"Ensam är stark" har varit mottot (overifierat) för studion Slavic Magic (vars fulla bemanning består av Grzegorz Styczeń) under den sju år långa utvecklingen av Manor Lords. Det gäller inte för spelet, som till stor del handlar om byggande men som även har stridselement som liknar dem i Total War-serien.

Striderna är dock inte en elementär del av Manor Lords. Det skall ses som en stadsbyggare eller kanske kolonisimulator. Premissen är i alla fall enkel och den är att du skall bygga upp ett samhälle som sedan förhoppningsvis frodas och fylls av glada människor. Detta kryddas med strider, diplomati och specialinriktningar, men vi kommer till det.

Om du har spelat någon form av stadsbyggare kommer många delar vara bekanta. För att få ett samhälle att leva behövs människor, och de behöver någonstans att bo. I Manor Lords ritar du ut det område som du vill att arbetarna skall bygga hus på, och du kan välja om det skall vara fristående byggnader eller hus med innergård (i brist på bättre ord). Väljer du det sistnämnda kan du välja om hushållet skall ha en utbyggnad, vilken kan vara allt från odlingslott för morötter till smedjor för att smida rustningar. Ganska tidigt bör du planera inför framtiden, och vissa av dessa utbyggnader kräver att både hus och hushåll uppgraderas. Här kommer vissa krav ställas, som tillgång till en marknad, kyrka och bar. Lite som i verkligheten.

"Även pöbeln måste äta"

Medan du planerar din stad behöver du också tänka på all verksamhet omkring dig. Jaktstugor ger mat och pälsar, åkrar ger grödor och timmerstugor ger timmer. Var jag funnit en utmaning i är att hitta balansen. Visst kan du bygga allt och försöka skapa en logistisk kedja, men du skall även ha invånare som bemannar de olika verksamheterna. Även pöbeln måste äta, och att få fram mat till ett större samhälle kräver resurser. De olika verksamheterna fyller du själv med arbetare genom ett enkelt plus- och minussystem. Kanske vill du ha en som hugger timmer och två som sysslar med jakt? Det finns dock andra alternativ.

Regioner kan tas över. Och det kan bli strid.

Valborg i tre dagar var en dum idé.

Handel mellan olika samhällen finns i early access-versionen, och det är en relativt enkel process. Allt du behöver är ett handelshus och någon som bemannar det. Sedan väljer du vad du vill importera eller exportera. Att importera kostar mycket pengar och är förmodligen inte ett alternativ tidigt in i spelet. I min senaste stad har jag exporterat skor och för dessa pengar har jag inhandlat korn. Kornet har jag använt till att brygga öl, då marken i min del av kartan haft medioker bördighet.

Manor Lords är inte bara en stadsbyggare, det har de där extra detaljerna som gör saker riktigt intressanta. Varje karta är indelad i områden och har olika mycket fördelar när det kommer till resurser. En del kanske har mycket järn och en annan många djur att jaga. För att ta över ett område behöver du inflytande, vilket du kan få genom diplomati eller att jaga banditer med din armé. Ett annat alternativ är att gå ut i krig för att annektera ett område som den fantastiska och stiliga hertig du faktiskt är.

"Två grupper pilbågsskyttar och några berusade bönder med svärd gör susen"

Att strida i Manor Lords kräver bönder och material. Vapen, sköldar och rustningar kan du själv låta dina invånare tillverka, eller så använder du nämnda handel. Först ska du dock välja vilka trupper du vill ha. Valen är inte många, vilket inte gör något. Två grupper pilbågsskyttar och några berusade bönder med svärd gör susen. Dessa grupper fylls sedan med tilltänkta soldater (bara det finns kött till kvarnen), vapen och utrustning.

När det kommer till striderna är det bara att välja var krigarna ska sammanstråla och tänka ut en strategi. All rörelse kräver energi och fördel i terräng ger dig ett bättre läge. Det är därför nästan alltid till din fördel att vara den som försvarar. Just nu är stridandet en trevlig men ganska liten detalj. Tanken är att de byggs ut med belägringsmaskiner och kavalleri i framtida uppdateringar.

Manor Lords är ett spel jag haft ögonen på ett par år och Grzegorz har kört med öppna kort under utvecklingstiden. Det har varit som att följa en speldokumentär med idéer som inte fungerat och att ta till sig feedback från de som följt honom under utvecklingen.

"Jag själv glädjetjöt lite barnsligt när jag öppnade spelet"

Jag själv glädjetjöt lite barnsligt när jag öppnade spelet första gången, men det blev snabbt tydligt att det fortfarande är en bra bit kvar. Meddelanden i spelet kan vara tomma, AI:n befinner sig osynlig utanför kartan och vissa “beslut” är låsta. Vi får dock en klar inblick i alla de små delar som gör detta till en intressant titel. Beslut är en sådan, där du kan kräva att befolkningen hoppar över en måltid för att ransonera mat. Eller att päls är viktigare än köttet från det fällda djuret. Du kommer även kunna beskatta folket på fler olika sätt (till mer glädje för dig än för dem). För dessa pengar kan du hyra in legoknektar och våld är alltid roligt.

För mig står det klart att om Manor Lords går i mål med alla drömmar och funktioner, då har vi en riktig speciell titel att se fram emot. För egen del blir det paus här och jag kommer vänta på att utvecklingen tar spelet en bra bit längre innan jag testar igen. Det blir en jobbig väntan, men det känns värt det. Jag hoppas att jag har rätt.

Fotnot: Manor Lords släpps i early access till pc den 26/4. Det finns på Steam, Epic, Gog, MS Store och Game Pass (pc-versionen).