Den 13 september ska vi bege oss till den smutsiga, råa och ack så lockande framtiden i Warhammer 40,000: Darktide. Det är svenska Fatshark som står för utvecklingen, som tidigare gett oss två riktigt underhållande Vermintide-spel. Tidningen Edge Magazine har nu tagit sig ett snack med dem och fått reda på lite intressant information.

Victor Magnuson och Anders De Geer från Fatshark säger att de redan under utvecklingen av det första Vermintide pratade om en version i 40K-universumet och att den i så fall skulle kretsa kring vanliga infanterister snarare än de ikoniska space marines som annars tenderar att bli fokus i Warhammer 40,000-spel. För att verkligen bygga upp en värld som känns riktig har de tagit hjälp av författaren Dan Abnett, som skrivit tusentals ord av bakgrundshistoria och även skapat planeten Atoma Prime specifikt för spelet.

Handlingen kommer att utvecklas successivt efter att spelet har släppts. I början kommer den att kretsa kring gruppens ankomst till planeten, med uppdrag som fokuserar på att ta reda på vad som försiggår. Vi kommer därefter att få lära oss mer om hotet från Chaos och även uppleva en personlig resa från botten till toppen.

De berättar även att en av de fyra karaktärsklasserna kommer att vara psyker, som är en instabil magiker som använder kraften från The Warp för att spränga motståndarnas huvuden. Låter man det gå överstyr kan han dock explodera själv. Avslutningsvis kommer vi glädjande nog att få skräddarsy våra karaktärer betydligt mer i Darktide än i Vermintide.

Den 13 september är det dags på pc och Xbox Series X/S.