Corrupted blood-incidenten

I de gamla trollruinerna Zul'Gurub väntade slutbossen Hakkar The Soulflayer, som gjorde allt i sin makt för att avliva de envisa spelare som invaderade hans heliga mark. Ett vapen i arsenalen var den otroligt smittsamma sjukdomen corrupted blood som effektivt spred sig mellan spelarna och gjorde skada. Sjukdomen var designad att enbart fungera innanför Zul’Gurubs gränser, men slarvig kod gjorde att hunters och warlocks kunde bära med sig smittan ut via infekterade pets. När dessa nådde spelets storstäder var epidemin ett faktum.

Mängder av döda kroppar låg utspridda längs gatorna, och spelare började agera så som människor kan tänkas göra i verkliga livet. Det kom rapporter om att helare ställde sina tjänster till förfogande och försökte hålla liv i befolkningen. Andra varnade allmänheten för infekterade områden. Och så fanns det förstås de som avsiktligen spred smittan bara för att jävlas. Både forskare inom medicin och terrorism kom att studera händelsen som av många beskrivs som World of Warcrafts första riktiga world event.