Inlägg av Baver

Inlägg som Baver har skrivit i forumet

Nishat mot stämningsfulla promenadsimulatorer kanske, men jag vill inte veta hur Binding of Isaac luktar …

Känner inte alls igen mig i det här. Växte upp under 8-bit och16-bit -eran, och alla spelade. Hade aldrig någon GB, men att träffas och köra EA-Hockey turnering en hel lördag var ett sätt att umgås. Man byt-lånade spel till höger och vänster, över flera årskullar. Den stora kontroversen var snes vs megadrive, men det kunde man också lösa med byt-lån. Vet inte om det bara var min ”klick” som höll på såhär?

Edit: Kan ju tillägga att ”tjuv”rökning inte var något stort problem heller, så länge de höll sig i rökrutan med lärarna. Different times …

Skrivet av Rafner:

Vet inte... Tycker det känns lite förlegat att inte ha en respec-funktion i ett modernt rollspel. Så till vida att det inte är ett icke-klass-baserat spel som typ Witcher eller Elder Scrolls där man ändå kan få tillgång till det mesta om man bara spelar tillräckligt mycket.

I BG3 går det ju att fucka upp sin karaktär rätt grovt om man är ny inom DnD med alla feats, ability scores, skills och multi-classing-alternativ. Går nog även om man har lite koll. Hade bara varit oändligt drygt om man kände att man måste börja om efter 20-30 timmar för att man inte har suttit och planerat sin karaktär minutiöst innan man började spela.

Är väl kanske främst ett problem för oss föräldrar som redan har nog svårt att hitta tid att spela.

Håller med . Det är en modernisering. Spel idag riktar sig till en mycket bredare målgrupp än för 20-30 år sedan, och kan med fördel vara lite mindre hard-core, tätare save points etc. Vill man inte använda respec så går det bra att ignorera den.

Skrivet av Sur Apan:

Känner också ofta så därför är alltid den första karaktären jag skapar i ett stort rollspel en throwaway gubbe/gumma i den stil jag tror mig vilja spela så kör jag tio-tov timmar och efter det skapar jag en ny, med mer kött på benen så jag inte behöver lida lika mycket alla kvarvarande timmar.

Ibland skippar jag dock karaktärs editorn och väljer en färdiggjord så har jag sparat lite mer tid för att sedan lägga den tiden på vad jag vill spela med senare.

Det är ingen dum ide faktiskt …

Är det bara jag som får lite ångest av att skapa en karaktär som man ska leva med i hundratals timmar?

Köpte spelet igår, men kom inte förbi karaktärseditorn. Har inte spelat D&D på papper på 30 år, så mekaniken är dunkel för mig. Och jag vill inte missa en massa rolig spelmekanik på ett dåligt val innan spelet ens har börjat.

Partybaserade spel brukar det här spela mindre roll, eftersom man kan komplettera med det som behövs. Brukar ofta bygga ranger-typ av karaktärer, men minns att jag fastnade någonstans i BG2 enhanced där man blir separerad från gruppen, och min ranger var väldigt dåligt rustad att ta hand om en massa magiker i inomhusmiljö…

Några tips?

EA är väl ett fantastiskt verktyg för små obemedlade studios att kunna förverkliga sina visioner. Minecraft är väl det mest lysande exemplet. Det är nog bra för kreativiteten också. Man kan testa okonventionella lösningar som ingen vågar investera i.

Att BG3 som är ett superkonventionellt AAA spel gör det är bara mysko.

Vågar man hoppas på ett modernt sidscrollande metroidvania?

Jag skulle vara förmögen, vältränad och framgångsrik. Typ.
Hur många gånger har man inte startat ett spel av ren uttråkning, och sedan slösat ett par tre timmar på att forfarande vara uttråkad, men mer aktivt uttråkad…

Planetside 2 ~4000h

Runt 5k, som flera andra här. Undrar om priserna någonsin kommer droppa ner dit igen. Misstänker att tillverkarna kommer ta chansen att höja marginalen nu när konsumenterna börjat acceptera absurda prisnivåer.

Jag är iaf tokhajpad på denna. Inbiten PC spelare, men äger en switch som jag gillar just för att jag slipper sitta fastlåst vid skrivbordet.

Skillnaden mellan denna och steam machines är ju att Valve kommer med egen hårdvara, och någonting unikt (i PC världen). Steam machines var ju bara stationära datorer utan Windows.

Men hur det funkar kommer att bli avgörande, både prestanda och kompatibilitetsmässigt. Jag är fortfarande lite skeptisk till Proton och hur det kommer funka med alla dessa spel som ska installera sin egen launcher som Origin och Uplay. Och när de säger att den kör allt de testat, hur stor del av sitt bibliotek har de testat?

Worst case kommer en flod av felrapporter och det visar sig att de bara startat upp HL2 ett par gånger ...

Är det inte lite en tidsanda också att inte konsumera gammal media? Vi som är uppvuxna under TV-monopolets dagar blev upplärda av SVT att repriser är bättre än nytt material, och tjeckisk dockteater är bättre än amerikansk tecknad film. Nu när vi är emanciperade och kan välja själva så undviker iaf jag både repriser och dockteater. Utbudet är så enormt att man inte har tid att köra repriser på gammal skåpmat, utan får fokusera på att försöka hänga med i veckans släpp, och det gäller all media.

Precis samma för mig. Försöker hitta en alternativ antihjälte-väg, men det slutar alltid med att jag räddar någon katt ur ett träd eller så.

Men beror inte set här lite på att begreppet ”ond” är rätt barnsligt? I verkliga livet handlar rätt mycket om nyanser av grått snarare är vit eller svart, vilket man lär sig efter tonåren, när man börjar utsättas för umgänge utanför sociala bubbla. När någon gör ett val som strider mot din etiska värdegrund beror det förmodligen mer på att de inte delar din värdegrund snarare än att de aktivt gör någonting de vet är fel.
Som sociala varelser borde borde vi vara hårdkodade att efterleva de sociala regler vi blivit upplärda med. Däremot har olika grupper olika etik och sociala regler. Att i ett spel anta en helt annan etik och spela efter den kräver någonting utöver det vanliga, så det slutar med att man slaktar troll och räddar prinsessan.

Som sagt är det idag ett tungrott spel. Är det bara grafiken så går det förstås att optimera, men jag tror att det tyvärr är rätt mycket mekaniken också. Världarna är genererade och i stort sett helt förstörbara, så ingenting kan hållas lokalt, allting måste strömmas från servern och beräknas lokalt, och switch är rätt begränsad i både minne och beräkningskraft. Risken är att det blir bara lokal single player på switch och då är det inte värt det.

Men men, vi har det stordåd på switch förr, så man kan ju alltid hoppas

Det är väl som all annan kultur, det kan vara Sjunde Inseglet eller Fast and Furious ... lite det som är tjusningen kanske.

Bara för kul!! Någon har alltså spenderat en försvarlig del av sin fritid på att bygga det här åbäket, och dessutom fått det publicerat... det här är varför steam greenligt var en bra grej.

Skrivet av fredo:

Självfallet internet. Allt annat är fel svar.

Håller med till 100% Att möta andra personer i realtid ger en helt annan upplevelse, oavsett vilken spelgenre det gäller.

Skrivet av robbis:

Enda som skulle ta död på den är om de lyckas göra internets responstid så snabb att den inte märks och det kommer aldrig hända. Därför kommer pc och konsol gejming finnas kvar även om 10 år, precis som det gjort i 40 år. Däremot kommer streaming ta en del av kakan men vissa står inte ut med tanken av att streaming är framtiden även med lite latancy.

Det kommer säkert att finnas konsoler om 10 år också, men med streamingtjänsternas intåg så är det risk att marknaden för slutna ekosystem krymper. Helt fel att introducera ett nytt varumärke då, och jag tror det är större chans att någon av aktörerna försvinner än att det tillkommer någon bland de tre stora.

Ä, men content is king. Finns en massa tech-bolag som skulle klara att sy ihop maskin, mjukvara och verktyg. Men ingen skulle köpa produkten om det inte finns spel till, och ingen skulle satsa på att porta spel om det inte finns några kunder som köper dem.

Skulle behöva vara en satsning i likhet med Epic store, där man signar exklusivitet på en del viktigt innehåll, och säljer både hårdvara och spel med brakförlust.
Enda möjlighet jag kan se som inte handlar om ren streaming är Apple. De har kassan och varumärket för att kunna klara det, men jag undrar om intresset finns när åtminstone de två senaste konsolgenerationerna har proklamerats som den sista. Finns liksom ingen poäng med att ta marknadsandelar på en marknad som antagligen är död om 10 år.

Jag skulle nog säga att två saker har definierat det senaste årtiondet mer än något annat:
1) on-line multiplayer. Det här fanns förstås tidigare, men jag tycker det har mognat både tekniskt och spelmekaniskt. Numera är social mp en självklar del av de flesta spel, inte bara dedikerade som wow. Det har också givit upphov till andra starka trender som esport och BR.

2) Digital distribution. Köpte en switch lite till mig själv som första konsol på en massa år (ungarna har en ps4 men den använder inte jag), och det är svårt att få tag på fysiska ex av de flesta spel. Många titlar verkar helt enkelt inte släppas fysiskt. Den här trenden har tydligt lett till problem i butiksleden, där många fysiska butiker helt enkelt lägger ner. Själv gillar jag digital distribution på PC men eftersom vi har tre switch i familjen köper jag det jag kan fysiskt för att kunna dela.