I skrivande stund fortsätter Baldur's Gate 3 regera på Metacritic, med tidernas högsta pc-snitt. Bland spelarna är Larians rollspel också en succé. Hela 94 procent av 160 000 Steam-spelare ger tummen upp. Med allt detta sagt är det inte konstigt att spelet också får goda tekniska vitsord.

Det är Digital Foundry som genomfört en grafisk analys (text här, video undertill). I en värld där även "de största AAA-utvecklarna" går till Unreal Engine litar Larian på sin egen teknologi. Man slår visserligen fast att Baldur's Gate 3 inte gör några grafiska landvinningar; det nyttjar teknologier vi haft "sedan PS4:ns dagar". Men även om grunden är last-gen, så är utförandet förträffligt.

Fina karaktärsmodeller, läckra animationer (inte minst med tanke på mängden röstskådespeleri), vackra miljöer, specialeffekter, etcetera. Digital Foundry önskar emellertid att det grafiska boostas över tid. Varför inte med ray-tracing? Det återstår att se om Larian går detta till mötes.

Tydlig årets spel-kandidat

Testet går även in på en del tips och förslag, men kort sagt är Baldur's Gate 3 inte ett särskilt krävande spel. Framför allt är det ett polerat spel. Till den grad att konkurrenter får skämmas.

Det lanseras i ett polerat skick utan några spelförstörande problem, och får den tekniska kvaliteten hos andra stora AAA-releaser att skämmas.

Det är inte perfekt. FSR 2-tekniken saknas, små DLSS-problem finns. Att Larian har gjort ett ypperligt jobb står dock klart och Digital Foundry menar att det är en tydlig årets spel-kandidat.