Achievements i någon form är en del av flesta speliga ekosystem, och det är nästan svårt att minnas en tid utan troféerna och de välbekanta ljudeffekterna som spelas när vi erövrar dem.

Huruvida achievements är bra eller dåliga (eller både och) för spel kan givetvis diskuteras. En som gör det är Fredrik Thylander, som defintivit vet vad han talar om då han producerat väl mottagna achievements-system till spel som Mirror's Edge. Numer lead gameplay designer hos Massive.

"Det äter upp resurser som kunde gjort spelet bättre"

Thylander tweetar att achievements varit "dåliga för gaming". Han menar att de avbryter och riktar om spelarens fokus. Dessutom: "Det äter upp resurser som kunde gjort spelet bättre". Han utvecklar det med att spel borde ha belöningssystem som passar just det specifika spelet i fråga. Spel blir sämre av att pressas in i en mall som alla plattformens titlar väntas passa i, menar han.

Det finns förstås bra och dåligt implementerade achievements (och trophies). Ibland kan de tvinga till tröttsam grinding, ibland kan de fungera som en extra morot för att utforska spelet på djupet. Problemet är kanske att achievements alltid finns där, oavsett kvaliteten på dem.