Nordiska mästerskapen i spel – dag 1

Robot
Nordiska mästerskapen i spel – dag 1

Heja! Heia! Hyvä! FZ låter de nordiska länderna göra upp: vem är bäst på spel?

#nordiska-mästerskapen


Gnällkuk

Fattar inte riktigt. Är det bara redaktionen som kommer med åsikter?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Tackar för läsningen. Sitter på bussen på väg till jobbet, och publiceringen sammanföll perfekt med busstidtabellen.

Däremot har jag hört kritik från källor i andra nordiska länder som påstår att ni är partiska domare. Hur ser ni på anklagelserna om jäv i juryn? 😀

Medlem

Hitman ost ovanför Hotline Miami? Nejnujävlar *kavlar upp ärmarna.*

Redaktör
Skrivet av trickeh2k:

Fattar inte riktigt. Är det bara redaktionen som kommer med åsikter?

Ja, redaktionen utser. Vi förtydligar.


signatur
Gnällkuk
Skrivet av Tomas Helenius:

Ja, redaktionen utser. Vi förtydligar.

Ah, ok då är jag med. Lite roligare om vi också fick rösta kan jag tycka.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Ponny
Skrivet av trickeh2k:

Ah, ok då är jag med. Lite roligare om vi också fick rösta kan jag tycka.

Det ena utesluter inte det andra. Det kan komma mera!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Medlem

Uppskattar verkligen de nya sätten att skapa innehåll och egna takes på sajten med detta samt Värsta ondingen Det märks att man lagt mycket effort på detta, speciellt på sistone. Blir mycket roligare att besöka sajten för annat än nyheter, så kudos till redaktionen!


signatur

Videomupp

Redaktör
Ponny
Skrivet av WildThing:

Uppskattar verkligen de nya sätten att skapa innehåll och egna takes på sajten med detta samt Värsta ondingen Det märks att man lagt mycket effort på detta, speciellt på sistone. Blir mycket roligare att besöka sajten för annat än nyheter, så kudos till redaktionen!

Tack! Värmer MYCKET! ❤️


signatur

En Bamseponny av folket

Chefredaktör
Skrivet av WildThing:

Uppskattar verkligen de nya sätten att skapa innehåll och egna takes på sajten med detta samt Värsta ondingen Det märks att man lagt mycket effort på detta, speciellt på sistone. Blir mycket roligare att besöka sajten för annat än nyheter, så kudos till redaktionen!

Tack! ❤️❤️❤️❤️

Redaktör
Skrivet av WildThing:

Uppskattar verkligen de nya sätten att skapa innehåll och egna takes på sajten med detta samt Värsta ondingen Det märks att man lagt mycket effort på detta, speciellt på sistone. Blir mycket roligare att besöka sajten för annat än nyheter, så kudos till redaktionen!

<3


signatur
Medlem

Att inte Max Payne vann actionguldet är helt världsfrånvänt. Fantastisk story, fantastiskt gameplay och själ. Det är något Battlefield inte har lyckats med i ett enda spel någonsin.

Medlem

Project I.G.I, det var ett spel det.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kiske:

Att inte Max Payne vann actionguldet är helt världsfrånvänt. Fantastisk story, fantastiskt gameplay och själ. Det är något Battlefield inte har lyckats med i ett enda spel någonsin.

Världsfrånvänt är väl ett ganska världsfrånvänt sätt att uttrycka det, eller? BF 2 fick (ännu) högre betyg av kritikerna när det kom, sålde bättre och ses i allmänhet bland spelare som en av de främsta titlarna i genren, så det är väl inga konstigheter om man placerar det högst. Även om man kan göra ett case för Max Payne med, såklart.

Därmed inte sagt att man måste tycka likadant själv, men det är en annan femma.

Jag själv, som inte haft med denna "gala" att göra, håller Max Payne högre än Battlefield 2, exempelvis. Och därtill ser jag Max Payne 2 som strået vassare än originalet...

Medlem

Hade bara lirat Max payne 1 och 2 för 20år sen och båda är mästerverk. Men lira igenom 3an för några dagar sen och måste erkänna att det är nog världens bästa action spel sätt till gameplay. Dialogen i spelet är ren mästerverk.

Medlem
Skrivet av submariner:

Hade bara lirat Max payne 1 och 2 för 20år sen och båda är mästerverk. Men lira igenom 3an för några dagar sen och måste erkänna att det är nog världens bästa action spel sätt till gameplay. Dialogen i spelet är ren mästerverk.

Haha, så lustigt. Jag håller på att spela igenom trean just nu. Spelade det även vid release. Då tyckte jag att författandet var skrattretande dåligt jämfört med ettan och tvåan. Jag tycker väl inte längre att det är riktigt lika dåligt, men når inte upp till de två första. Houser-bröderna behärskar, i mitt tycke, inte metaforer på samma sätt som Sam Lake gör. Det blir som en billig imitation av hans sätt att skriva.

Sen tycker jag att presentationen är lite udda ibland också. I filmsekvenserna förstoras vissa ord upp på skärmen. En första tanke är ju att vissa ord förstoras om det är t.ex. termer, namn på karaktärer eller liknande som man ska komma ihåg. Men det verkar bara vara helt slumpmässiga ord som kommer upp på skärmen utan rim och reson. Jag tycker att trean har en relativt intressant story ändå, men har lite svårt för just dialogen. Men där ser man hur olika man kan uppleva det.

Men tightare action får man leta efter. Stor uppgradering jämfört med ettan och tvåan.

Medlem
Skrivet av submariner:

Hade bara lirat Max payne 1 och 2 för 20år sen och båda är mästerverk. Men lira igenom 3an för några dagar sen och måste erkänna att det är nog världens bästa action spel sätt till gameplay. Dialogen i spelet är ren mästerverk.

Tyvärr gjorde inte Remedy 3an, Rockstar snodde IPet, eller kanske ägde det från början men lät Remedy göra de två första spelen.
Hur som, Rockstar gjorde spelet själva.

Medlem

Att Alan Wake 2 representerar Finland i Soundtrack istället för Ari Pulkkinens briljanta hantverk med Trine-sagan är ju snudd på kriminellt.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kiske:

Att inte Max Payne vann actionguldet är helt världsfrånvänt. Fantastisk story, fantastiskt gameplay och själ. Det är något Battlefield inte har lyckats med i ett enda spel någonsin.

Skrivet av kebbe:

Att Alan Wake 2 representerar Finland i Soundtrack istället för Ari Pulkkinens briljanta hantverk med Trine-sagan är ju snudd på kriminellt.

So it begins! 😅 Vi hoppas att vi ska vara så liiite kriminella världsfrånvändare som möjligt. Men inga löften!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Merchants, looters & ghosts

Medlem

Jag sitter och försöker komma på om jag har någonsin spelat något från Norge, men jag kommer banne mig inte på ett enda spel

Medlem

Hmm... dansken har inget strategi bidrag. Då är det rätt så uppenbart vad deras rollspel bidrag blir.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag sitter och försöker komma på om jag har någonsin spelat något från Norge, men jag kommer banne mig inte på ett enda spel

Inte ens något av Ragnar Tørnquist spel?

Casper, Dragonheart: Fire & Steel, The Longest Journey, Anarchy Online, Dreamfall: The Longest Journey, The Secret World, Dreamfall Chapters, Draugen.

Draugen var ju mysigt tyckte jag, om än lite kort.

Medlem
Skrivet av satarielmike:

Inte ens något av Ragnar Tørnquist spel?

Casper, Dragonheart: Fire & Steel, The Longest Journey, Anarchy Online, Dreamfall: The Longest Journey, The Secret World, Dreamfall Chapters, Draugen.

Draugen var ju mysigt tyckte jag, om än lite kort.

Jag känner igen flera av titlarna du nämner, men jag har aldrig spelat dem...

Medlem

Jag hänger mest på sajten för recensioner och nyheter. Det här var ett väldigt kul inslag som jag ser fram emot att följa!
Hade själv gärna sett en "Visa resultat"-knapp eller liknande så man kan scrolla lite mer vårdslöst.

Alltid roligt när Battlefield 2 och Max Payne nämns då de ligger varmt om hjärtat.
Men även kul att läsa er bedömning om andra storverk som undgått en (Alan Wake t.ex.)

Tack!

Medlem
Skrivet av satarielmike:

Inte ens något av Ragnar Tørnquist spel?

Casper, Dragonheart: Fire & Steel, The Longest Journey, Anarchy Online, Dreamfall: The Longest Journey, The Secret World, Dreamfall Chapters, Draugen.

Draugen var ju mysigt tyckte jag, om än lite kort.

Såg Jozos kommentar och funderade på vad spelet hette som jag spelade när jag va liten. Mindes att det va norskt, tror bolaget hette typ, Fun eller Funcom, samt att Regina Lund va rösten i den svenska versionen för huvudkaraktären, som jag tror hette April Ryan.

När jag såg din kommentar kände jag direkt igen The Longest Journey 😊

Tänker på det spelet då och då, bara varma minnen från det. Ett fint peka-klicka spel som triggade igång min fantasi ordentligt när jag va yngre. Minns också att jag fastnade på ett ställe där man skulle skaka någon färgburk och jag kunde för allt i världen inte lista ut det. Vill minnas att jag gick in på deras hemsida för att söka hjälp och hittade faktiskt svaret där.

Kul nostalgitripp det blev!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

So it begins! 😅 Vi hoppas att vi ska vara så liiite kriminella världsfrånvändare som möjligt. Men inga löften!

Gå i fängelse, gå direkt i fängelse utan att passera gå!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Att Alan Wake 2 representerar Finland i Soundtrack istället för Ari Pulkkinens briljanta hantverk med Trine-sagan är ju snudd på kriminellt.

Inget slår Poets of the Fall/Old Gods of Asgard, och så var det med den saken. ^^
Rent skamligt att de inte ens fick medalj, men att Jesper Kyd vinner kan jag nästan köpa. 😅

Skrivet av satarielmike:

Inte ens något av Ragnar Tørnquist spel?

Casper, Dragonheart: Fire & Steel, The Longest Journey, Anarchy Online, Dreamfall: The Longest Journey, The Secret World, Dreamfall Chapters, Draugen.

Draugen var ju mysigt tyckte jag, om än lite kort.

Den Längsta Resan (spelas med fördel på svenska dessutom) är ett så jäkla mysigt spel, det förtjänar allt en medalj eller två.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Inget World in Conflict för strategi?? Eller kommer det en RTS/RTT-kategori sen?

1
Skriv svar