Blizzard ansöker om patent på "Play of the Game" från Overwatch
Overwatch "Play of the Game" och hur det går till är relativt unikt, det kan jag köpa. Jag oroar mig mer över att patentet täcker "Social Media Sharing", det vill säga processen att direkt ladda upp klippet till exempelvis YouTube. Även om det endast skulle vara gällande "Play of the Game"-klipp kan själva processen bli ett patentträsk för andra utvecklare.
Har de förbättrat "Play of the Game" nu? Förr var det nästan (bara) den som gjorde en viktig kill ( multi-kill som fick Play of the Game, inget om man t.ex. helat nån som nästan dött som sedan flyttade objektet till målet osv. Om det gäller deras enkelriktade gamla funktion så får de gärna ha den kvar
Dock i stort tycker jag extremt illa om dessa patent på idéer. Så länge andra spel inte har samma grafik / assets / ljud då de bearbetar samma idé, så tycker jag inte det ska gå att patentera. Mer delande, mindre hökande över pengar... Om alla spelutvecklare (och andra kreatörer) patenterade sina idéer hela tiden, då skulle ju spelen inte utvecklas alls. Vem bestämmer hur liten detalj (eller stor feature) man kan patentera? Patentera FPS, Battle Royal, dubbelhopp eller kanske "automatisk sparning"... Håller med John Carmack när han utvecklade Wolfenstein och Doom, att det är bättre att dela med sig och uppmuntra att andra hackar / modifierar spelet än att försöka stoppa och profitera på det. Om de är rädda för kopior så kommer de ju ändå, med minimala ändringar; det är den med bäst genomförande som "vinner" kampen om spelarna och pengarna ändå.
Dock i stort tycker jag extremt illa om dessa patent på idéer. Så länge andra spel inte har samma grafik / assets / ljud då de bearbetar samma idé, så tycker jag inte det ska gå att patentera. Mer delande, mindre hökande över pengar... Om alla spelutvecklare (och andra kreatörer) patenterade sina idéer hela tiden, då skulle ju spelen inte utvecklas alls. Vem bestämmer hur liten detalj (eller stor feature) man kan patentera? Patentera FPS, Battle Royal, dubbelhopp eller kanske "automatisk sparning"... Håller med John Carmack när han utvecklade Wolfenstein och Doom, att det är bättre att dela med sig och uppmuntra att andra hackar / modifierar spelet än att försöka stoppa och profitera på det. Om de är rädda för kopior så kommer de ju ändå, med minimala ändringar; det är den med bäst genomförande som "vinner" kampen om spelarna och pengarna ändå.
Är lite i samma båt som dig. Att skydda varumärken och karaktärer är jag helt med på, men det känns direkt dumt att ta patent på spelidéer och mekanik.
Introducing Nintendo Double Jump ™ and Unreal Tournament Capture The Flag ®.
Trottoarkantssnubblande insjögangster.
Inte första gången Blizzard samt deras moderbolag söker eller tar patent på saker som riskerar att förstöra för oss spelare i det långa loppet. Börjar kännas som att det är dags att börja bojkotta deras spel tills de slutar med dessa dumheter. Vilken troligen innebär att jag aldrig kan lira deras spel igen.
Har de förbättrat "Play of the Game" nu? Förr var det nästan (bara) den som gjorde en viktig kill ( multi-kill som fick Play of the Game, inget om man t.ex. helat nån som nästan dött som sedan flyttade objektet till målet osv. Om det gäller deras enkelriktade gamla funktion så får de gärna ha den kvar
Det har alltid varit baserat på vem som får högst 'On fire' på kortast tid, eftersom det enklaste sättet att höja den faktorn är många samtidiga kills så har det indirekt ofta blivit som du säger men det är inte alls så enkelt som du tror.
Inte första gången Blizzard samt deras moderbolag söker eller tar patent på saker som riskerar att förstöra för oss spelare i det långa loppet. Börjar kännas som att det är dags att börja bojkotta deras spel tills de slutar med dessa dumheter. Vilken troligen innebär att jag aldrig kan lira deras spel igen.
Du får nog bojkotta en hel del spelproducenter med den filosofin, Blizzard (Vivendi) är långt ifrån ensamma när det gäller att upphovsrättskydda sina idéer.
Är det patent på systemet som visar repriser eller har dom varumärkesskyddat namnet "Play of the game"? Ni verkar inte kunna separera på skillnaden med tanke på att ni nämner scrolls som är ett varumärkesskydd inte patent.
Patent på systemet!
Första meningen i artikeln är "Patent- och varumärkesskydd i all ära, men ibland kan de kännas lite väl begränsade.
Trottoarkantssnubblande insjögangster.
Du får nog bojkotta en hel del spelproducenter med den filosofin, Blizzard (Vivendi) är långt ifrån ensamma när det gäller att upphovsrättskydda sina idéer.
Är dock skillnad på hemska patenten är som söks.
Detta är falskt men jag antar att sprida nyheter för klicks är viktigare än journalistarbete.
Går ni in på https://portal.uspto.gov/pair/PublicPair och söker på 15/374523 står det
Status: Docketed New Case - Ready for Examination
Vilket betyder dom nyligen börjat utreda ansökan om patentet blizzard vill ha.