Fallout (Prime Video)

Robot
Fallout (Prime Video)

Mycket känns igen i Amazons apokalypstolkning. Men den stora bomben hade gärna fått smälla ännu högre.

#amazon-prime, #fallout


Medlem

Tack för en mycket välskriven recension
Ser fram emot att se serien.

Medlem

Är väl bara att hoppas att Fallouts ”själ” finns med i serien och då menar jag inte tråket som Bethesda har släppt utan Fallout 1 & 2 samt till viss del NV det vill säga misär och dålig humor samt saker som är tabu eller utmanar folks åsikter.

Har väl inte alldeles för höga förhoppningar om jag skall vara ärligt svårt att göra ett fan nöjd då jag haft en 27 årig relation till spelserien och naturligtivs byggt upp en massa åsikter och nörd kunskaper under tiden. Känns inte som om den kommer falla mig i smaken, lite tråkigt men väntat.

Medlem

Jaha då var min torsdag förstörd... Nu vill jag inte se den längre! Hade iofs inte höga förväntningar men detta gav mig inte direkt någon lust till att se den överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Jättedålig serie. Rekommenderar att ingen tittar

Har du sett den eller vad baserar du det på?

Medlem

Jag kommer nog inte att se den i sådana fall, var lite lätt optimistisk men... är det bara jag som tycker att problemet med humorn inte rotar sig i serien utan i Fallout 3 och Fallout 4? Visst, det finns humor däri, men det känns starkt att det inte är samma crew med samma typ av galghumor som skapat de spelen. New Vegas lyckades spika den biten betydligt bättre.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Todd Howard strikes again.

Medlem

Känns mer eller mindre som samma plus/minus lista som Last of Us serien, och den var ändå sevärd och då föredrar denna settingen mycket mera blir det härligt att se allt i helgen

Medlem

Verkar vara lite blandade recensioner men ingen som totalt sågar den åtminstone, bäst är att man själv tittar på något avsnitt och avgör själv om den är värd att se vidare på.

Medlem

Jag ger den en ärlig chans. Alla tycker ju olika så det kan ju bli bra ändå. Blir den dålig så skippar jag kommande säsonger helt enkelt.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Härlig recension! Synd att de inte riktigt går hela vägen. Kommer nog inte stressa mig och skaffa Prime för det här men så småningom!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Riktigt välskriven recension, var väl inte helt oväntat att man inte skulle lyckas fånga den lite speciella stämning och baktanke som spelen genom åren lyckats glida in på hyfsat bra (dock även där med en del snedsteg).


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Är väl bara att hoppas att Fallouts ”själ” finns med i serien och då menar jag inte tråket som Bethesda har släppt utan Fallout 1 & 2 samt till viss del NV det vill säga misär och dålig humor samt saker som är tabu eller utmanar folks åsikter.

Har väl inte alldeles för höga förhoppningar om jag skall vara ärligt svårt att göra ett fan nöjd då jag haft en 27 årig relation till spelserien och då naturligtivs byggt upp en massa åsikter och nörd kunskaper under tiden. Känns inte som om den kommer falla mig i smaken, lite tråkigt men väntat.

"Tråket" som du anser Bethesda har släppt är vad de allra flesta anser ÄR Fallout idag så det är väl rätt självklart att det är just Bethesdas spel som kommer agera källmaterial.

Själv spelar det mig ingen roll, vilket som är det en setting som skulle kunna bli en underbar tv-serie men tyvärr verkar det inte ske här och nu iaf.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Ambassadör
Xbox

Jag avvaktar nog med bedömning och åsikter tills jag sett serien själv, men välskriven recension!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Soulless:

"Tråket" som du anser Bethesda har släppt är vad de allra flesta anser ÄR Fallout idag så det är väl rätt självklart att det är just Bethesdas spel som kommer agera källmaterial.

Själv spelar det mig ingen roll, vilket som är det en setting som skulle kunna bli en underbar tv-serie men tyvärr verkar det inte ske här och nu iaf.

Det har väl varit tydligt från början att det är nya Fallout/Todd eran serien tar inspiration från ingen nyhet direkt och den kommer troligen bli en arketypisk post apokalyptisk serien men med Fallout inslag/smink vilket känns som om spelserien förtjänar bättre oavsett om det är gammel Fallout eller det nya Fallout som man gillar bäst.

Sedan vad folk anser ÄR Fallout idag skiter jag högaktningsfullt i, man kan ju inte direkt strunta i var allt kommer ifrån.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Det har väl varit tydligt från början att det är nya Fallout/Todd eran serien tar inspiration från ingen nyhet direkt och den kommer troligen bli en arketypisk post apokalyptisk serien men med Fallout inslag/smink vilket känns som om spelserien förtjänar bättre oavsett om det är gammel Fallout eller det nya Fallout som man gillar bäst.

Sedan vad folk anser ÄR Fallout idag skiter jag högaktningsfullt i man kan ju inte direkt strunta i var allt kommer ifrån.

Du får skita högaktningsfullt om du vill XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Du får skita högaktningsfullt om du vill XD

Med glädje

Skribent
Skrivet av Leon_:

Tack för en mycket välskriven recension
Ser fram emot att se serien.

Tack! Jag är nyfiken på vad folk kommer tycka om den.

Skribent
Skrivet av LancelotSwe:

Härlig recension! Synd att de inte riktigt går hela vägen. Kommer nog inte stressa mig och skaffa Prime för det här men så småningom!

Tack!
Ibland föredrar jag att se tv-serier först när hajpen lagt sig och man kan kolla ”i lugn och ro”.

Medlem

Välskriven recension av någon som uppenbart förstår sig på film. Bra analys.

Det stärker dock min misstanke om att det enda jag skulle gilla med serien är rekvisitan.

Suck, vad tröttsamt och klyshchigt med anti-konsumtions- och anti-kapitalisttema, som nästan alltid blir av den billiga, ytliga varianten.

Det går alltid ut på att tittaren i slutänden kan sitta där nöjd och självbelåten genom att kunna skylla orättvisa, girighet och rovdrift på något externt, på rika svin eller det kapitalistiska systemet, istället för att man någon gång håller upp en spegel och pekar på att de allra flesta människor älskar prylar och är egoistiska. Det blir aldrig någon riktig reflektion eller självrannsakan.

Det är så anti-intellektuellt.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Välskriven recension av någon som uppenbart förstår sig på film. Bra analys.

Det stärker dock min misstanke om att det enda jag skulle gilla med serien är rekvisitan.

Suck, vad tröttsamt och klyshchigt med anti-konsumtions- och anti-kapitalisttema, som nästan alltid blir av den billiga, ytliga varianten.

Det går alltid ut på att tittaren i slutänden kan sitta där nöjd och självbelåten genom att kunna skylla orättvisa, girighet och rovdrift på något externt, på rika svin eller det kapitalistiska systemet, istället för att man någon gång håller upp en spegel och pekar på att de allra flesta människor älskar prylar och är egoistiska. Det blir aldrig någon riktig reflektion eller självrannsakan.

Det är så anti-intellektuellt.

Grejen är ju att Fallout är en tämligen stark karikatyr av ett retrofuturistiskt USA, där kapitalism och konsumtion är en stor del av själva karikatyren. Sen att allt i den postapokalyptiska framtiden går att köpa med kapsyler i stället för sedlar eller banktransaktioner är väl egentligen inte särskilt relevant. Herregud, krigen som leder till jordens undergång 2077 kallas ju resurskrigen och har varit grundmurade i loren sedan det första Fallout, skulle säga att det i sig visar att det finns ett hyfsat tydligt
anti-konsumtionsbudskap/anti-kapitalistbudskap i spelen.

Men visst kan det framställas på lite olika sätt, och man behöver inte uppskatta allt. Men temat och budskapen har funnits där sedan serien skapades, så de är i allra högsta grad en del av Fallout. Läs sammanfattningen på wikin för en fingervisning om hur tydlig loren faktiskt är gällande det, det är inte särskilt subtilt så det stör.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Grejen är ju att Fallout är en tämligen stark karikatyr av ett retrofuturistiskt USA, där kapitalism och konsumtion är en stor del av själva karikatyren. Sen att allt i den postapokalyptiska framtiden går att köpa med kapsyler i stället för sedlar eller banktransaktioner är väl egentligen inte särskilt relevant. Herregud, krigen som leder till jordens undergång 2077 kallas ju resurskrigen och har varit grundmurade i loren sedan det första Fallout, skulle säga att det i sig visar att det finns ett hyfsat tydligt
anti-konsumtionsbudskap/anti-kapitalistbudskap i spelen.

Men visst kan det framställas på lite olika sätt, och man behöver inte uppskatta allt. Men temat och budskapen har funnits där sedan serien skapades, så de är i allra högsta grad en del av Fallout. Läs sammanfattningen på wikin för en fingervisning om hur tydlig loren faktiskt är gällande det, det är inte särskilt subtilt så det stör.

Bra skrivet. Det har du rätt i, att det är ett viktigt element i det ursprungliga Fallout, och kan man ju säga att seriemakarnas händer var bakbundna från start. Men det är ändå klyschigt.

Kanske upplevs det som det mer reservationslöst och banalt när ett antikonsumtionstema framställs på film istället för i ett spel, jag har inte hunnit reflektera så långt. Recensenten skrev i alla fall ganska mycket om det hela så jag ville reflektera över det.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Bra skrivet. Det har du rätt i, att det är ett viktigt element i det ursprungliga Fallout, och kan man ju säga att seriemakarnas händer var bakbundna från start. Men det är ändå klyschigt.

Kanske upplevs det som det mer reservationslöst och banalt när ett antikonsumtionstema framställs på film istället för i ett spel, jag har inte hunnit reflektera så långt. Recensenten skrev i alla fall ganska mycket om det hela så jag ville reflektera över det.

Jag säger inte att du behöver tycka om framtoningen i serien (eller spelen), så jag hoppas det inte var så kommentaren tolkades! Men ibland är det svårt att både ha kakan och äta den. Sen kan det säkert bli lite mycket om de på ett tiotal timmar ska klämma in innehåll från spelvärldar man kan traska runt i hundratals timmar i (inte minst om man räknar samman spelen), då kan jag köpa att vissa saker kan upplevas mer påträngande än i spelen.

Och givetvis beror det på hur seriens skapare väljer att framställa det också. Sen ska man väl inte glömma av skillnaden mellan spel och serie, det blir ju lite linjärt kontra icke-linjärt. Vill man i spelen skita i så gott som allt vad lore-texter och så vidare heter kan man ju göra det och bara traska runt och panga ghouls eller nåt, medan en TV-serie blir mer lika för alla.

Vill personligen varken säga bu eller bä förrän jag sett serien själv heller. Vissa grejer kan säkert bli individuella tolkningar av också. Tänkte mest flika in att själva budskapet och retoriken funnits med i Fallout rejält - sen om man själv tänkte på dem de gånger man spelade igenom spelen, och hur man såg/ser på dessa, det kan säkerligen variera.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Vad är det för fel på folk? Ni läser en recension som ger 3/5 och sen säger att ni inte tänker se den pga detta. Bilda er eran egen uppfattning och dansa inte efter andras pipa. Kan ju för er betygsknarkare berätta att den har har 91% på rotten tomatoes och fick 9/10 på IGN. Är så trött på den här adhd generationen......Attention span som en bananfluga

Medlem
Skrivet av Razerrudy:

Vad är det för fel på folk? Ni läser en recension som ger 3/5 och sen säger att ni inte tänker se den pga detta. Bilda er eran egen uppfattning och dansa inte efter andras pipa. Kan ju för er betygsknarkare berätta att den har har 91% på rotten tomatoes och fick 9/10 på IGN. Är så trött på den här adhd generationen......Attention span som en bananfluga

Rage!!

Kan vara som så att utbudet idag är enormt och fullt av 4or och 5or. Varför då ödsla tid och chansa på 3or?

Jag förstår att betyg är en subjektiv åsikt men ändå?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag säger inte att du behöver tycka om framtoningen i serien (eller spelen), så jag hoppas det inte var så kommentaren tolkades! Men ibland är det svårt att både ha kakan och äta den. Sen kan det säkert bli lite mycket om de på ett tiotal timmar ska klämma in innehåll från spelvärldar man kan traska runt i hundratals timmar i (inte minst om man räknar samman spelen), då kan jag köpa att vissa saker kan upplevas mer påträngande än i spelen.

Och givetvis beror det på hur seriens skapare väljer att framställa det också. Sen ska man väl inte glömma av skillnaden mellan spel och serie, det blir ju lite linjärt kontra icke-linjärt. Vill man i spelen skita i så gott som allt vad lore-texter och så vidare heter kan man ju göra det och bara traska runt och panga ghouls eller nåt, medan en TV-serie blir mer lika för alla.

Vill personligen varken säga bu eller bä förrän jag sett serien själv heller. Vissa grejer kan säkert bli individuella tolkningar av också. Tänkte mest flika in att själva budskapet och retoriken funnits med i Fallout rejält - sen om man själv tänkte på dem de gånger man spelade igenom spelen, och hur man såg/ser på dessa, det kan säkerligen variera.

Nej, det var inte så kommentaren tolkades. Jag håller helt med dig. Bra skrivet.

"Mer påträngande" (budskap) eftersom formatet är ett annat, tex att en TV-serie är kortare än ett Fallout-spel, och linjärt istället för fritt, är också bra poänger. Bra exempel på varför det är så svårt att göra lyckad film av spel.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Välskriven recension av någon som uppenbart förstår sig på film. Bra analys.

Det stärker dock min misstanke om att det enda jag skulle gilla med serien är rekvisitan.

Suck, vad tröttsamt och klyshchigt med anti-konsumtions- och anti-kapitalisttema, som nästan alltid blir av den billiga, ytliga varianten.

Det går alltid ut på att tittaren i slutänden kan sitta där nöjd och självbelåten genom att kunna skylla orättvisa, girighet och rovdrift på något externt, på rika svin eller det kapitalistiska systemet, istället för att man någon gång håller upp en spegel och pekar på att de allra flesta människor älskar prylar och är egoistiska. Det blir aldrig någon riktig reflektion eller självrannsakan.

Det är så anti-intellektuellt.

Jag tycker kritiken mot kapitalismen och konsumtionssamhället är spot on för att reflektera hur det förekommer i Fallout serien, från de reviews jag läst.

Jag skulle nog vara försiktig med att slänga omkring ord som "anti-intellektuellt" när det gäller just egoism. "psykologisk egoism" teorin att egoism är den enda drivkraft som får människan att göra något alls, är ganska ifrågasatt. Det vill säga att hävda att alturism, att göra något verkligen osjälviskt, är omöjligt och egoism är mänsklig natur. Ifrågasatt mycket för att människor tenderar att förenkla resultaten till att handla om det påstått positiva med materialistisk egoism eller fördelningspolitisk egoism. Det är vad som verkligen är anti-intellektuellt.

Vad som gör en handling självisk är inte an fråga om vad du vill eller inte vill göra, utan det är vad du verkligen gör som gör den moraliska skillnaden. Det är tillika i moral som teorin får stora problem.

Längre resonemang inom spoiler tags

Moral är inte teoretisk så mycket som faktisk. Om jag skänker pengar, tid eller mat för att hjälpa svältande barn är detta inte själviskt bara för att min önskan är att hjälpa andra. Fokuset för min handling är inte att boosta mig själv, utan att hjälpa andra. Om jag vill lura av barn deras veckopeng är det moraliskt annorlunda eftersom det är en handling där jag tjänar på andras bekostnad. Fokus är jaget och frånvaron av någon tanke på konsekvenserna för andra.

Men egoisten skulle då invända att någon som hjälper behövande barn gör det bara för att det får dem att må bra. Det är utan tvekan sant att om andras lycka ENDAST eftersträvas på grund av den lycka den kommer att ge oss (eller på grund av det lidande som det kommer att hjälpa oss att undvika), så är vi inte motiverade av altruism. Vi är motiverade av själviskhet – oavsett hur ädelt beteendet ser ut.

Men att må bra är inte alltid motivet för moraliskt beteende. Det är inte heller alltid det som blir resultatet! Om någon ser ett drunknande barn, vem skulle tveka att hjälpa för att istället stanna och tänka: "Kommer jag att må bra av att rädda det här barnet?" Kan man simma hoppar man i, för det primära motivet är att rädda barnet. Det handlar inte om dig. Människor gör ofta gott ställda inför personlig risk, motstånd och lidande, eftersom deras kärlek till den andra, deras kärlek till det goda, är större än deras kärlek till sig själv. Altruistisk kärlek önskar den andras bästa. Det är en självuppoffrande kärlek som sätter laget före jaget. Det är en av de ädlaste aspekterna av den mänskliga naturen som finns.

Att göra bra saker för andra får oss att må bra ibland/ofta, men det verkar inte alltid vara det primära motivet för allt vi gör.

Vi är kapabla att göra gott för andra utan att förvänta oss något tillbaka. Det kommer varje förälder som läser detta att känna igen.

Och det är tillräckligt, i sig, för att visa att psykologisk egoism inte är en trovärdig, konsekvent sanning. En person som är osjälvisk en gång, är tillräckligt för att visa att psykologisk egoism är en felaktig premiss.

Människor kan vara otroligt själviska då och då. Men de kan också vara fantastiskt underbart empatiska, omtänksamma och självuppoffrande. Så psykologisk egoism har fel. Vi är inte alltid egoistiska.

Vi har därför ett val. Vill vi framhäva den självupptagna egoismen eller vill vi satsa på empati och alturism? Jag vet vad jag skulle välja. Vad väljer du?

Medlem
Skrivet av Bedjay:

Amazon har bevisat att de inte kan göra tv-serier så mina förväntningar är i nivå med Statoils räkmacka med utgångsdatum 2007.

Bosch, Reacher, Invincible, The Boys, Jack Ryan, The Man in the high castle, Good Omens, Vox Machina. Ja verkligen inga alls. 🙄

ZF
Medlem

Vad man än anser är den rätta inspirationen så spelar det inte så stor roll för produktionen, eller de flesta av tittarna. Och det vet ju producenterna, vilket är varför grundmaterialet alltid tas med en rejäl skopa tolkning i de flesta fall.

Så att tittarna utgörs av 1% spelare av originalen eller 5% av de "nya" spelen, har nog ingen större bäring på beslutet om vilket. Men hur tydligt skildringen är, gör det definitivt.

Spelare är heller inte särskilt viktiga i sammanhanget. TV-produktionen vill bara ha en hyfsat färdig historia eller värld som man vet åtmiy har varit säljbar.

Medlem
Skrivet av OnParole:

Bosch, Reacher, Invincible, The Boys, Jack Ryan, The Man in the high castle, Good Omens, Vox Machina. Ja verkligen inga alls. 🙄

Fast inga av de serierna är ju speciellt bra. Allt amazon gör har tyvärr en b-aura och allt känns alltid budget.

Skriv svar