Så var det äntligen dags. Sony meddelar att Playstation 5 i veckan ska få stöd för tekniken Variable Refresh Rate (VRR), så länge man har en HDMI 2.1 VRR-kompatibel tv eller skärm.

Det är alltså en teknik för att få skärmens bilduppdatering att synkas med bilden som konsolen matar ut, vilket minimera hack på grund av "fram pacing" såväl som "screen tearing". Resultatet ska vara en jämnare och skarpare upplevelse, enligt Sony.

Spel fungerar inte med tekniken per automatik, men det går att patcha in stöd i redan släppta titlar. Till att börja med säger Sony att Playstation 5-versionerna av följande spel kommer att VRR-patchas under de kommande veckorna:

  • Astro’s Playroom

  • Call of Duty: Vanguard

  • Call of Duty: Black Ops Cold War

  • Deathloop

  • Destiny 2

  • Devil May Cry 5 Special Edition

  • DIRT 5

  • Godfall

  • Marvel’s Spider-Man Remastered

  • Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

  • Ratchet & Clank: Rift Apart

  • Resident Evil Village

  • Tiny Tina’s Wonderlands

  • Tom Clancy’s Rainbow Six Siege

  • Tribes of Midgard

Efter att VRR har släppts kommer tekniken att aktiveras automatiskt för spel som stödjer den, så länge konsolen är ansluten till en HDMI 2.1 VRR-kompatibel tv eller skärm. Man kan även tvinga spel att använda tekniken, men resultatet kan variera från skärm till skärm och spel till spel, och upplever man grafiska problem bör man stänga av funktionen.