AAAA-spelet Skull and Bones blev väl ungefär vad vi väntat oss – mer Djurgårdsfärja än lyxkryssning. Några officiella siffror på antalet spelare har vi inte, men Insider-gaming säger sig ha snackat med källor som uppger att spelet kort efter släppet hade runt 850 000 spelare.

Det kanske inte låter sådär jättelågt, men det inkluderar inte bara spelare som faktiskt köpt spelet, utan även de som nappat på erbjudandet om att lira åtta timmar utan att betala. Med tanke på hur mycket tid och resurser Ubisoft plöjt ner i projektet, är det med andra ord inget att hurra över.

Ljuset i tunneln skulle i så fall vara att de som spelar faktiskt spelar rätt mycket, för enligt källorna lirar snittspelaren 3–4 timmar om dagen. En anledning till att många skippar spelet lär vara prislappen på 70 $, som enligt källorna även har kritiserats internt:

Alla vet nog att det här i bästa fall är ett spel för 30–40 $, men det är inte upp till oss att bestämma sånt.