Quixel är företaget som står bakom de megascans – alltså 2D- och 3D-skanningar av diverse objekt och ytor – som kostnadsfritt inkluderades i Unreal Engine efter att Epic under 2019 köpte det svenska företaget. Innan dess imponerade de stort på oss med sin teknidemo Rebirth, och nu är de tillbaka.

För ett tag sedan bestämde sig Quixel-teamet för att utmana sig själva i ett projekt de kallar för "Ninety Days". I grova drag gick det ut på att under 90 dagar testa hur lätt det var att använda Unreal Engine 5, dess megascans och marknadsplats såväl som några andra verktyg för att snabbt skapa vackra och detaljerade miljöer, och dessutom försöka hålla sig till max tre dagar per miljö.

Det började med bara tre personer, men de bjöd därefter in andra personer med olika roller hos Epic för att se om processen var så enkel som de själva trodde. Resultatet ser ni i videon ovan, där megascans kombinerats med tekniker som Nanite och Lumen för att skapa väldigt häftiga och varierade miljöer och scener. Ni kan läsa mer om projektet här.