla låga temperaturer och ljudnivåer, är iaf tex Thermalrights Ultra-120 (eXtreme) med en passande 120mm fläkt, Noctua NH-U12F, Scythe Infinity samt Tuniq Tower 120.

1
Skriv svar