Få spelserier har en lika krokig bakgrund som Xcom. Efter lanseringen av #UFO: Enemy Unknown 1993 har de nya delarna bytt skepnad, utvecklare, genre och på sätt och vis även namn så många gånger att hela serien blivit ett sammelsurium. Och den nya titeln, som tills vidare kort och gott har namnet, Xcom gör inte saken tydligare.

Den här gången står #2K Marin (som bland annat gjort #Bioshock 2) för utvecklingen och avsikten är enligt egen utsago att "återuppfinna Xcom-serien". Vad det kommer att betyda i praktiken återstår att se, men klart är att spelaren återigen ikläder sig rollen som FBI-agenten Carter som tar itu med ett utomjordiskt invasionshot. Tanken är att spelet i mångt och mycket ska återgå till sina rötter efter flera mindre lyckade försök att utveckla konceptet i de senaste titlarna. Det handlar fortfarande om strategiska beslut som måste fattas för att mänskligheten inte ska förlora slaget om sin överlevnad.

Kamera, ljus, action

En av de större skillnaderna mot tidigare är att spelet förlitar sig på action i förstapersonsperspektiv, detta dels för att ge upplevelsen mer puls men också för att öka känslan av utsatthet. Just de två detaljerna kan komma att bli väldigt avgörande för om spelet når framgång eller inte, eftersom handlingen är mer historiedriven än tidigare delar i serien.

Forskning och den delen av spelet tonas ner, men de försvinner inte. Däremot sker det mesta utanför spelarens kontroll. Vad som däremot kan påverkas är vilken information och vilka material forskarna får tillgång till för att forska fram nya hjälpmedel och vapen åt spelaren. Insamlandet görs ute på fältet och handlar bland annat om att samla ledtrådar och prylar under uppdragen, vilket även inkluderar att ta bilder av utomjordingarnas aktiviteter och lämningar. Spelaren kan alltså tjäna på att utforska ett område grundligt istället för att bara göra minsta tänkbara för att klara uppdraget på platsen.

Inledningsvis utspelas handlingen på olika platser i USA, och det är upp till spelaren att avgöra vilka platser som ska undersökas. Underliga insekter i Grand Canyon? Rapporter från Bangor, Maine att djur har dött under mystiska omständigheter? Det är upp till spelaren att välja, men räkna med att valen kan få konsekvenser för fortsättningen.

Actioninriktningen rör redan upp känslor.

Stora delar äger rum i realtid där spelaren väljer att antingen acceptera eller ignorera uppdrag som dyker upp och försvinner under spelets gång. Det gör att valen i viss mån kommer att påverka handlingen, som i sin tur påverkar vilka uppdrag spelaren kommer att få tillgång till. Väljer du ett uppdrag är det möjligt att andra uppdrag har försvunnit när du kommer tillbaka till din bas för att ge dig ut på nytt.

Ensam är inte alltid stark

Beroende på uppdrag kan spelaren ibland ta med sig sig medhjälpare ute på fältet. Det är fortfarande oklart hur stor kontroll man kommer att ha över medhjälparna. Kommer de bara att följa med och göra sitt bästa på självgående NPC-vis, eller kommer spelaren att kunna agera ordergivare och aktivt styra medhjälparna? I teorin kan upplägget lämpa sig för multiplayerspelande, men det är ytterligare en detalj som 2K Marin inte har sagt ett ljud om.

Xcom använder Unreal Engine 3, samma spelmotor som driver bland annat Bioshock 2 (bilden).

Spelet använder Unreal Engine 3 (som även driver #Bioshock 2) och utvecklingen startade redan 2007, men det finns för tillfället inte något officiellt lanseringsdatum. Spekulationer gör gällande att lanseringen kommer att ske 2010 eller 2011. En sak som däremot inte är spekulation är att PS3-spelare riskerar att gå miste om Xcoms återkomst - spelet är nämligen bara utannonserat till för PC och X360.