Artikelarkiv

86572 artiklar i arkivet.

Filtrera
0

Warlords Battlecry II

Warlords har hängt med ett antal år vid det här laget, och har hittat sin egen nisch med sin blandning av fantasi, strategi och rollspel. Men för Zobin var det premiär - här är hans rapport från frontlinjen i Warlords Battlecry II.

0

Dungeon Siege

Jag har alltid haft svårt att förstå charmen med Diablo. Självklart visste jag att det var populärt, men eftersom jag aldrig gav multiplayer en chans så var det för mig bara ett aldrig upphörande monsterdödande i en monoton grottmiljö. Förståeligt var jag något skeptiskt när jag fick uppdraget att testa Dungeon Siege eftersom jag visste att det om möjligt var det enda rollspelet med mer actionbetoning än Diablo. Men mot all förmodan har faktiskt spelet en viss charm.

0

Ghost Recon Desert Siege

Det finns vissa spel som alltid får agera kvalitetsmåttstock när man skall betygssätta nya spel. Quake3, trots sina år på nacken, används fortfarande som mått på bra grafik. Counter-Strike används för att mäta framgång på multiplayer-scenen och Warcraft/Starcraft för att jämföra RTS-spel. Rollen som jämförelsespel för soldatsimulatorer togs nyligen av Ghost Recon då det petade Rainbow 6 från tronen. Nu har Ubi Soft släppt ett addon till spelet, nämligen Ghost Recon Desert Siege. FragZone testar om det tillför något väsentligt till originalet.

0

Destroyer Command

Kvasisjömän som kapten Haddock och Karl Alfred må röka pipa och ha ankare tatuerade på sina underarmar, men ärligt talat – hur ofta har vi sett dem på en båt? I och med Ubi Softs och Ultimations sjökrigsspel Destroyer Command får vi vanliga landkrabbor chansen att bevisa för oss själva att det inte bara är saltstänkta råskinn som kan navigera och kriga till sjöss. Så kräng på sig Kalle Anka-kostymen, peta in en buss tuggtobak och ladda torpedtuberna – ett krigsfartyg väntar på ditt stabila befäl.

1

Heroes of Might and Magic IV

Välkommen till en värld såväl bestående som uppbyggd av hjältar. En plats där framgång enbart mäts i styrka och där otäcka varelser avlöser varandra i varje liten skogsdunge. Samhällen där magin inte bara har en stark roll utan även dikterar sättet man lever på. Välkommen till Heroes of Might and Magic IV.

0

Jedi Knight 2: Jedi Outcast

För några år sedan då ett spel släpptes med Star Wars i titeln så hade man genast höga förväntningar. Dark Forces och X-Wing/Tie Fighter-serierna ligger fortfarande mig varmt om hjärtat. Fast på sistone har tyvärr även denna serien blivit något överexploaterad och alla Star Wars-spelen lever inte längre upp till förväntningarna, främst beroende på dåliga portningar från konsoler. Fast det kommer fortfarande en del ljusglimtar, och det är faktiskt oftast uppföljarna till ovannämnda serier. Denna gången testar vi uppföljaren till Dark Forces, nämligen Jedi Knight 2: Jedi Outcast.

0

Birdie, a lost hope

I helgen gick Birdie upplaga 12 av stapeln i Uppsala. Jag och min kära Q3-klan QPO var där och vi ångrar oss bittert.

0

NASCAR Racing 2002 Season

Det ligger något djupt fascinerande i att framföra en bil i trehundra blås. (O)lyckligtvis är det få som får möjlighet att göra detta i verkligheten, men tack vare datorernas utveckling finns ett hyfsat surrogat i form av racingspel. Det senaste i raden av höghastighetslir med betoning på simulation är NASCAR Racing 2002 Season som låter dig flyga fram i farter som får Kungens Porschefärd häromåret (han fick naturligtvis inga böter, men kvällstidningarna gjorde ett stort nummer av saken) att framstå som en stilla färd medelst trehjuling. Spelets upplägg lockar förstås alla fortkörarwannabes, men är det, förutom farten, något att ha?

0

Bridge Commander

Star Trek är ett av de mest exploaterade namnen inom spelindustrin. Till skillnad från Star Wars har en mängd olika utvecklare fått tillåtelse att använda namnet, och ofta med mindre lyckade resultat. Därför var jag något skeptisk när jag skulle testa Bridge Commander, eftersom jag tidigare råkat ut för diverse mindre seriösa spel med Star Trek i titeln. Men mina förhoppningar höjdes genast när jag såg vilka som låg bakom spelet. Utvecklarna är nämligen Totally Games, som även står bakom Lucas Arts alla X-Wing och Tie Fighter-spel. Men frågan var om de kunde gå ifrån de små intensiva striderna i Star Wars till de gigantiska rymdskeppen i Star Trek. Quas fick ännu en gång dra på sig sin rödfärgade kaptenspyjamas för att ta reda på det.

0

Command & Conquer: Renegade

Även om Westwood gett ut ett flertal andra RTS-spel (realtidsstrategi) och även spel i andra genrer så är fortfarande deras stora varumärke Command & Conquer. Och som så många andra stora titlar så kan man bara göra en viss mängd uppföljare innan serien blir uttjatad. Andra utvecklare brukar då normalt lägga ner serien eller vänta något år med nästa spel, men Westwood väljer en något annorlunda lösning, nämligen att helt byta genre. Command & Conquer: Renegade är Westwoods första FPS-spel, vilket skall försöka tända en ny gnista i C&C-serien.

0

De lyckligt lottade

Har du någonsin funderat på varför vissa spelare blir bra så fort? Nå, läs vidare för en inblick i hur en av universums orättvisor fungerar.

0

Intervju med Louis Castle

Louis Castle är en av Westwood Studios grundare och idag ett stort namn inom spelindustrin. Han började sin bana inom branchen som grafiker, då han ansåg att datorgrafik var ett relativt outforskat område där man faktiskt kunde komma med nyheter. 1985 startade Louis och Brett Sperry företaget Westwood Associates i Louis garage.

0

Real War

När jag fick reda på att jag skulle recensera Real War, började jag med att ta mig en närmare titt på vad för företag som stod bakom ett spel med ett så erhm... påhittigt namn. Till min glädje så visade det sig vara ett relativt okänt företag kallat Rival Interactive, som utvecklat stridssimulatorer för det amerikanska försvaret i ett flertal år. Som den skrivbordsgeneralen jag är blev jag genast intresserad då det kanske kunde betyda att jag äntligen hittat det verklighetstrogna strategispel jag så länge efterfrågat. Nu efteråt, kan jag dock konstatera att om USA skulle använt något ens i närheten av Real War för att träna sina generaler, hade Saddam Hussein haft ett sommarresidens i Kuwait vid det här laget.

0

Warcraft III Beta-test

Jag är en av det lyckliga fåtal som fått äran att testa Blizzards tillskott i den omåttligt populära Warcraft-serien. I Warcraft 3 har Blizzard försökt skaka om den numera något dammiga RTS-genren genom att lägga till en tesked RPG. Som om inte det vore nog har de också försökt fräscha upp med sitt första försök till 3D. Hur är det då med alla förändringar? Tillför de någonting till spelupplevelsen eller får de spelet att hamna för långt ifrån sina föregångare och sitt ursprung?

0

Europa Universalis 2

Ni som har läst min recension av Europa Universalis (länk) vet hur begeistrad jag blev. Faktum är att jag aktivt spelat Europa Universalis från den dag jag fick den i min hand, fram till den dag då Europa Universalis II (EU2) damp ner i min brevlåda.

0

Megarace 3

Intresset för futuristiska racingspel av arkadtyp (läs WipeOut) har varit starkt det senaste decenniet, åtminstone om man ska döma av antalet titlar. Megarace 3 är det senaste försöket att skjuta upp den lätt ålderstigna genrens pensionering ytterligare ett tag.

0

Serious Sam: The Second Encounter

Under de senaste åren har genren verklighetstrogna FPS-spel ökat kraftigt. Spelare lämnar de traditionella shoot’em’up-spelen och den otroliga succén med Counter-Strike visar på att spelarna vill ha mer realism och mer genomtänkt handling. Spelutvecklarna följer trenden och det senaste året har soldatsimulatorerna och de verklighetstrogna FPS-spelen duggat tätt. I alla fall gör de flesta spelutvecklare det. Croteam har tydligen helt missat trenden och ger nu ut uppföljaren till sitt traditionella shoot’em’up-spel Serious Sam: The First Encounter; nämligen Serious Sam: The Second Encounter (duh).

0

Sid Meier's SimGolf

Sid Meier är känd för mycket, däribland Civilization-serien som många anser vara ett typexempel på hur strategispel bör utformas. Sid har nått en i det närmaste gudomlig status inom spelbranchen och är mer eller mindre legendarisk för många. Var man än vänder sig tycks det bara finnas positiva saker att nämna, men hur lyckas då denne gigant med ett lite annorlunda sim-spel? Golf, exempelvis?

0

AVC SoulPlayer DMP-01

Den som idag vill köpa sig en bärbar musikmaskin av något slag har inte ett helt enkelt beslut framför sig. Förutom vanliga bärbara CD-spelare som fungerar lika bra idag som för fem år sedan finns det MiniDisc och, det för många naturliga valet, MP3-spelare. De flesta MP3-spelare kommer dock med löjligt små mängder minne, och undantagen är oftast ganska dyra. Finns det en lösning?

0

Frank Herbert's Dune

De flesta filmkännare med lite stolthet har väl sett Frank Herberts kultförklarade "Dune" både två och tre gånger om. Med
Kyle 'Twin Peaks' MacLachlan erbjuder filmen både skräckblandad förtjusning och filosofiska vallgravar. Nu kommer ytterligare ett spel med Dune-tema.

0

Medal of Honor: Allied Assault

Soldatsimulatorer och verklighetstrogna FPS har blivit en snabbt växande genre under de senaste åren. De flesta spelen, t.ex. Operation Flashpoint, Rainbow 6, Ghost Recon med flera, berör dock bara krigsscenarion i modern tid. Ett fåtal, eller snarare inga soldatsimulatorer försöker återskapa andra världskriget, i alla fall inte fram tills idag. Spelutvecklarna med det något futuristiska namnet 2015 ändrar på trenden genom att släppa Medal of Honor: Allied Assault, i vilket de låter spelaren ta sig an USA:s medverkan i kampen mot nazisterna.

0

Project Eden

Jorden är överbefolkad och megastäderna växer alltmer. För att alla ska få plats byggs städerna på höjden och ett nätverk av alltmer komplexa byggnader och vägnät sväller ständigt (Judge Dredd, någon?). I de övre regionerna bor eliten och den sociala statusen minskar i samma takt som kriminaliteten ökar ju längre ner man kommer. För att hålla busarna i styr har man upprättat en polisstyrka vid namn UPA (United Protection Agency). Som spelare styr du en dylik grupp poliser och knappt har du satt dig in i rollen förrän det är dags att utreda en grupp teknikers försvinnande i samhällets bottenskikt, bokstavligt talat. Vad är det egentligen som pågår där nere där solen aldrig lyser?

0

Polis 3

Polisen har inget lätt jobb. Visst vill man hitta sanningen och gripa bovarna, men någon större belöning väntas sällan eller aldrig och hjälp är svår att finna. Timslånga förhör med människor som vägrar säga vad du vill höra, ändlösa sökanden efter bovar som aldrig är där de borde vara ... låter det lockande? Välkommen till Polis 3 från Vision Park.

0

Star Wars Galactic Battlegrounds

Det är inte varje dag du får kontrollera Darth Vader, Han Solo, Chewbacca och prinsessan Leia i ett och samma spel. Men har du spelat Age of Empires II så kommer du känna igen dig. Galactic Battlegrounds är i stort sett identiskt fast med ett påklistrat Star Wars-koncept. Visst, det kanske är att överdriva en smula, men faktum är att det i grund och botten är så det ligger till.

0

Intervju med Kulspruta från Nordic Division

Jag fick ett tillfälle att fråga Kulspruta från Nordic Division ett par frågor om livet, universum och allting. Nordic Division är aktuella med att just ha tagit andraplatsen i Eurocup 4 CS. Inte helt illa.