Få saker kan få nörden inom mig att rysa av välbehag som Lego och Batman, gärna i kombination. Därför är det nästan överdrivet passande att #Lego Batman: DC Super Heroes fått rulla ett antal timmar på min Ipad de senaste dagarna. Dessa två ingredienser borde kunna spetsa vilket recept på lycka som helst, men denna gång blir det mest bara ett lagom genomstekt “bra”. För #Traveller's Tales senaste Lego-titel är inte den starkast lysande stjärnan på spelhimlen.

Jokern har nu, som undertiteln möjligen kan antyda, slagit sina påsar ihop med Stålmannens nemesis, Lex Luthor, och tillsammans försöker de göra livet surt för deras båda mantelbeklädda antagonister. Batman och Robin tar upp jakten på den ondskefulla duon, med viss hjälp av just Clark Kents alter ego. Och när vi inte själva har kontrollen över superhjältarna förs handlingen vidare genom oftast humorfyllda mellansekvenser.

Grafiskt sett kan det mobila formatet göra Lego-spelen rättvisa. Det är inte så att man baxnar, men väl godkänt och mer därtill med tydliga kontraster och mjuka animationer. Och ljudmässigt trivs jag å det bestämdaste då det klassiska och tillika pampiga Batman-soundet ljuder i bakgrunden. Visst blir det kanske lite väl anonymt emellanåt, men det passar den mestadels avslappnade spelmekaniken.

En läderlapp utan tuggmotstånd

Där Lego Batman: DC Super Heroes dock trampar lite snett för mig är dess utmaning. Jag behöver aldrig fundera över vart jag ska eller vad jag ska göra. Inte heller fienderna bjuder på några direkta holmgångar, utan jag kan lugnt pumpa vidare på “banka skiten ur bovarna”-knappen utan att riskera något. Den största utmaningen ligger istället i kontrollen. För trots att den virtuella spaken ofta fungerar hyggligt kan vissa moment bli aningen trassliga. Särskilt om man spelar på Ipad och måste kleta lite varstans på skärmen med fingrarna för att exempelvis kasta boomerangen. Förlåt, batarangen.

Utvecklarna försöker innovera något genom att låta Batman och Robin dra på sig olika dräkter under spelets gång. Dräkter som med sina unika egenskaper krävs på olika ställen, antingen för avancemang eller åtkomst av bonusar. Men spelet ger oss alltid rätt dräkt vid rätt plats, så någon strategi är det inte att tala om. Ett mer rättframt och snudd på ointelligent spel får man leta efter.

Men det blir aldrig dåligt. Inte alls. Lego-spelen har aldrig gjort anspråk på att överväldiga spelaren med episk design, och Lego Batman: DC Super Heroes är inte annorlunda. Det är ett spel för den där slöa soffstunden när man vill stänga av omvärlden en stund och bara njuta av det som gjorde - och gör - barndomen så fabulös för många av oss.