När #World of Warcraft-expansionen #Warlords of Draenor slog upp portarna förra året kunde spelarna besöka Outland så som det såg ut innan allt gick åt skogen. Men de flygande riddjuren fick stanna i stallet, och där kommer de förbli även framöver.

Polygon intervjuar lead designer Ion Hazzikostas som förklarar att flygande mounts helt enkelt förstör mycket av designen och att de därför inte kommer implementeras framöver:

– Det finns definitivt en bekvämlighet i att kunna utforska världen i tre dimensioner, men det kommer på bekostnad av gameplay-element som riktad utforskning, till exempel att försöka lista ut vad som finns på toppen av ett berg och hur man tar sig dit.

Ett annat exempel Hazzikostas nämner är ett fängelseläger där man som spelare behöver rädda en fånge. Under normala omständigheter måste man slå sig genom lägret, men med flygande mounts är det bara att landa rakt på fången och klara uppdraget direkt – något som enligt Hazzikostas får världen att kännas mindre.

Många förespråkar den modell som använts tidigare, där spelarna kan låsa upp flygande mounts först när de nått expansionens level-tak. Men det är alltså inte aktuellt i Warlords of Draenor.