#Valves försök att ta betalt för moddar blev ett präktigt fiasko. Det var i april i år som företaget plötsligt lät folk som skapat moddar till #The Elder Scrolls V: Skyrim ta betalt för sina verk via Steam Workshop. Beslutet möttes av massiva protester och efter bara fyra dagar togs möjligheten bort.

Men Valve tycker inte det var något fel på idén i sig. Genomförandet, däremot, var en katastrof, och man är beredda att testa den igen, fast på ett annat sätt.

Felet man gjorde var att satsa på ett stort spel som Skyrim, som har en etablerad community som är van med att moddar är gratis. Det säger Valves Erik Johnson till Kotaku.

– Se tillbaka på Skyrim-situationen, säger Erik Johnson. Även om det inte var vår avsikt, var det lätt att se den som 'Kommer du ihåg den där grejen du älskar? Du måste betala för den nu.' Det är en hemsk plan. Det är en förfärlig plan.

Man borde istället ha börjat med ett litet, oetablerat spel, och därtill informerat folk om planerna på betalmoddar. Johnson igen:

– Det behövs nåt i stil med 'Här är den nya grejen. Någon har jobbat ett par år med den, och den är fantastisk. Den är till salu.' Vi hade inget i den stilen, så det slutade dåligt.

"Det är en hemsk plan. Det är en förfärlig plan"

Men varför ska moddar kosta, trots att vi är vana vid att de är gratis? Jo, för att folk ska få betalt för sitt arbete, eller åtminstone ha möjlighet att kunna ta betalt för det. Så här förklarar Eric Johnson:

– I våra spel – #Dota, #Team Fortress och #Counter-Strike – har vi massor av människor som skapar innehåll (vilket inte skiljer sig så mycket från en mod), och de kan sen sälja det och tjäna ihop till sitt levebröd. Det är riktigt viktigt.

– Folk som gör stickers i Counter-Strike, eller item sets i Dota, eller som spelar CS eller Dota professionellt, eller gör moddar – vi tycker alla de är en del av samma grupp människor, en grupp som skapar mervärde för våra online-communities. Allt är användarskapat material. Även folk som bara spelar skapar mervärde. Och vi känner att folk ska få ersättning för det mervärdet, antingen genom dollar eller item drops. Vi måste vara människorna som ser till att det mervärdet får skälig ersättning. Vi tycker det är väldigt viktigt att folk får betalt.