När Facebook annonserade att de ska börja testa reklam i Oculus Quest-spel blev reaktionen väntad. För Resolution Games, den svenska utvecklaren bakom det första namngivna spelet i testet, innebar det ett par spännande dagar på social media när VR-fans brölade ut sitt missnöje. Detta har fått studion att dra sig ur testet och vd:n Tommy Palm skriver följande i ett uttalande till UploadVR:

We appreciate all of the feedback and thoughts on the Oculus ad test for Blaston and other games that was announced last week. Some good points have been made, and we realize that Blaston isn’t the best fit for this type of advertising test. Therefore, we no longer plan to implement the test in Blaston. As an alternative, we are looking to see if it is feasible to move this small, temporary test to our free game, Bait! sometime in the future.

En del av kritiken var just det att Blaston inte är ett gratisspel utan kostar cirka 100 kr. När det stod klart att det skulle börja visas reklam i spelet började de negativa recensionerna hagla, vilket stod i stark kontrast med de överlag positiva omdömena innan.