Typ: Krönika

165 artiklar i arkivet.

Filtrera
3

Virtuell kost och balans i det fysiska rummet

Vår omtyckta bloggare Walter S.A. Iego leverar en krönika om hur vi ibland måste blicka bakåt för att kunna hantera framtiden som obönhörligt rusar emot oss.

15

Switch är inte Nintendos räddning

I morgon är dagen då Nintendo ska visa att Switch är företagets väg tillbaka upp på toppen av konsolmarknaden. Har de lärt sig av gamla misstag och förstått var räddningen i ligger?

57

Krönika: Sena Bethesda-recensioner ger dig bättre spel

Eller en tråkig förhandsbokningsöverraskning.

150

Helt rätt Aftonbladet, barn ska inte spela GTA

Men spelet kan heller inte beskyllas för våldtäkterna på Bråvalla. Den rötan går betydligt djupare.

197

Gudrun Schyman likställer datorspel med pornografi. Vill hjälpa män och pojkar.

FZ kommenterar ett debattinlägg från företrädare för Fatta-rörelsen, Fi och Sveriges Kvinnolobby.

31

Arnroths krönika - E3-peppen som fick en pil i knät

Vad dåsommarlov, midsommar och semester? För oss är det här E3-veckan! Men hur länge kan spelvärldens största mässa vara relevant utan Steam och mobilspel? Thomas Arnroth målar fan på väggen.

173

Arnroths krönika: Få kvinnor i branschen – ett strukturellt problem

Att spelvärlden nu slutar marginalisera kvinnor inne i spelen kommer spela roll på sikt, men branschen behöver hjälp från samhället för att på allvar tackla problemen. Thomas Arnroth resonerar i veckans krönika.

22

Arnroths krönika: Hur bra är spelutvecklare på historiska miljöer, egentligen?

Spelutvecklare älskar att använda historiska miljöer i sina spel. Men hur bra funkar det? Både lysande, och bedrövligt visar det sig.

186

Efter bråken - en tyst revolution?

Thomas Arnroth har vaknat på ljusa sidan och börjat räkna på det här med spelbara kvinnor i spel. Och tycker sig se ett trendbrott så här två år efter Sarkeesians premiär.

17

Arnroths krönika – spel kan vara fantastisk medicin

Tetris kan vara mer än ett roligt spel. Det kan hindra självskadebeteende. Thomas Arnroth möter någon som spelar på annat sätt än de flesta av oss.

26

Arnroths krönika - Alla borde vara gamers

Det är kärleken till spelupplevelser, inte vilken plattform de körs på, som gör oss till gamers.

69

Arnroths krönika – När spelbetygen havererar

The Order: 1886 har fått mycket kritik i recensionerna. Orättvist, tycker Arnroth, och säger varför.

50

Arnroths krönika – När det bästa blir det godas fiende

Thomas Arnroth funderar kring om män kan skriva de bästa kvinnliga karaktärerna.

41

Arnroths krönika – Är Grim Fandango en semla utan grädde?

Thomas Arnroth fruktar att en gammal favorit slitits hårt av tidens gång, och han tvekar inför att möta ett av världens bästa spel igen.

20

Arnroths krönika – När verkligheten kommer ikapp spelen

Spel vill ofta vara verklighetsflykt, men vad händer när eskapismen hamnar nära verkligheten? Arnroth skriver om Battlefield Hardline, Ferguson och att leka poliskrig.

30

Arnroths krönika - en pappas sista önskan

Spel kan hjälpa oss igenom livet allra smalaste och mörkaste gränder. Kanske kan de även hjälpa oss att släppa taget när vi ligger där på vår dödsbädd och bara vill minnas det goda i livet. Såsom Call of Duty.

30

Arnroths krönika – Redan 1994 var spelen bättre förr

Det perfekta spelet släpptes för 20 år sen. Helt i linje med att det var då – inte nu – spel var som bäst. Även om alla tyckte exakt samma sak då.

26

Arnroths krönika – det kaxiga svenska spelundret

Svenska spelutvecklare bryr sig om mer än att göra egna spel. De sponsrar okända utvecklare och undersöker möjligheten till genusmärkning. Världen kollar förundrat på.

0

Arnroths krönika – Åldersmärkningen bolagen struntar i

Thomas Arnroth går på Comicon Gamex och noterar att spelbranschen blankt struntar i att följa sina egna åldersrekommendationer.

16

Arnroths krönika – Hallen Gud glömde

Thomas Arnroth lämnar EA:s och Activisions jättemontrar på Gamescom, och upptäcker en strävsam spelindustri präglad av drömmar, tacos och tequila.

74

Arnroths krönika – Är läsbar text för mycket begärt?

Det läggs 5 000 timmar på att återskapa franska katedraler ner till minsta sten, men det går inte att göra text som kan läsas från tv-soffan. Obegripligt, ryter Arnroth.

35

Krönika – Metacritic bryter benen i den digitala framtiden

Spelmedias roll förändras när den digitala marknaden växer. Arnroth tycker till om framtidens recensioner, spelkritik och betygshets i veckans krönika.

29

Döda spelvåldsdebatten – spela!

Efter snart 40 års spelvåldsdebatt ser Arnroth ljuset i tunneln. En ny undersökning visar att de flesta föräldrar spelar med sina barn, och det kan vara slutet på rädslan för spel.

76

Arnroths krönika – Säger Notch farväl till Minecraft?

Mycket tyder på att Minecraft-utvecklaren Mojang just nu håller på att säljas till Microsoft. Arnroth letar efter logiken bortom miljarderna, och hittar den kanske i Notchs kärlek till att koda spel.

27

Krönika: Ett känsloladdat adjö

Med veckans släpp av Xbox One är den nya generations konsoler här på allvar. Men, för att något ska spira måste också något dö. Vi säger adjö till konsolerna som nu pensioneras.