Okej, turerna kring Game of Thrones denna vecka börjar bli lite röriga men trots att Obsidian arbetat åt Bethesda har detta inget att göra med ryktet som spreds i måndags och dementerades igår. När Eurogamer besökte Obsidian Entertainment fick de veta att studion tackat nej till möjligheten att utveckla spel baserat på Game of Thrones, redan 2005.

Då ägde EA rättigheterna att göra interaktiv underhållning av George RR Martins fantasyserie, som debuterat 11 år tidigare och som hunnit bli fyra delar då A Feast for Crows släpptes i november 2005. Fergus Urquhart hade dock svårt att se hur de kunde göra något bra av det.

My feeling was, understanding the IP at the time, it's about this political intrigue, and people's connection to the IP is to all these characters - that's how the books are written, each chapter is a person and what's happening to them,

Other than what weird stuff is going on beyond The Wall, and the dragons, and some hint, there are no magic users, there are no clerics, no thieves. Basically there's dudes with swords and armour and a little bit of mysticism, but within the main land there's no goblins, no kobolds...

What would players play beyond a soldier? What would they fight? Not much was known about beyond The Wall at this point. It was really relationships between key characters that set A Song of Ice and Fire off.

Vid det tillfället var de mer intresserade av öppna världar där spelarens karaktär kunde ha stor påverkan, vilket skulle vara svårt i en redan existerande story med fasta ramar. Urquhart och kollegan Chris Parker resonerar vidare att man kanske hade kunnat göra på samma sätt Bioware gjorde med Knights of the Old Republic, att backa bandet långt bak i tiden och därmed ha större utrymme att berätta sin egen story.