Att Starfield "medvetet gjorts för att spelas under lång tid" låter som en no-brainer. Faktum är emellertid att Todd Howard säger att detta är en lektion Bethesda lärt sig av feedback från Skyrim och Fallout. I podcasten Game Maker's Notebook säger Howard till Insomniacs Ted Price:

Det här är ett spel som medvetet gjorts för att spelas under lång tid. En av sakerna vi har lärt oss från våra tidigare spel, som Skyrim, som Fallout, är att människor vill spela dem under mycket lång tid.

"En lektion Bethesda lärt sig av feedback från Skyrim och Fallout"

Det var viktigt för Todd och kompani att det skulle kännas naturligt att fortsätta spela efter kampanjen, vilket Starfields new game plus-lösning ska säkerställa. (En du inte ska googla av spoiler-skäl.)

Howard tillägger att spel som tenderar att spelas under längre tid på sätt och vis indirekt blir "live games". Spelarna håller spelen vid liv genom att spela dem, och utvecklarna förser dem med nytt innehåll och ser till intresset lever vidare. Det blir ett slags kretslopp.

Det återstår att se hur långlivat Starfield blir. Att det kommer leva länge, ja, det tar vi för givet.