Battlegrounds är befriat från alla former av mikrotransaktioner och annat som låter spelarna köpa fördelar för riktiga pengar. Och så kommer det förbli, lovar utvecklarna.

Under spelmässan G-Star i Sydkorea nyligen deltog svarade Blueholes VD Changhan Kim och lead game designer Junhyuk Choi på några snabba frågor. Däribland den nuförtiden närmast obligatoriska frågan om lootlådor, och där gav man alltså lugnande besked i fråga om saker som påverkar gameplay. Men det kommer ändå komma i någon form, verkar det som, eftersom det finns stor efterfrågan på kosmetiska prylar.

Does PUBG Corp. plan on adding a new crate with a special item as you did for the Gamescom Invitational?

As you may already know, we will never add anything that affects the gameplay. However, there is a relatively strong demand for cosmetic items. Since the official launch is our top priority, we plan on adding new items after that.

Fusk är en annan het fråga som dök upp, närmare bestämt vad som görs för att stoppa det. Man börjar med att be om ursäkt för att det förekommer, och förklara att spelets enorma popularitet gjort att man inte hunnit ta tag i det tillräckligt mycket. Men fuskstopp har högsta prioritet, lovar man, och man har satt ett team på att hantera frågan.

Övriga frågor berör bl.a. prestanda och gränssnitt inför skarpa releasen (kommer förbättras), hur redzone fungerar (slumpas), med mera. Hela kortintervjun i spelets forum.

Med nästa testversion av Battlegrounds ingår den nya, hett efterlängtade ökenkartan och ett nytt vapen. Exakt när testservrarna öppnar är okänt, men eftersom en färdig version av Battlegrounds ska lanseras innan årsskiftet dröjer det förhoppningsvis inte alltför många dagar. Och nästa tisdag släpps en testversion till Xbox One.