Det har varit väntat, och nu är det officiellt avtäckt – racingspelet Project Cars 3.

Sligtly Mad vill frälsa banracingpubliken med ett spel som vänder sig både till de seriösa entusiasterna och en bredare publik. Project Cars 3 vilar på samma pelare som de tidigare delarna, det vill säga racing med en dragning åt det seriösa, med drygt 200 bilar på välkända banor världen över (15 nya för serien, bland annat Interlagos och Shanghai). Målet är att göra spelet mer tillgängligt, och få till en racingsimulator som också passar den bredare publiken utan att skrämma iväg sim-dyrkarna.

För att nå dit har karriärläget arbetats om, så att du belönas för fler saker än bara pallplatser. Du får småbelöningar för kringaktiviteter och delmål, som att ta ett antal kurvor bra eller drafta en viss sträcka. På så sätt vill man undvika att spelarna kan komma vidare utan att vara bunden till en viss sorts lopp eller biltyp. Det ska vara mer flexibelt, och bidra till att spelarna upptäcker fler delar av spelet.

Karriären börjar på gräsrotsnivå och du klättar genom tio klasser till den högsta, hyper cars. Målen ligger låsta bakom XP- och credit-system, och hur mycket du belönas med hänger på svårighetsgrad, assists och annat. Progression-systemet genomsyrar hela spelet, inte bara karriären. Så de belöningar du kör ihop till i exempelvis multiplayer har du nytta av också i karriären, sandlådeläget och på andra ställen. Du kan byta utseende på både bilar och förare, och bilarna kan uppgraderas och användas i hela spelet. Det låter som att en hel del inspiration hämtats från Forza Motorsport.

Båda föregångarna har haft problemet att olika bilar betett sig olika bra, som om vissa fått mer omsorg av utvecklarna. Pete Morrish på Slightly Mad säger till mig att bilarna beter sig mer lika i trean. Hans kollega Joe Barron tillägger att man har lagt mycket tid på att göra gameplay mer konsekvent. Ett exempel är kurvor, där man detaljgranskat alla delar av den utifrån flera aspekter: hur bilarna beter sig vid inbromsning, hjulvridning, acceleration, och så vidare.

Multiplayer är indelat i Quick Play, Scheduled Events och Custom Lobby. Första är skill-baserad match making, andra är race som pågår inom ett visst tidsspann, med regler utvecklarna bestämt. Först kvalar deltagarna, sen delas de in i grupper utifrån skill och safety rating, och får startpositioner baserat på kvalet. Och slutligen Custom, där du förstås skapar och kör dina egna race. Det blir också ett asynkront Rivals-läge med löpande utaningar (korta som långa), leaderboads och annat.

Slighly Mad nämner också att handkontrollstödet gjorts om och nu ska vara avsevärt bättre. Vid krock ska du få en rejält omskakande upplevelse, AI:n har förbättrats, spelet har VR-stöd och kan köras i upp till 12K-upplösning och både dygnscykel och väderlek finns med.

Utvecklarna antyder att man siktar på premiär om inte alltför länge, och ett info-dokument säger "sommaren 2020. Aktuella plattformar är pc (bara digitalt, okänt vilka butiker), PS4 och Xbox One. När jag frågar utvecklarna om PS5 och Xbox One säger de att de inte pratar om dem nu.

Project Cars 3 i punktform:

  • Drivs av Sligthly Mads egna spelmotor

  • 60 bilder/sekund är målet

  • Släpps till PS4, Xbox One och pc (bara digitalt, okänt var)

  • Målet är 60 bilder/sekund på alla plattformar

  • Har VR-stöd

  • Över 200 bilar, både racingbilar och vanliga "vägbilar"

  • Över 140 "global tracks"

  • Spelare online: max 16 (konsol), max 32 (pc)

  • Har årstider, dygnscykel och olika väderlek

  • Släpps "Summer 2020"

  • PS5 och Xbox Series X? Inga officiella besked än