Är e-sport värdigt att få vara med i Olympiska spelen? Den frågan kommer diskuteras av högt uppsatta representanter för e-sporten, idrottsförbund världen över och Internationella olympiska kommittén (IOK).

Den 21 juli träffas representanter för IOK, GAISF (en intresseorgansiation för olika idrottsförbund) och e-sport på Olympiska museet i Lausanne, Schweiz, för att diskutera e-sportens eventuella medverkan i OS. Fast något snabbt beslut lär det inte bli tal om; det verkar mer handla om att olika parter känner sig fram. Eller som det sägs till Gamesindustry:

... utforska synergier, bygga ömsesidiga förtroenden och skapa en plattform för framtida engagemang mellan e-sports- och spelindustrierna och den olympiska rörelsen.

GAISF-presidenten Patrick Baumann verkar öppen för möjligheten att lära sig mer om vad e-sport är och fungerar:

Vi har förstått att den sporten aldrig står still och e-sportens och gamingens fenomenala tillväxt är en del av en pågående utveckling. Esport Forum ger en viktig och enormt värdefull möjlighet för oss att skaffa djupare förståelse av e-sporten, dess påverkan och förmodade utveckling framöver, så att vi tillsammans kan tänka över på vilka sätt vi kan samarbeta för att tillsammans dra nytta av all sport de kommande åren.

Det svenska CS-proffset Emil "Heaton" Christensen fick hård kritik för sin medverkan i Mästarnas mästare förra året. I tv-programmet möts proffsidrottare som lagt karriären på hyllan i en serie tävlingar, utformade för såväl styrka och uthållighet som logiskt tänkande, stresstålighet och balans. Innan programserien började gav Tommy Söderström, tidigare landslagsmålvakt i ishockey, programmet svidande kritik och menade att e-sport är spel och inte sport, och att Christensen därför inte hade där att göra. Och Söderström fick vatten på sin kvarn när Christensen blev första person att åka ut.