För det första bör jag påpeka att Armed Assault inte officiellt är en uppföljare till Operation Flashpoint. Trots detta är det mer än bara ett par element i spelen som påminner om varandra, eller till och med är identiska. Den realism som jag beundrade så i utvecklarnas första titel finns kvar. Också uppdragen är i sin utformning mycket lika varandra, liksom vapnen och fordonen. Det var med andra ord mycket svårt att inte tänka på likheterna med Operation Flashpoint, när jag sveper fram över Sahranis stora slätter.

AI:n

- Artificiell intelligens eller artificiell inkompetens?

Det som trots allt skiljer sig från Bohemias smått klassiska, första titel är att AI:n blivit snäppet vassare, vilket jag lätt kunde fastställa efter en snabb session soldatssimulerande på ön Everon mellan uppdragen i Armed Assault. Mycket välkomnat, eftersom AI:n är det absolut viktigaste elementet i en soldatsimulator i min mening. Frågan om hur pass skarpt utvecklarna har vässat AI:n under sex år, kvarstår dock.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt bestämt mig för om AI:n är bra eller dålig, men bättre har den blivit under drygt ett halvt decennium. Vissa gånger fungerar den utmärkt och vissa gånger går den, milt uttryckt, "bananas". Tydligast märktes bristerna i AI:n under de uppdrag då jag förde befälet. Det kan visserligen vara svårt att få folk att bete sig som man vill i verkligheten, men ute i strid i en soldatsimulator borde det fungera lite mer friktionsfritt än i Armed Assault.

Ett bra exempel på när AI:n inte fungerar som den ska är under ett uppdrag då min trupp blir förd i ett transportfordon till fronten. Tre fordon åker i kolonn, ett av dessa stannar vilket gör att fordonet bakom försöker åka förbi. Detta går dessvärre inte särskilt bra; det gör istället en 180-graderssväng och åker tillbaka till ursprungsläget av uppdraget. Det krävdes dock bara en patch för att lösa detta problem, vilket jag tackar utvecklarna innerligt för. Men jag är trots allt inte helt nöjd med AI:n i spelet, mycket hade kunnat förbättras under alla dessa år.

På grafikfronten intet nytt?

- på ljudfronten intet överflödigt.

Jag ska vara brutalt ärlig. Grafiken i Armed Assault når inte upp till de krav jag ställer på ett spel år 2007. För ett par år sedan hade jag inte haft mycket att klaga på. Utlåtandet hade då förmodligen omfattat en superlativ om de vackra, öppna landskapen och solnedgångarna som skulle få vem som helst att börja lipa. Men ärligt talat, utvecklingen går framåt och nog är det så att jag, år 2007, vill ha lite vackrare landskap och lite mer tårdrypande solnedgångar än jag krävde för några år sedan. Grafiken är med andra ord åldrad, men är för den sakens skull inget som egentligen påverkar spelglädjen och hållbarheten nämnvärt.