Om inte Resident Evil 4 hade släppts hade Deads Space-serien förmodligen aldrig existerat. Under den tidiga utvecklingen hade studion siktet inställt på att skapa ett tredje System Shock-spel men efter att ha lirat Capcoms zombieskräckis började nya kreativa juicer att flöda.

"It was like, 'Everybody, get your System Shock 2 copy, play it start to finish, and let's figure out what we're going to do,'" Wanat said, recalling the early days of development. "Then Resident Evil 4 came out and we were like, 'Oh. No, this is the shit.'"

I en intervju med PC Gamer berättar designerduon Ben Wanat och Wright Bagwell att Resident Evil 4 fick dem att tänka om helt, bort från utmaningen i att göra en uppföljare till ett älskat spel och mot något helt nytt. EA var vid den tiden inte särskilt sugna på idén, företaget satsade istället helhjärtat på olika licenser, men genom idogt lobbyarbete lyckades man få dem att tro på rymdskräckisen.

Istället skulle dröja närmare tio år till innan svenska Starbreeze skulle finansiera ett nytt System Shock, med Warren Spector själv vid rodret.