Höstens hetaste potatis, #Modern Warfare 2, fortsätter att röra upp känslor, senast med ett DLC-paket med tre nya banor för förhållandevis dyra 107 kronor. Konkurrenten #Dice är smarta nog att dra fördel av situationen - samma dag som Modern Warfare 2-paketet landade släppte man två nya banor till #Battlefield: Bad Company 2, givetvis utan kostnad. Och enligt producent Patrick Bach kommer #Dice/#ea|EA hålla fast vid gratisstrategin för nya kartor.

- Vi vill inte ta betalt för våra banor, och vi insisterade till EA på att den här inställningen är avgörande för att hålla communityn nöjd och belåten, säger Patrick till Xbox World 360. Vi ägs visserligen av EA, men i mångt och mycket är vi Dice, fortsätter han.

Gratis och prisbelagda slagfält.

Bra för Battlefield-tillbedjare. Men några renrasiga filantroper är EA och Dice inte. Den förstnämnda förklarade nyligen sin 10-dollar-strategi, som handlar om att sälja mer material till släppta spel, även på begagnade sådana. Nya spel förses redan vid premiären med nedladdningsbart extramaterial; för spelköparen kan det ingå i köpet men om spelet säljs vidare måste den nya köparen plocka fram kreditkortet för att få tillgång till bonusmaterialet. Men det gäller alltså inte nya banor till Bad Company 2.