Trots att hubben/plattformen/WTF-grejen "Assassin's Creed Infinity" läckte redan 2021 vet vi fasligt lite om den. Ubisoft har försökt förklara, och det gick sådär. En rapport från Insider Gaming och Tom Henderson, som ofta är rätt ute, kastar lite nytt ljus på gåtan som är Infinity.

Via den kommer vi starta Assassin's Creed Red (och andra framtida titlar i serien, som Hexe), och det ska ske på "några sekunder" att ta dig in i spelet och ta vid exakt där du var när du slutade.

Att det är en slags hubb för serien vet vi, men enligt rapporten är det också live service-tungt (mild chock!) som narrativt förmedlas via en nutida setting (snarare än den historiska som Assassin's Creed är känd för). i "The Exchange" kan du köpa kosmetiskt tingeltangel till protagonisterna i Red, och en "Synchronisation"-feature låter dig investera i "projekt", en slags battle pass i miniformat. Projekt ska kretsa kring nya spel och dlc:er.

Live service är inte en favorit hos alla, men det låter lite som om man Ubisoft planerar att hålla det utanför spelet och i själva hubben. Men det är förstås svårt att dra alltför stora slutsatser.

Infinity lanseras med Red i höst, Hexe får vi 2026

Infinity lanseras enligt rapporten med Red i höst och sedan ska stora spel i regel släppas vartannat år, och Hexe kan vi vänta oss 2026. Däremellan ska mindre titlar släppas via Infinity, där multiplayer-fokuserade "Invictus" är aktuell för 2025 – i alla fall om vi ska tror Henderson.

Andra projekt sägs vara en Black Flag-remake, Indien-baserade "Nebula" och pve-titeln "Raid".