När vi gjorde ett snabbtest i Assassin's Creed: Origins med en handfull populära grafikkort kunde vi snabbt konstatera att spelet var mer tungdrivet än både Wolfenstein 2 och Destiny 2. Intressant nog verkade processorn vara flaskhalsen med RX Vega 64 som pixelskyffare, vilket kan ha sin förklaring i obekräftade uppgifter kring spelets kopieringsskydd.

Likt många andra stortitlar använder Origins Denuvo, ett skydd som visade sig vara särskilt svårt att knäcka. Första gången tog det över en månad och förra året var en grupp till och med beredda att kasta in handduken när en ny version hade implementerats i Just Cause 3. Men på senare tid har knäckarna fått upp ångan igen, vilket verkar ha fått Ubisoft att addera ytterligare ett lager kopieringsskydd kallat WMProtect.

Tekniken användes tidigare av Denuvo men denna gång verkar Ubisoft ha lagt till det själva. Detta kan enligt hackern kallad Voksi, som bland annat knäckt Dooms kopieringsskydd, vara anledningen till att spelet är särskilt belastande för processorn.

About AC: O, one guy at cs.rin.ru send me the binaries of the game and asked me which version of Denuvo the game uses, so I decided to take a look. I found it very strange when I saw that VMProtect layer over Denuvo only because Denuvo dropped VMProtect early this year. I thought it's some desperate move by Denuvo but it seems now that Ubisoft could have implemented it themselves, tanking your game performance by a lot, especially if they hooked Denuvo and VMP to time-critical functions of the game. So, if you have high cpu usage while playing the game, this is the reason.