Diskutera – Största revolutionen för ditt spelande?

Robot
Diskutera – Största revolutionen för ditt spelande?

Dyr hårdvara, billigt koffein... Sjung ut!

#diskutera


Medlem

Jag har spelat sedan 80talet, även om jag var väldigt ung då. Jag skulle säga att det mest revolutionerande under mitt liv av spelande än så länge var när Internet lanserades brett i början av 90talet.

Det var inte bara möjligheten att spela med andra som plötsligt öppnat sig på helt nya och enkla sätt. Helt nya sorts spel började komma och det skedde mycket innovation snabbt. Tex så blev massiva multiplayer webspel stort. Tex Planetarion och liknande. MMOs knoppade av från de gamla MUDs som fanns före det i form av främst Ultima online och Meridian 59. Sedan kom Everquest som var det första stora MMOt i full 3d (meridian 59 var först men det var ej så stort). Man kan fortfarande se MUD ursprunget i hur Everquest var uppbyggt och det vad då också mycket mer hardcore än senare MMOs som dummade ned genren, tex WoW.

Så Internet är mitt svar på frågan.

Medlem

Commodore VIC-20 var den som satte igång spelandet på allvar. Sedan 64:an följt av Amiga osv.

Medlem

@Aletheides: Ja internet var ju stort. Samtidigt lite nackdelar med det tycker jag.
Mindre satsningar på bra singleplayer spel känns det som när de stora money makers
är mmos etc , tur det kommer vissa guldkorn iaf.

Hårdvarumässigt tyckte jag det blev skönt när CPU levde ett bra tag så man slapp ständiga uppdateringar.
Typ i7 920 och därefter.

Sedan var ju platta skärmar fantastiskt, skarpa, svala, lite yta på skrivbordet. Lätta att släpa på LAN
//Aza

Medlem

Skiftet från 8-bit till 16-bit. Från C64 till Amiga. Hejdå kassettband, hallå diskett. Hej då 16 färger, hallå 4096. Hakan fick släpas på en liten vagn den tiden.

Medlem

Spontant tänker jag på skärmuppgraderingen från 60hz till 144hz. Det var en väldigt märkbar uppgradering som jag kommer ha svårt att gå bort från.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tyckte de externa grafikkorten (3Dfx Voodoo m.m.) var ganska revolutionerande när de började dyka upp.

Edit: Även CD-skiva. CD-brännaren.

Medlem

@moroten: haha ja när du säger det, floppy disken så man kunde smyga in på skolans datorhallar och spela UFO och Warcraft på deras 486:or. Inte att glömma.

ps mina första inlägg på fz trots jag hängt här sedan 96 , tyckte det var dags hehe

Medlem

Jag kan tänka mig att de som spelade pc mot slutet av 90-talet mot början av 2000-talet upplevde stora skillnader. T.ex.minns jag hur stor skillnad det blev när jag aktiverade Pixel shading i Morrowind,vattnet såg ut som vatten istället för en blå sörja.

Rent prestandamässigt sett så är nog den största skillnaden när jag låste upp och överklockade ett Geforce 6800le, i kombination med överklockad cpu så fördubblades nästan prestandan i vissa spel.

Medlem

När jag första gången spelade över modem. Mötte brorsan i warcraft 1. Minns att jag var helt svettig så uppspelt jag var. Det var så häftigt. När spelet var över krashade datorn. .tmp filer hade av någon anledning fyllt hela disken.

Antingen det eller första gången jag spelade quake med voodo kortet. Det var magiskt. Stoltheten när man visade polarna var total.

Medlem

Från Software till Open GL. Nu var man tvungen att köpa ett Grafikkort! Och så har det varit ända fram tills idag!

Medlem

World of Warcraft.

Medlem

När jag fick en skärm till min dator...innan dess var det lite svårt.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag har flera ögonblick i mitt liv som jag minns väl hur revolutionerade mitt spelande.

Första datorn, en spectra video tror jag den hette som min far köpte
Sen när man första gången fick Nintendo 8bit och alla konsoler fram till playstation kändes revolutionerande.

Sen så klart 3dfx kort till min första datorn som jag själv byggt och uppdaterat.

Det senaste jag tycker varit revolutionerande är när datorerna inte längre behöver byta ut allt för att kunna köras, det räcker med byta grafikkort. Man kan fortfarande spela med en 10år gammal setup om man har ett nyare grafikkort tex.
Sist kommer VR, efter att jag första gången spelade PSVR hos en kompis var jag såld.
Idag är det mest VR jag spelar då jag spelar och jag hoppas VR utvecklas och sprider sig så det tilltalar än fler användare (finns en tröskel där som alla inte är beredda att kliva över än)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av azacian:

@Aletheides: Ja internet var ju stort. Samtidigt lite nackdelar med det tycker jag.
Mindre satsningar på bra singleplayer spel känns det som när de stora money makers
är mmos etc , tur det kommer vissa guldkorn iaf.
...

MMOs var inte stora moneymakers på 90talet dock. Det var ganska nischat. Så det skedde även stora innovationer i singleplayer under 90talet. Det var först på 2000 talet som stora investerare får upp ögonen för potentialen i MMOs efter att ha sett framgången för Everquest, Asherons Call, Eve online och Anarchy online. Deras framgång på den tiden var stort för den tiden men småpotatis mot för vad som skulle komma.

Det första riktiga mjölkar MMOt är faktiskt World of Warcraft. Det designades med vett och vilja för att göra MMOs till en massmarknad och inte de nischade produkter det annars varit. Detta för att det, precis som du säger, skulle bli en tryckpress för pengar. Det gjordes genom vad som beskrivs med ett fint ord som "streamlining" och "Accessability" där man kapar bort komplexitet och utmaning för att anpassa spelen efter den minsta gemensamma nämnaren i en kontrollgrupp. I stort set ALLA skall kunna köpa WoW utan att skrämmas bort och då måste ribban sänkas till en nivå där både mormor och Oskar 8 år inte skulle skrämmas bort. De lyckades och således förändrade(förstörde) de MMO marknaden för lång tid framöver eftersom många släpp därefter försökt emulera WoW då pengarna bakom dessa spel även de försökt rida på vågen för att skaffa sig en egen tryckpress för pengar. Lidande blev då innovation.

Medlem

Mesta redan listat, för min del var nog största stegen:
Amiga (från C128)
Internet
3Dfx med Quake, j-vlar i min låda
...sen dess känns det som det mest varit konstanta myrsteg framåt. (även om det givetvis är en j-kla skillnad från quake till dagens spel)

Medlem

Första gången jag lirade multiplayer med datorn. Det var -95 med seriel kabel och efter mycket meck lyckades jag och mina 3 vänner lira duke nukem 3d emot varann 1 vs 1. Det tog inte mer än 1 månad efter det så hade vi alla skaffat var sitt nätverkskort då vi förstod hur roligt det faktiskt var att lana. Utan att ljuga så formade det en stor del av mitt datorintresse om hur nätverk och dylikt är uppbyggt. Och så många nya bekanta man fått pga allt lanande genom åren

Så lan i nån form måste jag nog svara på frågan


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

*** Glömmer aldrig när jag tog mina första stapplande steg som Mario i Super Mario 64 till Nintendo 64 på 90-talet. Första 3D grafiken var mäktig på den tiden att få uppleva.

*** Sedan när jag köpte en HD TV under PlayStation 3 eran från att gå från lågupplösta "tjock TVn" till högupplösta 720p -- 1080p paneler var mäktigt också.

*** Glömmar ALDRIG när jag spelade världens bästa spel genom tiderna GTA 4 till PlayStation 3 för första gången. När man som invandraren Niko Bellic blir upphämtad av sin högljudde kusin Roman Bellic och får köra hem från den sunkiga hamnen med Romans svarta crappiga taxi. Fysiken var något helt nytt och jag blev helt förälskad i vad R* hade snickrat ihop.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Största revolutionen för mitt spelande måste ändå vara att man får ett headsetfrisyr och alla ladys finns på "host orn hub host host" nejvars.. Måste ha varit steget i mellan supernintendo och playstation man tyckte grafiken var helt superb då. ^^

Medlem

Powerstrip.

Överklockade CRT-skärmen från 85hz till 166hz och låste spelmotorn till 166fps för tearing-fritt utan v-sync.

Magi.

Medlem

Nintendo 8-bit, Amiga 500, Commodore 64, SNES.

Alla hade sin roll.

Men det som slog mig främst var nog första gången man såg Doom på PC. Var något speciellt, som att kolla in i en annan värld. Ljuset, djupet, ljudet, tillsammans med responsen man fick. Det var något helt annat än man tidigare upplevt.

Medlem

Game Boy, plötsligt så kan man spela överallt, på resor osv, även om det mest blev i sängen.

Redaktör

Första flygningen med analog joystick var en sån där stund när man nästan ställde sig och ylade extatiskt som en Carola. Jag körde en del flyg med Tac2-joystick på C64 (Gunship) och Amiga (Interceptor, Falcon). I mitten av 90-talet testade jag analog spak på en fet pc hos en ny kompis, det var en helt ny värld. Kändes plötsligt möjligt att faktiskt kunna landa (ni som körde Falcon vet).

Accelererad 3d-grafik var inte heller dumt, förstås. Vid inställt samboskap/utlandsresa fick jag lite pengar över, så jag köpte Voodoo 2 och insåg att det var något helt annat än det gamla standardkortet som satt i maskinen.

Och mus, eller analog styrning (igen). Indianapolis 500 blev plötsligt hanterbart när jag började köra med mus istället för Tac2, började vinna istället för att komma sist.


signatur
Inaktiv

Fick en 486 av en kamrat som ägde en "vuxenvideo" uthyrningsaffär...(Ja, vuxenvideo i S-vall)...
Uppgraderade den med nån amd-cpu....
Sen fick jag en bränd skiva av unrealtournament.....
Faaaaan vad länge jag satt där, och bara "skulle komma vidare"....
Då ringer han till mig "ska du inte prova att spela online"?
Det var modemtiden.....
Det roligaste inom spel jag gjort, var att skaffa ett 33.6 modem....

Efter det blev det bättre anslutning till internet, min w7 maskin var kul som faan, med 2 voodoo II kort, och nått nvidia geforce,
Älskade (älskar fortfarande) känslan att spela UT eller Q2 med dubbla voodoo II.

Nånting jag inte saknar är att behöva plocka kulan ur musen, och använda tops för att rengöra rullarna.

Medlem

Voodoo när det kom.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

@Baronova: Instämmer med 60 till 144hz-uppgraderingen!

Jag kan inte spela på någonting annat än 144hz numera. Konsolspelande känns extra efterblivet just pga. fördröjningen med trådlösa kontroller & som HÖGST 60fps.

Det får gladeligen kosta mig en aning detaljrikedom i de tyngsta spelen, för jösses vad smooooth det är <3

Medlem

Självfallet internet. Allt annat är fel svar.

Medlem

När jag köpte min första gamingdator med ett orchidkort...JIIHHA...så skoj det var.
Sedan dess är jag fast,många datorer senare så har jag lika kul som jag hade då.
Internet gjorde allt så mycket bättre och roligare.
Fast jag idag spelar mest singelspel för alla de unga snabba spöar mig hårt på nätet.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Commodore 64
Nintendo 8 bit
16 bit konsoller
PC! (farsans jobblaptop med svartvit skärm)
FÄRG med skärm på tidigare laptop!
Första riktiga PC'n hemma
Online spel med modem
Voodoo 2!
Fiberanslutning

Ungdomen bjöd på mycket spännande revolutioner när det gäller gaming. Dom där är dom stora WOW momenten som jag upplevde. Efter det så har det varit såna stegvis förbättringar att den där extrema skillnaden inte finns längre.

Medlem

Datorn.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skriv svar