Inför Diablo III snackades det friskt om den spelvariation avsaknaden av skillträd skulle möjliggöra, tillägget av runor och borttagandet av de "begränsande" spelarattributen. Men här känns det än så länge lite tamt. Av alla olika förmågor, med alla olika runor som förändrar dem är det relativt få som faktiskt används. Åtminstone på de högre nivåerna (och inte minst Hardcore!), där det krävs att man kan tåla en viss mängd, eller fläska ut en viss mängd skada innan man själv åker på däng. Även där planeras tillputsning, det genom att förbättra de förmågor som helt enkelt inte används.

Mer variation, eller vad var det ni sa?

Här är värt att notera att det är klart att det går att leka med sämre förmågor på lägre nivåer, men samtidigt är det enda end-game-material som finns att samla prylar. Att då döda fiender som släpper sämre prylar, långsammare... Allt vad rationell logik heter kan dra åt skogen.

Numer är det dock lättare att leka omkring, då svårighetsgraden sänkt genom att få till ett jämnare skadeflöde. Det är mer sällan man på de senare nivåerna får en skadespik som bränner ner allt ens liv, så länge man har någorlunda vettig utrustning (eller har koll på sin glaskanons-karaktär). Med tanke på den utökade mängden loot som släpps, även på lägre inferno-akter, går det att lira lite mer som man vill, åtminstone om man vill spela lite mer casual. Därtill uppdateras frekvent förmågor, buggar och överdrivna glitchar sveps bort och med tiden kommer det säkerligen finnas fler, och mer varierande förmågouppsättningar som känns skoj att leka med.

RMAH, GAH, WAH!

Vi skippar diskussionen kring att man alltid måste vara online och går istället in på de två auktionshusen som numer faktiskt finns tillgängliga. I realiteten går det att på GAH (in game-guld) för små in game-summor komma över prylar som generellt är mycket bättre än vad man själv hittar för sin egen karaktär (om man nu inte maxar allihopa). Om du njuter av känslan att hitta bättre prylar som direkt ökar känslan av en mäktig karaktär av det du hittar själv bör du som förstagångsspelare hålla dig borta från auktionshusen, för annars förlorar spelet charmen i det naturliga progressionssystemet som fanns innan alla hade tagit sig upp till högre nivåer. Det vill säga, om du håller koll på auktionshuset kommer du på lägre nivåer finna prylar som är ljusår bättre än det du själv kommer hitta. It's all about the loot, som man säger.

Efter att den färglada röken har lagt sig kommer blåa och gula föremål dekorera marken. Jag slår vad om att det bara droppar skit ändå. Helvete.

Varianten som bygger på riktiga pengar, RMAH, är minst lika diskutabel. För maxpriset 250 euro får du inte ens de bästa prylarna i spelet. Nej, de får du genom att spendera uppemot 200 miljoner guld i GAH. Guld, som antingen används till att köpa andra bra prylar (som säljs för 250 euro), eller säljs för riktiga pengar. Hur den här marknaden bäst ska balansera sig är lite svårt att bedöma. Om priserna hålls höga, är det antingen de som lagt mest tid (och haft mest tur), eller de som har mest pengar som kommer ha de absolut läckraste prylarna. Jag är för att det ska vara lite exklusivt att vara föremålsmässigt bäst, men samtidigt handlar det inte lika mycket om att spela bra som att spela mycket.