The Witcher-spelen har gjort hyfsat stora spelmekaniska skutt från spel till spel, och fyran ser inte ut att bli något undantag. I ett samtal med investerare förklarade Michał Nowakowski från CD Projekt:

Att skapa ett nytt spel är alltid en kreativ risk, speciellt eftersom vi försöker att flytta gränserna och utforska nya fält; det är något vi faktiskt inte har gjort tidigare. Det är väldigt luddigt, men jag kan inte gå in på alltför stora detaljer om spelet.

Det jag försöker säga är nog att ni inte ska förvänta er 'The Witcher 3 i nya kläder', så att säga. Givetvis bygger vi vidare på det vi har skapat tidigare, och på det vi har lärt oss, men vi kommer att lägga till nya spelmässiga inslag och ny mekanik som ni inte har sett i våra tidigare spel. Jag skulle nog hävda att såna saker alltid är en risk; det handlar inte bara om att upprepa vad som gjorts tidigare.

Och så är det med det. Över 400 utvecklare jobbar just nu med spelet, men eftersom det fortfarande ligger i förproduktionsfasen, lär det dröja innan vi får se något från det.