Uppdaterad 2018-06-26: Vi skrev tidigare att patentskyddet redan gått igenom, men så var icket fallet. Tack @Vercadi för rättelsen.

Patent- och varumärkesskydd i all ära, men ibland kan de kännas lite väl begränsade. Några av er kanske minns att Namco Bandai hade ensamrätt på "loading screen minigames" i 20 år, ett patent som gick ut 2015. Ett annat exempel är när Zenimax och Mojang råkade i luven på varandra över svenskarnas kortspel Scrolls.

Nu ansöker alltså Blizzard patent på "Play of the Game"-systemet från Overwatch, som identifierar det bästa ögonblicket i en match och presenterar det för spelarna. Kortfattat täcker patentskyddet system som samlar in data om olika händelser under en match och rankar dessa för att identifiera det mest betydelsefulla ögonblicket.

Deras patent täcker också delar som inte återfinns i Overwatch i nuläget, bland annat ett system som identifierar ögonblick över flera matcher och väger in tidigare händelser.

Obligatorisk "jag är ingen advokat"-varning på denna spekulation, men: Detta borde innebära att system som visar upp matchens sista frag oavsett flärdfaktor – något som bland annat känns igen från Call of Duty-serien – kommer klara sig undan advokaternas vrede.

Den långa och något krångliga patentbeskrivning går att läsa i sin helhet här.