Inlägg av Grimster

Inlägg som Grimster har skrivit i forumet

Ja nu har jag kollat klart på den och sista avsnitten gjorde en inte det minsta lilla besviken. Som jag sa tidigare så har dom verkligen lyckats fånga Fallout-vibben från dom senaste spelen och jag tycker dom gjorde ett riktigt bra jobb med storyn och vävde in detaljer i storyn som förankrade den officiella storyn i Fallout. Betyget landar någonstans mellan 4-5. Riktigt bra och jag ser fram emot nästa säsong som jag förstått redan fått grönt ljus av Amazon innan dom ens släppte första säsongen vilket visar ju att dom verkligen tror på IP:et i serieformat.

Sett dom fyra första avsnitten nu och jag är positivt överraskad. Tycker dom fångar atmosfären från Fallout-spelen(dom senare spelen) på ett väldigt bra sätt. Jag har inte haft något problem med humorn och den känns i linje med vad man hade förväntat sig av ett modernt Fallout-spel och känns inte malplacerad för mig ivf.

Jag ger serien så här lång en solid 4/5 gränsar till 5/5 enda som skulle kunna sänka betyget för mig är ett riktigt kasst avslut.

Battlefield 1942, Minecraft samt Helldivers 2. Nu är ju Helldivers 2 väldigt nytt fortfarande men är övertygad om att det kommer bli ihågkommet som en väldigt framgångsrik titel.

Det är ju ingen hemlighet att Arrowhead använt Starship Troopers som inspirationskälla. Rätt säker på att jag sett Pilestedt säga öppet att Helldivers är inspirerat av StarShip Troopers.

Skrivet av ForrestFox:

Allt för lite ammo i mecharna imho. Med tanke på hur oändligt antal fiender det finns så räcker inte ammot särskilt långt även om man försöker hamstra på det så långt det går :/
Hade hoppas på att det skulle finnas något sätt att fylla på, tex kalla ned en påfyllnadsstation eller om man kunde hitta dylika runtom på kartan, men icke. Man kallar ned sin mech, säkrar ett objekt sen överger man den helt sonika rätt upp och ned då den har slut på ammo. Kul när det varar, men jag undrar om tanken verkligen är att det roliga ska vara över på så kort tid? o_O

Håller inte med, dom skulle vara alldeles för OP om dom hade mer eller kunde fylla på ammo. Se till at sikta raketerna på rätt ställen på dom stora mobsen så kommer inte ammon kännas så otillräcklig. Personligen så sparar jag mechen till extract, perfekt för att hålla saker i schakt då.

"Nerfen" av railgun var det bästa som kunde hända spelet. Sjukt mycket roligare att spela nu när det blir en ordentlig variation på vad folk släpar med sig ut på fältet. Som sagt den är fortfarande lika bra om man har en bra känsla för hur mycket man kan överladda den.

Skrivet av RaXha:

Arrowheads Communitymanager är tydligen utsparkad från Discord sedan ett par dagar för att ha skickat för många DMs på för kort tid (alltså gjort sitt jobb... 🤣)

https://x.com/Pilestedt/status/1760958231977861368

Hon fick sitt konto fixat idag men supporten hos Discord var inte direkt snabba.

Once Human

God fortsättning allesammans!

Jag vart lite förvånad över att Once Human verkar inte diskuteras alls här på Fz eller ens få en liute nyhetsblänkare. Dom kör en beta just nu som pågår till 21:a januari och jag lyckades komma med i en beta efter dom droppa en massa nycklar på sin discord.

Riktigt kul survival spel som ger en lite Rust och Division vibbar.

Verkar byggas upp en riktig hype kring spelet och dom skulle köra en giveaway av en massa nycklar imorse men vart tvungen att skjuta fram den för deras stackars lilla discord-bot krascha av trycket.

Någon annan här som är med i betan och har testat? Beräknad release är Q3 nästa år.

Nu är det ju inte klart men jag hoppas att Light No Fire kommer få ett släppdatum som är under nästa år. Det spelet ser jag fram emot sjukt mycket.

Ja som sagt, många recensioner verkar baseras på kampanjen i spelet som är direkt undermålig av den enkla anledningen att utvecklarna fick inte den tiden dom var tänka på att utveckla spelet.

Däremot multiplayer som den övervägande majoriteten köper COD för är mycket bra och är i stort sett en uppstädning av det skräp dom släppte förra året.

Det är den enkla förklaringen i mitt perspektiv att recensenter fokuserar på en del av spelet som inte majoriteten av spelarunderlaget för spelet bryr sig nämnvärt om.

Multiplayer är riktigt kul och dom har lyckats riktigt bra med zombies-delen så för mig är spelet värt högre betyg än vad Fz gav det. Men visst tittar man bara på singel player då är betyget rätt passande.

Vassa ekonomiska kunskaper hos dom om dom kommit på fyra dagar efter release att dom har slut på pengar.

Tycker det här ser riktigt spännande ut, sen kan man tycka vad man vill om Hello Games men dom har ju stått för den potentiellt största återhämtningen av en katastrofal release jag kan komma ihåg.

Jag utgår kallt från att dom dragit lärdomar från NMS och av att döma från trailern så använder spelet samma spelmotor som NMS. Jag kommer följa denna med intresse.

Light No Fire (Samma utvecklare som NMS)

Tjena!

Denna dök upp på Steam igår, och jag tycker den ser riktigt intressant ut. Är ju inte kolossalt mycket info då spelet inte ens har ett releasedatum än men trailern fick mig vilja spela spelet. Någon annan som vart lite hyped av trailern?

https://store.steampowered.com/app/2719590/Light_No_Fire/

Jag gillade trailern och känner inte att jag har speciellt mycket att anmärka på. Hela trailern andades Fallout och hade jag inte vetat bättre hade jag kunnat tro att jag satt och kolla på ett intro till ett nytt Fallout-spel. Så som backstoryn är uppbyggd i Fallout så gör det ju väldigt lätt för dom att plocka fram ett nytt vault som inte förekommit i något av spelen och jag gillar den approachen. Fallout är ett så otroligt expansivt och välfyllt universum så det finns många historier att berätta från det.

Jag ser fram emot April väldigt mycket och hoppas serien blir riktigt lyckad.

Jag förstår inte riktigt varför så många har problem med load-screens. Jag menr kör du spelet på en SSD så är ju dom väldigt korta. Jag är absolut inget fan av loading-screens men i detta spel är dom väldigt korta och har inte stört mig överhuvudtaget.

Skrivet av ibib:

"Det minst buggiga Bethesdaspelet vid release"? Det låter som dagens största lögn.

Jag har en helt ny dator, AMD Ryzen 5 7600 och AMD RX 7900 XTX - från den tillverkare som Starfield har teamat upp med. Mitt spel har kraschat till skrivbordet fyra gånger på de två timmar jag försökt spela spelet. Det kraschar vid synbart helt slumpmässiga tillfällen, som när jag råkar trycka på fel knapp på tangentbordet eller det kommer in en NPC i rummet som börjar säga något till mig.

Spelet är i nuvarande skick helt ospelbart.

Det spelande jag lyckats få till har tyvärr känts som Creation Engine i rymden - i teorin en bra idé - men motorn är gammal och skapar allt för binära val i historien. Det känns tyvärr som att jag spelar en upphottad remake på ett 15 år gammalt spel.

Inte imponerad

Har du senaste GPU drivrutinen? När jag installera spelet så glömde jag uppdatera GPU drivaren först och då kraschade jag rätt frekvent till desktop. Efter uppdatering så har jag inte kraschat en enda gång.

7900XTX
Ryzen 9 5900X

Enligt Adrenaline så har jag en avg FPS på ca 90 vilket jag känner mig rätt nöjd med då jag kör typ max på allt.

Skrivet av Soulless:

Ett tips för lockpicking är att ställa in alla keys i rätt positioner innan du börjar!

Vet inte om det är menat för det känns som fusk men det går aldrig några picks i onödan iaf

En annan sak som är lätt att missa också är färgerna på ringarna, är dom gråa så passar inte nyckeln. Så en nyckel som är blå på första ringen men grå på resten är typ en no brainer att använda.

Jag har spelat det här spelet alldeles för myckt(snart 60 timmar) och älskar verkligen spelet. Men med det sagt så har ju spelet sina irritationsmoment. Här är några saker jag skulle vilja se tillagda eller fixade.

Stadskartor, ganska självförklarande.

Minimap, detta spel hade behövt en informativ minimap, tex att är man i scannerläge så borde den även visa dom olika elementen i kartan. Skulle underlätta placering av outposts något enormt. Markera döda fiender som inte är lootade, finns säkert massor med mer QoL grejer dom skulle kunna göra med en minimap men är väl tveksamt om det kommer dyka upp en sådan.

Tweaka outpostbygge, detta känns väldigt buggigt just nu och är nog en av dom mer frustrerande bitarna i spelet just nu. Mycket saker som behöver fixas här. Ibland går det inte att placera strukturer med varningen att det är andra strukturer i vägen fast det är ingen i närheten. Hade också gärna sett ett gridsystem för att kunna placera saker och ting snyggt och prydligt. Ett tips här är att du kan underlätta detta något genom att gå in i control settings och sänka rotationshastigheten på placeringen av stukturer som default är alldeles för hög, men det borde finnas något form av grid-system du kan snappa nya strukturer till.

Förändra landskap, hänger ju ihop med föregående men hade varit trevligt om man kunde platta till marken för sin outpost och skulle säkert göra placering av strukturer och utrustning mindre buggigt. Alternativet hade varit att placering av strukturer plattar till och tar bort överflöd automatiskt.

Skeppbygge, tycker skeppbygget är svårt, dels så är förklaringarna på habmoduler minst sagt bristfällig hade gärna sett mer detaljer på vad exakt en modul inkluderar. Hade också gärna sett en möjlighet till fler anpassningsmöjligheter inne i själva skeppet. Nu får man typ ändra runt med modulerna bekräfta allt och sen gå in i skeppet och se om man är nöjd med resultatet. Hade gärna sett en separat editor för skeppet invändigt.

Inventory management, det nuvarande systemet känns väldigt klumpigt och hade gärna sett någon form av vy där man ser alla inventories man har tillgång till vid givna stund snarare än att man behöver tabba mellan dom.

Quest waypoints, inte lika stor grej men tycker quest waypoints ska kunna slås av eller på utan att man ska behöva gå in i scanner-läge.

Nu kanske jag låter som värsta hataren men jag ser fortfarande fram emot att spela spelet och det är lätt ett av dom bästa spelen jag spelat på många år, men spelet har helt klar sina irritationsmoment och några av dessa *host* outposts *host* hoppas jag dom kommer snygga till i kommande patcher. Avslutningsvis så hade jag en sista grej som det är spoilervarning på nedanför.

Ingen jättegrej men hade förväntat mig att Londinion skulle vara VÄLDIGT mycket större än det visade sig vara.

Super People

Skummade runt lite på FZ både bland nyheterna och i forumet men kunde inte hitta någon info om spelet Super People.

Någon mer här som testat det?

Jag har kört det lite granna och måste säga att jag tycker det är lite småkul. Det är i beta fortfarande men har haft kul så här långt. För dom som inte vet så är Super People ett nytt BR som utvecklas av Wonder People.

https://store.steampowered.com/app/1190340/SUPER_PEOPLE/

https://geegee.net/en/main

Skrivet av Wilfer88:

Ingen bekräftelse. Det räknas som en lyckad serie, men alltid räknats som en limited-series och än är säsong 2 inte bekräftat, bara önskad av en del.

ok, tolkade artikeln som att det var klart för en säsong 2.

Man får ju ha en åtanke också på materialet som finns. Det finns ju inte så mycket att ta på om man inte ska bryta canon helt och hållet då efter den här perioden hände i stort inte ett enda jävla skit under Obi-Wans tid på Tatooine, fram till a New Hope.

Så jag skulle nog inte vilja se en säsong två utan snarare spin offs, en serie som fokuserar på Darth Vader hade ju varit rätt mumma.