Storleken är inte allt, sägs det, men i öppna rollspel betyder den ändå ganska mycket. Kartan i Cyberpunk kommer sannolikt att bli mindre än den i The Witcher 3 – som spände över Velens ingenmansland, karga Skellige och myllrande Novigrad – men i gengäld är den betydligt tätare.

Producenten Richard Borzymowski berättar för Gamesradar hur de har resonerat.

If you look at pure surface in terms of square kilometers, then Cyberpunk 2077 might even be a little bit smaller than The Witcher 3, but it’s the density of the content, taking the world of The Witcher and squeezing it right in, deleting the wilderness between.

Det är förstås svårt att jämföra de båda världskartorna. Där The Witcher 3 handlade om stora skogar och stormande hav äger Cyberpunk 2077 trots allt rum i en enda stad, Night City.

Obviously in The Witcher we were an open world with vast lanes and forests in between smaller cities and larger cities like Novigrad, but in Cyberpunk 2077 we’re set in Night City. It’s an integral part of the setting; it’s essentially a protagonist if you want to call it that, so it has to be denser. It wouldn’t give us the end effect we wanted to achieve if the city wouldn’t be believable so we packed it full of life.

På fredag får vi äntligen se nytt gameplay från Cyberpunk 2077. Synd att det är måndag.