Samtidigt förstår jag inte oviljan att flörta med det gamla gardet, särskiljt de som gillar att driva servrar med egna inställningar. För att inte tala det obefintliga modstödet, en rörelse som var så levande i början av seriens livscykel. Den mest cyniska slutsatsen är att de konkurerar med den egna dlc-försäljningen men det skulle Dice aldrig erkänna. För närvarande kan jag heller inte svara på om Battlefield 1 har något hardcore-läge, där skott tar mer skada och visuella hjälpmedel tonats ner. Det går i alla fall inte att sortera ut sådana inställningar i serverlistningen, det är dock möjligt att det gömmer sig bakom för närvarande tomma “custom games”.

Nytt för Battlefield 1 är två spellägen, ett väldigt lovande och ett baserat på… brevduvor. Redan i vår förhandstitt inför torsdagens tjuvsart genom Origin Access pratade jag mig varm om Operations, kärleksbarnet mellan Rush och Conquest. Med 64 spelare och fokus på ett fåtal mål åt gången skapas ett sanslöst ös, för att inte säga kaos. Matcherna flödar fram och tillbaka på ett väldigt naturligt sätt när båda lagen måste växla mellan anfall och försvar.

I nuvarande form går det inte att komma åt operations via serverbläddraren, det har en egen ingång via menyerna och tar god tid på sig att hitta servrer och lämpligt motstånd. Det känns som ett märkligt val, fastän matcherna kan sträcka sig över flera kartor. Tyvärr kommer detta göra att färre spelare tar till sig spelläget som jag ha haft roligast med under de säkert 20 timmar jag lirat. Och om operations kommer ha svårt att locka till sig nya spelare ser det ännu mörkare ut för War pigeons.

Dice brukar slänga in något litet nytänk i varje inkarnation och Battlefield 1 är inget undantag. När en brevduva dyker upp på kartan ska du plocka upp den och frenetiskt börja skriva en order om artillerield, något som går snabbare om du står still. Problemet är bara att detta sätter en stor blå markering för din position och det andra laget är såklart inte särskilt sugna att få granatregn på sig. Därför blir det en ständig avvägning kring förflyttning och flitigt skrivande medan det egna laget försöker försvara dig.

När ordern är skriven måste du släppa iväg duvan, vilket ger fienderna en chans att sätta ett par nävar bly i fågelstackaren. Därför bör du välja platsen för frisläppandet med omsorg. Först till tre lyckade ivägflugna ordrar vinner matchen. Mycket action men sällan några minnesvärda stunder.

Det har på förhand klagats en del kring bristen på banor i Battlefield 1 men som jag nämnde tidigare är variationen så pass stor så jag har svårt att se detta som ett problem. Med facit i hand brukar det ändå sluta med att bara ett fåtal banor roterar på servrarna. Strike at Karkand 24/7, någon?

En annan kritik jag har svårt att ställa mig bakom är den mot automatvapen. Jag måste ha missat Battlefield-spelet som gjorde några som helst anspråk på att vara realistiskt. Är man ute efter en militärsimulator är Arma 3 ett vettigare val. Medan betatestet var nedlusat av snipers på Sinai Desert har jag hittills sett störst övervikt mot medic-klassens semiautomatiska gevär som fungerar bra på både i gränder och på lite längre avstånd. Klasserna är dessutom så pass anpassningsbara att det är snudd på omöjligt att låsa in sig. Min sjukvårdare har till exempel skippat sprutan till fördel för potenta gevärsgranater. Då och då dyker det också upp möjligheten att plocka upp specialutrustning på banorna, såsom elkastare vars eld är lika snygg som dödlig. Att se en sniper på andra våningen få en varm överraskning är en fröjd för ögat.

Hittills har jag haft rejält roligt i Battlefield 1. Mycket tack vare att Dice tagit ett par medvetna kliv bakåt i den tekniska utveckling som fokuserar på att döda varandra snabbare och mer effektivt. Samtidigt har vi valt att inte sätta något betyg idag, när embargot lyfter. Än så länge har vi kört i en väldigt småskalig miljö, dels på Dice kontor och dels genom de servrar som varit aktiva i EA Access-programmet. Imorgon tisdag öppnar spelet upp för de som köpt den extra dyra versionen vilket borde sätta ytterligare stress på arkitekturen, något som kulminerar i den stora releasen på fredag. Det vore inte rättvist mot vare sig er eller spelet att fälla den slutgiltiga domen innan servrarna stormats likt en kaiserns skyttegravar.

Fontot: Vi sätter betyg på Battlefield 1 senare den här veckan.