Föräldrar fruktar GTA mer än öl och porr

Inaktiv
Skrivet av Domini:

Men FZ vafan! Ni kan ju inte publicera en undersökning gjord på en sidan som heter "What They Play". Vad hade ni väntat er för resultat?

Skrivet av dmn:

Är det bara jag som reagerar över hur oseriöst det är av FZ att ens ha med en sån här "nyhet"? Vill man läsa sånt här trams kan man surfa in på aftonbladet...

Kan bara hålla med. Om jag drev en sida med en nischad inriktning vore det ju knappast otroligt om läsarna hade liknande åsikter. Att sen publicera detta som om det vore en vetenskaplig undersökning är ren och skär idioti. Lämna det åt skitpressen så som Aftonbladet och Expressen tack.

Skrivet av Reciverdude:

En del föräldrar utan personliga åsikter är säkert påverkad av massmedias GTA-nedvärderingar.

Om man tittar på frågan:
"Vad skulle du vara mest oroad över att ditt barn (under 17 år) varit inblandad i när han/hon sov över hos en vän?"

Jag skulle INTE svara "marijuana", anledningen till detta är att jag litar så mycket på mitt barn att jag vet att det ändå aldrig skulle kunna hända, och varför skulle jag då vara oroad för det? ...

Det är mycket mycket mycket mer vanligt i USA att ungdomar prövar andra droger än alkohol, där av det resultatet. Pga att det är så många gånger lättare att få tag på gräs jämfört med alkohol så har stora delar av befolkningen någon gång prövat saker som vi här i Sverige inte gör i lika stor utsträckning.

Medlem
Skrivet av heli:

Praktexempel på hur media styr folket.

Media säger att marijuana är farligt = Folket tycker att marjiuana är farligt.

Media säger att GTA är farligt = Folket tycker att GTA är farligt.

Varför skaffa sig en egen uppfattning när vi har media?

Känns som en upprepning av dolkstötslegenden.

Hitler skyller på allt ont på judarna -> judarna blir hatade -> 6 miljoner judar dör.

Media skyller våldsbrott på GTA -> GTA blir hatat -> folket ser hellre sina barn supa än att spela datorspel.

Quoted for massive amounts of truth

Medlem

Suck...
Wad är fel på lite bärs och det som gör att mänschligg-kligheten överlever.. sex..?
Fan va folk är RÄDDA för saker ?
I Sverige, cykelhjälmens förlovade land läggs mycken tid och resurser på att försiktighet.
Exempel, Red Bull Air Race... polisen törs inte tillåta detta evenemang för något kan ju ev hända.
London, San Diego, Rotterdamm mfl där kör man, men inte i Svedala inte.
Skulle inte bli förvånad om det snart är obligatoriskt att bära hjälm på allmänna sjithus.
Det är farli't att leva man kan dö..


signatur

CM Cosmos II MB: ASUS Rampage IV LGA 2011# i7 3930K Corsair 32GB DDR3 1600 GPU 2 x ASUS GTX690 # Aguero 5 Pro # PSU-CM 1300W# 3 x 256 Gb OCZ V 4

Redaktör
Skrivet av dmn:

Är det bara jag som reagerar över hur oseriöst det är av FZ att ens ha med en sån här "nyhet"? Vill man läsa sånt här trams kan man surfa in på aftonbladet...

Hade du sagt samma sak om vi hade publicerat en nyhet om en undersökning som pekar på att spel anses ofarliga...?

FZ rapporterar om vad som händer i spelvärlden. Detta handlar om attityder till spel, därför förtjänar det nyhetsutrymme.

Skrivet av pulzer:

Om jag drev en sida med en nischad inriktning vore det ju knappast otroligt om läsarna hade liknande åsikter. Att sen publicera detta som om det vore en vetenskaplig undersökning är ren och skär idioti. Lämna det åt skitpressen så som Aftonbladet och Expressen tack.

Om du anser att FZ presenterat resultatet som en vetenskaplig undersökning har du inte läst hela nyheten.


signatur
Medlem

Garanterat gjord i amerikaner, bara dem som är så här passa korkade. För sex är ju skadligt för barn..

Bra skrivet av bigsweede och heli!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Ah, moralpanik. Ljuva moralpanik.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Säger som Einstein: "Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results." Då ämnar jag peka på det faktum att sidan i fråga drivs i enkelspårig riktning samt med största sannolikhet följt av samma individer (besökare). Vad förväntas man få för resultat då?

Sen ska man inte förkasta ett helt folk, men amerikanarna är knappast internationellt erkända som begåvade och allmänbildade individer direkt.

En fjäder i hatten till FZ-redaktionen för avslutningen i denna nyhet (infon om What They Play och att undersökningarna inte ska tolkas som statistisk representativa).


signatur

Jag glömmer aldrig ett ansikte men i ditt fall är jag villig att göra ett undantag.

Medlem

Får instämma med Tompa; nyheten är ju spelrelaterad och passar därför alldeles utmärkt här på FZ och när de dessutom påpekar att den kanske bör tas med en nypa salt och förklarar vilka som har gjort den känns det som att det inte är så mycket att orda om... Detta är inte heller den första spelsida som jag ser som nämner undersökningen så FZ kan ju inte vara helt ute och cykla.

Känns som att det den senaste tiden blivit allt vanligare att klaga på nyhetsrapporteringen här, förstår inte riktigt varför..?

Ontopic; önskar att jag kunde säga att det här bara händer i Amerika men tyvärr tror jag att okunnighet och trångsynhet finns överallt, även om de på "the other side of the pond" alltid låter moralhysterin gå längre än i de flesta länderna här i Europa. Precis som någon sa tidigare är det inte heller omöjligt att vi om 15 år (i egenskap av föräldrar) står inför ett medium som vi inte förstår/behärskar/tycker om och säger åt våra barn att de inte ska syssla med det, antar att tiden får utvisa hur det blir;)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Haha! så 19 procent av alla föreldrar föredrar att deras barn röker marijuana framför att låta dem spela GTA.

Skrivet av beersgarden:

Får instämma med Tompa; nyheten är ju spelrelaterad och passar därför alldeles utmärkt här på FZ och när de dessutom påpekar att den kanske bör tas med en nypa salt och förklarar vilka som har gjort den känns det som att det inte är så mycket att orda om... Detta är inte heller den första spelsida som jag ser som nämner undersökningen så FZ kan ju inte vara helt ute och cykla.

Anledningen till att jag gnällde till om den är att jag inte tycker det har något riktigt värde. Undersökningen är helt uppenbarligen gjord under former som lämpar sig för ett alldeles särskilt resultat, som också uppnåddes. Var är nyheten i det?

Vad jag snarare tror är att spelsidor, antingen medvetet eller ej, rapporterar om det för att skratta och klaga på dessa "iq-befriade moralkäringar" som de ungefär kallas. Knappast konstruktivt eller intressant ifall det inte får några större inverkningar. När så en sida skrivit om det kan många andra hänga med bara av farten.

Anklagar inte FZ speciellt nu men tycker gott att den här kunnat skippas då det som sagt ser oproffsigt ut i mina ögon.

Redaktör

Omröstningen är upplagd så att de svarande får välja vilket av fyra alternativ de tycker är mest oroväckande. När de väljer ett alternativ betyder det inte det att de vill att barnen gör något av de andra; de kunde bara inte väljas.


signatur
Redaktör

Peak_performance: även om undersökningen är vinklad och/eller dåligt utformad har den ett nyhetsvärde. Den visar att föräldrar (eller potentiella föräldrar) är okunniga om spel och vad barn spelar. Och det är väl själva kärnan i den moralpanik vi ser ibland.

Folk skriker rakt ut både spelanhängare och -motståndare. Det kan man inte komma ifrån. Men jag tror att uppmärksamhet gynnar spelen i det långa loppet, i viss mån även den negativa - majoriteten förstår nog att spel inte skapar seriemördare och våldtäktsmän på löpande band. Jämför med videovåldsdebatten, numera hör man sällan att filmer är skadliga för barnen.


signatur
Medlem
Skrivet av POOCAP:

Haha! så 19 procent av alla föreldrar föredrar att deras barn röker marijuana framför att låta dem spela GTA.

Alla borde valt det GTA kan väl inte vara skadligt på något sätt så länge man inte e sjuk i hövve, skulle tro att de som svarar gta och allt utom droger är för att deras barn är så små att de knappt vet vad det är..


signatur
Medlem

Moral tanterna smeker sig själva till orgamser.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

i gta kan man ju gå på ställen och dricka, porr finns ju också..

Då bör dem ju vara oroliga över det punkt punkt punkt

Medlem

Riktigt skrämmande faktiskt. Var detta från USA eller?


signatur

Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

Medlem

underhållande!


signatur

Min mamma säger att jag är bra på Guitar Hero.

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Earth and Wind:

..... de låter hellre sina barn knulla runt och supa sig fula ute på stan alltså.

Supa sig ful(!) är kanske inte så bra, men jag skulle inte påstå att det är ett hälsotecken att folk spenderar mer tid med att pilla på tv-spel än vad de pillar på flickor.

[edit] ska jag säga som jobbar åtta timmar om dagen med att göra tv-spel. :\[/edit]

HUMMM nu menade jag förstås inte att glina borde sitta hemma 24/7 med Tv -spelen i fråga. Vilket givetvis inte är ett sunt leverne. Vilket torde vara bevisat vid det här laget .

Jag menar dock att data/tv spelande borde vara mera lätt kontrolerat för dem än öl/porr.Vilket förmodat konsumeras på annat håll än i hemmet samt medför saker som risk för oönskat föräldrar skap d.i.v otrevliga sjukdomar m.m och därför tycker jag att det är konstigt att de fruktar tv_spelandet mer.
fast vad vet jag har ju inte några knoddar själv


signatur

För det mesta bakbinds Troubadix och förses med munkavle .

Medlem

löjligt som fan, kan förstå att de inte vill barnen spela GTA då de kanske är 6bast eller något, men då är är det nog inte på tala om porr eller öl heller

men då de är i den åldern då föräldrarna börjar oroa sig för öl å porr, då är det ju dax att lira ett riktigt spel for once


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Skrivet av Tompa:

Peak_performance: även om undersökningen är vinklad och/eller dåligt utformad har den ett nyhetsvärde. Den visar att föräldrar (eller potentiella föräldrar) är okunniga om spel och vad barn spelar. Och det är väl själva kärnan i den moralpanik vi ser ibland.

Jodå, det är jag med på men det är ju ingen nyhet? Jag har blivit lite leds på att samma nyhet dyker upp och skapar precis samma kommentarer varenda gång varenda år, på typ samma sidor. Det var det jag menade med min första kommentar - ta det inte som en attack på er nyhetspolicy eller något, bara så vi är klara över den detaljen

Medlem
Citat:

- En man och en kvinna som har sex (37 %)
- Ett mänskligt huvud som utsatts för kraftigt våld (26 %)

......... finner inga ord.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Ha Ha! Dum jävlar \,,/(Ò_ó)\,,/

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Citat:

- En man och en kvinna som har sex (37 %)
- Ett mänskligt huvud som utsatts för kraftigt våld (26 %)

......... finner inga ord.


signatur

I'm the broken one who fixed it.

Medlem

dum dummare dummast = föräldrar


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Väldigt puritanskt ursprung på USAs befolking. Att det sitter starkt kvar.

Inaktiv

orka ta denna lista seriöst när det bara e 1600 pers som svarat. det skulle dock varit roligare om det va 100000 som svarat och fått dom siffrorna

Medlem

Och statistiken är gjord i USA? Land of the dumb?

Inaktiv
Skrivet av Tompa:

Omröstningen är upplagd så att de svarande får välja vilket av fyra alternativ de tycker är mest oroväckande. När de väljer ett alternativ betyder det inte det att de vill att barnen gör något av de andra; de kunde bara inte väljas.

Om föräldrarna hellre väljer GTA för SUPA så är någonting fel.

Medlem
Skrivet av SuperTank:
Citat:

- En man och en kvinna som har sex (37 %)
- Ett mänskligt huvud som utsatts för kraftigt våld (26 %)

......... finner inga ord.

Reagerade på samma.

Medlem

Sen att föräldrar "ska" bry sig om att barn tittar på porr är nog mer tradition än annat. I dagens samhälle borde ingen bry sig.

Skriv svar