När EA för sex år sedan fick licensen att göra Star Wars-spel sattes flera bollar i rullning. Dice fick i uppdrag att återuppliva den omtyckta Battlefront-serien, Respawn började knåpa på det numera avtäckta Jedi: Fallen Order och Amy Hennig lämnade Naughty Dog för Visceral Games. Deras Star Wars-titel hade projektnamnet "ragtag", en direkt koppling till vilken typ av spel Hennig hade planer för. Hon ville ta ett kliv ifrån konflikten mellan jedis och sith och istället fokusera på en brokig skara äventyrare.

Som vi alla vet lades projektet ner för två år sedan. Det snackades om att deras singleplayer-fokus inte passade EA:s affärsmodell, något Hennig försökte tona ner i efterföljande intervjuer samtidigt som hon hyllade Sony för att satsa på den typen av upplevelser. I samband med att Jedi: Fallen Order utannonserades, under parollen "bara singleplayer, inga lootlådor och ingen multiplayer" fick Eurogamer tag i Hennig som utbrast "märkligt!" som första reaktion.

Hon utvecklar dock sitt resonerande kring att EA tycks ha gjort en kovändning med att spelindustrin förändras så otroligt snabbt.

Over the course of my time at EA, we were back and forth on what the overall publishing corporation wanted. Everybody's trying to figure out what the right path is. I also think Respawn's game has the benefit of being largely developed before they were acquired. It is a protected entity, and Vince [Zampella] makes very sure - because he's part of the executive team at EA, he can protect the interests of Respawn.

Vidare berättar hon lite mer om hur hennes Star Wars-spel skulle ha varit. Med sin bakgrund hos Naughty Dog är det inte så konstigt att hon säger att det skulle "se och kännas som Uncharted" men med några fundamentala skillnader. Hon ville framförallt kunna växla mellan perspektiv, inte bara mellan gruppen spelet handlade om men även skurkarna, något hon tycker är essentiellt för Star Wars. Att flera personer arbetar parallellt mot samma mål.

– We would always point to the Death Star escape as the prime example of that, säger Hennig.

Nu blev det inget Star Wars-spel för Naughty Dog-veteranen som istället startade en egen liten studio som tycks fokusera på virtual reality.