Starfield har nu över sex miljoner spelare

Medlem
Skrivet av Detekt:

Hmm, är det någon mer som känner sig vilse i spelet? Har svårt att få grepp på geografin i staden där jag är, var jag ska handla, lockpicking har jag typ chansat mig fram på och jag fattar inte hur skeppet funkar etc. Skyrim kom man ju in i direkt. Antar att det klarnar med tiden...

Angående geografin så håller jag med dig. Bristen på karta i staden är faktiskt lite enerverande. Men antar att det är en vanesak bara att lära sig hitta.

Ett tips är att kolla på en youtubetutorial angående lockpicking samt att använda sig av lite savescumming när man väl fått kläm på det för att slippa köpa digipicks hela tiden.

Man får helt enkelt ge det tid är det jag har kommit fram till. Då har jag inte ens doppat tårna i skeppmoddar, outposts etc... men visst är det underbart?


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Angående geografin så håller jag med dig. Bristen på karta i staden är faktiskt lite enerverande. Men antar att det är en vanesak bara att lära sig hitta.

Ett tips är att kolla på en youtubetutorial angående lockpicking samt att använda sig av lite savescumming när man väl fått kläm på det för att slippa köpa digipicks hela tiden.

Man får helt enkelt ge det tid är det jag har kommit fram till. Då har jag inte ens doppat tårna i skeppmoddar, outposts etc... men visst är det underbart?

Ok, då har jag lite att syssla med i höst iaf...

Medlem

Sålde in Fallout 4 12 miljoner exemplar inom de första dygnen? Och är då inte det ett större släpp egentligen..
vet inte hur man räknar riktigt men men.
Spelar väl ingen roll egentligen. Viktigaste är att folk har kul med spelet


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Inte fel att stödja utveckare som gör spel man gillar.

Hur funkar det med gamepass då? Får utvecklarna betalt per spelad timme eller får de betalt en summa för att spelet ska ligga på tjänsten en viss period? Varierar det beroende på spel?

Jag tycker man kan nöja sig med att köpa DLC osv för att stödja dom ytterligare, och sen köpa spelet om det eventuellt försvinner eller man vill sluta med gamepass. Men man är ju fri att göra som man vill med sina egna pengar

Medlem
Skrivet av Detekt:

Hmm, är det någon mer som känner sig vilse i spelet? Har svårt att få grepp på geografin i staden där jag är, var jag ska handla, lockpicking har jag typ chansat mig fram på och jag fattar inte hur skeppet funkar etc. Skyrim kom man ju in i direkt. Antar att det klarnar med tiden...

Även efter snart 40 timmar i spelet så kan jag känna mig lite vilsen, har ännu inte orkat lära mig var i stort sett några affärer ligger i New Atlantis och menyerna trycker jag fortfarande fel i alltför ofta.
Tycker personligen det är helt idiotiskt att Bethesda inte ens orkade implementera någon slags översiktskarta (tänk sådana som finns i stora gallerior) i några infokiosker runt om i städerna, då skulle man åtminstone kunna få ett litet hum om var saker och ting var placerade.
Menyerna/UI är nog det man misslyckats mest med i Starfield, hur sjutton de godkändes internt kan jag inte riktigt begripa. Känns liksom inte som att man ens försökt att förbättra dem sedan Fallout 4 och Skyrim samtidigt som man lagt till en massa system/funktioner.
Med detta sagt, jo det klarnar mera med tiden, men har personligen aldrig under 30+ år av spelande varit med om ett spel där jag inte tycks riktigt få in i skallen hur menyerna är utformade efter ca 40 timmar.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Hur funkar det med gamepass då? Får utvecklarna betalt per spelad timme eller får de betalt en summa för att spelet ska ligga på tjänsten en viss period? Varierar det beroende på spel?

Nu ägs ju Bethesda av MS så de lär nog bara ha vanlig lön som anställda kan jag tänka mig.
Men andra spel så verkar det vara lite olika deals.
Minns det var lite bråk mellan Sony/MS och någon utvecklare till ett spel som SquareEnix publicerade.
Då hade Square fått en klumpsumma för spelet o lagts upp i tjänsterna medans utvecklaren knappt fick något då deras kontrakt med Square var att de skulle få en viss % av antalet sålda spel.
Blev ju inte så många sålda spel då det dök upp i de här tjänsterna.

Minns tyvärr inte vilket spel det var nu bara men du borde kunna hitta mer information om detta ute på webben.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skribent
Skrivet av Detekt:

Hmm, är det någon mer som känner sig vilse i spelet? Har svårt att få grepp på geografin i staden där jag är, var jag ska handla, lockpicking har jag typ chansat mig fram på och jag fattar inte hur skeppet funkar etc. Skyrim kom man ju in i direkt. Antar att det klarnar med tiden...

Hade samma känsla, men efter ett par timmar (läs 10+) började saker klarna. Ska dock erkänna att jag fick kolla på en Youtube-guide för att fatta lockpicking helt. Det geografiska är lite snurrigt när det saknas en minimap, men man vänjer sig. Överlag är det en brant uppförsbacke i början.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Varför? Snacka om att bränna pengar

För det är så pass bra. Det är generationens spel.

Och det är okej att köpa en Xbox Series konsol för det spelet.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

För det är så pass bra. Det är generationens spel.

Och det är okej att köpa en Xbox Series konsol för det spelet.

Håller nog inte med om generationens spel, det skulle kunna vara det på Xbox men nu kommer BG3 även dit så tror nog att dom kniper titeln där också.

Men jag tycker att Starfield är ruskigt bra, men tror inte det kommer bli lika stort som BG3 dock.

Testpilot
Skrivet av Detekt:

Hmm, är det någon mer som känner sig vilse i spelet? Har svårt att få grepp på geografin i staden där jag är, var jag ska handla, lockpicking har jag typ chansat mig fram på och jag fattar inte hur skeppet funkar etc. Skyrim kom man ju in i direkt. Antar att det klarnar med tiden...

Överlag är det mycket att lära sig navigera utefter visuella element. T.ex. står det skyltat för kliniker, byteshandel o.s.v. på byggnaderna. Vissa har generiska namn utefter typen av tjänst som erbjuds, medan andra gånger rör det sig om "kedjor" från ett viss företag.

Det jag rekommenderar är att du tar den tid du behöver, rusha inte igenom ett nytt område utan stanna upp lite och ta in kringliggande miljöer. "Ah, så nära denna handelsbutiken står det en stor lila neonskylt. Det ska jag komma ihåg." - eller något i den stilen.

För att göra detta lättare kan jag rekommendera att stänga av scannern i städer, jaga inte de där blåa uppdrags-markeringarna när du anländer till en ny metropol eller annan civilisation. Spelet blir genast mycket mer givande och enklare att navigera genom om man låter sig inlevas i omgivningen


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Redaktör
Skrivet av Lilagröt:

Hur funkar det med gamepass då? Får utvecklarna betalt per spelad timme eller får de betalt en summa för att spelet ska ligga på tjänsten en viss period? Varierar det beroende på spel?

Jag tycker man kan nöja sig med att köpa DLC osv för att stödja dom ytterligare, och sen köpa spelet om det eventuellt försvinner eller man vill sluta med gamepass. Men man är ju fri att göra som man vill med sina egna pengar

Har inte den blekaste aning. Men oavsett om man kör Game Pass eller köper spelet så ger man utvecklarna betalt för deras jobb. Och om man betalar för spel man älskar så ökar chansen att utvecklaren fortsätter göra spel.


signatur
Medlem
Skrivet av Freeman79a:

För det är så pass bra. Det är generationens spel.

Och det är okej att köpa en Xbox Series konsol för det spelet.

Alltså ibland känns det som att du är anställd av Microsoft. Du verkar värna så himla mycket om dom som företag.

Medlem

Spelar via Gamepass men la ändå precis en order på spelet detta vill man ju helt klart ha i samlingen 🔥🔥🔥
Game of the century 💯

Medlem
Skrivet av SunShine:

Nu ägs ju Bethesda av MS så de lär nog bara ha vanlig lön som anställda kan jag tänka mig.
Men andra spel så verkar det vara lite olika deals.
Minns det var lite bråk mellan Sony/MS och någon utvecklare till ett spel som SquareEnix publicerade.
Då hade Square fått en klumpsumma för spelet o lagts upp i tjänsterna medans utvecklaren knappt fick något då deras kontrakt med Square var att de skulle få en viss % av antalet sålda spel.
Blev ju inte så många sålda spel då det dök upp i de här tjänsterna.

Minns tyvärr inte vilket spel det var nu bara men du borde kunna hitta mer information om detta ute på webben.

Hmm låter som de får tänka på att få med sånt i avtalen när de väljer utgivare nästa gång. Alltid någon som försöker blåsa en.

Skrivet av Tomas Helenius:

Har inte den blekaste aning. Men oavsett om man kör Game Pass eller köper spelet så ger man utvecklarna betalt för deras jobb. Och om man betalar för spel man älskar så ökar chansen att utvecklaren fortsätter göra spel.

Jo precis man gör som man vill med sina egna pengar. Själv tycker jag det är onödigt att köpa material som man prenumererar på så länge det finns kvar. Finns ju dessutom DLC om man nu vill sponsra extra
Men det är ju inte konstigare än att folk köper en Skiva av en artist trots att de har spotify eller liknande.

Medlem

Även om jag också gått vilse en del så är det en sjuk härlig känsla av att faktisk gå vilse. Det är kul att upptäcka och känna sig lost. Lite drygt dock om man letar specifik affär för att sälja.

Medlem

Trevligt att Starfield går bra för Bethesda, gör ju att man kanske kan få se ytterligare nya IPn så måningom (även om jag är ganska sugen på TES6), också trevligt att så många personer verkar tycka om det - även om jag personligen känner lite mer "Meh, it's okay" om spelet än så länge. Det är för mig 'Bethesda game In Space'.
Kom dock nyligen endast till New Atlantis, där allt visserligen äntligen har lite mer färg, men min performance störtdök vilket dödade inlevelsen lite.

Ser fram emot att flyga (eller fast travel) lite mer ut i rymden och utforska, få se om det gör det lite mer spännande.

Men, som sagt, även om jag själv inte är helt 'blown away' av Starfield ännu, så gratulationer till Bethesda

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Hmm låter som de får tänka på att få med sånt i avtalen när de väljer utgivare nästa gång. Alltid någon som försöker blåsa en.
Jo precis man gör som man vill med sina egna pengar. Själv tycker jag det är onödigt att köpa material som man prenumererar på så länge det finns kvar. Finns ju dessutom DLC om man nu vill sponsra extra
Men det är ju inte konstigare än att folk köper en Skiva av en artist trots att de har spotify eller liknande.

Jag har faktiskt köpt loss spel som Skyrim, Alien Isolation och Witcher 3 och några småspel - alla för långt under 100 kronor. Det känns däremot onödigt att inledningsvis köpa spel till fullpris.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Även om jag också gått vilse en del så är det en sjuk härlig känsla av att faktisk gå vilse. Det är kul att upptäcka och känna sig lost. Lite drygt dock om man letar specifik affär för att sälja.

Jag tyckte att det var klurigt att hitta ner till The well. Ingen fast travel dit heller och inte så väl skyltat vad jag såg.

Medlem

Jag har spelat det här spelet alldeles för myckt(snart 60 timmar) och älskar verkligen spelet. Men med det sagt så har ju spelet sina irritationsmoment. Här är några saker jag skulle vilja se tillagda eller fixade.

Stadskartor, ganska självförklarande.

Minimap, detta spel hade behövt en informativ minimap, tex att är man i scannerläge så borde den även visa dom olika elementen i kartan. Skulle underlätta placering av outposts något enormt. Markera döda fiender som inte är lootade, finns säkert massor med mer QoL grejer dom skulle kunna göra med en minimap men är väl tveksamt om det kommer dyka upp en sådan.

Tweaka outpostbygge, detta känns väldigt buggigt just nu och är nog en av dom mer frustrerande bitarna i spelet just nu. Mycket saker som behöver fixas här. Ibland går det inte att placera strukturer med varningen att det är andra strukturer i vägen fast det är ingen i närheten. Hade också gärna sett ett gridsystem för att kunna placera saker och ting snyggt och prydligt. Ett tips här är att du kan underlätta detta något genom att gå in i control settings och sänka rotationshastigheten på placeringen av stukturer som default är alldeles för hög, men det borde finnas något form av grid-system du kan snappa nya strukturer till.

Förändra landskap, hänger ju ihop med föregående men hade varit trevligt om man kunde platta till marken för sin outpost och skulle säkert göra placering av strukturer och utrustning mindre buggigt. Alternativet hade varit att placering av strukturer plattar till och tar bort överflöd automatiskt.

Skeppbygge, tycker skeppbygget är svårt, dels så är förklaringarna på habmoduler minst sagt bristfällig hade gärna sett mer detaljer på vad exakt en modul inkluderar. Hade också gärna sett en möjlighet till fler anpassningsmöjligheter inne i själva skeppet. Nu får man typ ändra runt med modulerna bekräfta allt och sen gå in i skeppet och se om man är nöjd med resultatet. Hade gärna sett en separat editor för skeppet invändigt.

Inventory management, det nuvarande systemet känns väldigt klumpigt och hade gärna sett någon form av vy där man ser alla inventories man har tillgång till vid givna stund snarare än att man behöver tabba mellan dom.

Quest waypoints, inte lika stor grej men tycker quest waypoints ska kunna slås av eller på utan att man ska behöva gå in i scanner-läge.

Nu kanske jag låter som värsta hataren men jag ser fortfarande fram emot att spela spelet och det är lätt ett av dom bästa spelen jag spelat på många år, men spelet har helt klar sina irritationsmoment och några av dessa *host* outposts *host* hoppas jag dom kommer snygga till i kommande patcher. Avslutningsvis så hade jag en sista grej som det är spoilervarning på nedanför.

Ingen jättegrej men hade förväntat mig att Londinion skulle vara VÄLDIGT mycket större än det visade sig vara.

Medlem
Skrivet av Detekt:

Ok, då har jag lite att syssla med i höst iaf...

Ett tips för lockpicking är att ställa in alla keys i rätt positioner innan du börjar!

Vet inte om det är menat för det känns som fusk men det går aldrig några picks i onödan iaf


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag tyckte att det var klurigt att hitta ner till The well. Ingen fast travel dit heller och inte så väl skyltat vad jag såg.

Varit till New Atlantis flera gånger och visste inte ens om att det stället fanns förrän jag provade se vad en liten hiss gick som var halvgömd bakom ett hörn.
Var dock väldigt intressant att springa nere i The Well och jag gillade känslan av det stället.

Medlem
Skrivet av Grimster:

Jag har spelat det här spelet alldeles för myckt(snart 60 timmar) och älskar verkligen spelet. Men med det sagt så har ju spelet sina irritationsmoment. Här är några saker jag skulle vilja se tillagda eller fixade.

Stadskartor, ganska självförklarande.

Minimap, detta spel hade behövt en informativ minimap, tex att är man i scannerläge så borde den även visa dom olika elementen i kartan. Skulle underlätta placering av outposts något enormt. Markera döda fiender som inte är lootade, finns säkert massor med mer QoL grejer dom skulle kunna göra med en minimap men är väl tveksamt om det kommer dyka upp en sådan.

Tweaka outpostbygge, detta känns väldigt buggigt just nu och är nog en av dom mer frustrerande bitarna i spelet just nu. Mycket saker som behöver fixas här. Ibland går det inte att placera strukturer med varningen att det är andra strukturer i vägen fast det är ingen i närheten. Hade också gärna sett ett gridsystem för att kunna placera saker och ting snyggt och prydligt. Ett tips här är att du kan underlätta detta något genom att gå in i control settings och sänka rotationshastigheten på placeringen av stukturer som default är alldeles för hög, men det borde finnas något form av grid-system du kan snappa nya strukturer till.

Förändra landskap, hänger ju ihop med föregående men hade varit trevligt om man kunde platta till marken för sin outpost och skulle säkert göra placering av strukturer och utrustning mindre buggigt. Alternativet hade varit att placering av strukturer plattar till och tar bort överflöd automatiskt.

Skeppbygge, tycker skeppbygget är svårt, dels så är förklaringarna på habmoduler minst sagt bristfällig hade gärna sett mer detaljer på vad exakt en modul inkluderar. Hade också gärna sett en möjlighet till fler anpassningsmöjligheter inne i själva skeppet. Nu får man typ ändra runt med modulerna bekräfta allt och sen gå in i skeppet och se om man är nöjd med resultatet. Hade gärna sett en separat editor för skeppet invändigt.

Inventory management, det nuvarande systemet känns väldigt klumpigt och hade gärna sett någon form av vy där man ser alla inventories man har tillgång till vid givna stund snarare än att man behöver tabba mellan dom.

Quest waypoints, inte lika stor grej men tycker quest waypoints ska kunna slås av eller på utan att man ska behöva gå in i scanner-läge.

Nu kanske jag låter som värsta hataren men jag ser fortfarande fram emot att spela spelet och det är lätt ett av dom bästa spelen jag spelat på många år, men spelet har helt klar sina irritationsmoment och några av dessa *host* outposts *host* hoppas jag dom kommer snygga till i kommande patcher. Avslutningsvis så hade jag en sista grej som det är spoilervarning på nedanför.

Ingen jättegrej men hade förväntat mig att Londinion skulle vara VÄLDIGT mycket större än det visade sig vara.

Att det inte finns en riktig lokal karta är för mig ett mysterium. Det är ju trots allt ett Sci-Fi spel med rymdskepp. Den tekniken som krävs för att visa en karta bör ju finnas kan man tycka
(Nu menar jag tekniken inuti spelet, en personlig PDA eller något)

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Varit till New Atlantis flera gånger och visste inte ens om att det stället fanns förrän jag provade se vad en liten hiss gick som var halvgömd bakom ett hörn.
Var dock väldigt intressant att springa nere i The Well och jag gillade känslan av det stället.

Jo, samma här. Det om något av ställena borde ha skyltar eller fast travel. Det känns som en sån sak de kanske uppdaterar med.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ett tips för lockpicking är att ställa in alla keys i rätt positioner innan du börjar!

Vet inte om det är menat för det känns som fusk men det går aldrig några picks i onödan iaf

En annan sak som är lätt att missa också är färgerna på ringarna, är dom gråa så passar inte nyckeln. Så en nyckel som är blå på första ringen men grå på resten är typ en no brainer att använda.

Medlem
Skrivet av Detekt:

Hmm, är det någon mer som känner sig vilse i spelet? Har svårt att få grepp på geografin i staden där jag är, var jag ska handla, lockpicking har jag typ chansat mig fram på och jag fattar inte hur skeppet funkar etc. Skyrim kom man ju in i direkt. Antar att det klarnar med tiden...

Det finns en bra och ganska ingående hjälp att få i menyn inne i spelet (där Load, Save och Options finns). Kolla under "Help"

Den har hjälpt mig att räta ut många frågetecken.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Hej det finns en liten blå ikon som blinka dit ni ska springa både på klockan och på Ui:t


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

installerade Starfield i förväg och på realese dagen så skulle jag äntligen spela det. Men frugan dyker upp och vill att vi ska spela WoW tillsammans istället. Men då höjer jag rösten och säger " jag bestämmer att jag ska köra starfield hela natten!" .....så vi spenderade hela natten på att spela WoW


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem
Skrivet av Metroid:

Jag var inte imponerad av spelet i början, men efter några timmar kommer spelet igång och jag gillar det mer och mer. Kul med något nytt även om det är ett typiskt Bethesda-spel. På gott och ont.

Sitter i samma sits, får hoppas att det vänder. Är 4-5 timmar in tror jag, är än så länge inte det minsta imponerad eller speciellt intresserad att ens fortsätta. Just nu kämpar jag bara på då det verkar som många tyckt samma men att det sedan vänder.

Väldigt svag inledning som inte gör mig det minsta engagerad.
Mycket känns alldeles för daterat.
Menyerna är hemska.
AI'n är inget som imponerar.
Rymdresandet känns meningslöst.

Ser just nu inte storheten, vad är det som är så bra? Hoppas jag kommer till insikt.

Medlem

Jag tycker hela spelet känns oerhört lat & oinspirerat

AI - Värdelös. Companions är mest ivägen
NPC - Stirrar bara på en, rör knappt på sig när man har konversationer. Ingen dynamik alls
Grafik - Ej optimiserat fast det är en motor dom använt sen 2011. Pratade med moddare som sa att assets från oblivion fortfarande används vilket dom tycker är komiskt/tragiskt. Frankensteins monster
Laddskärmar 24/7
Buggigt
Combat - 10 vapen och melee är bedrövligt.. Sen är många vapen bara olika variationer av varandra.
UI - Hemskt dåligt
Space combat - Asteroids från 1988 ?
Exploration - Obefintlig. Fast travel mellan laddskärmar till en genererad planet med oinsipirerade fiender (3 olika pirates) och tråkig loot.

edit: Måste bara lägga till hur dåligt spelet börjar. Du går från gruvbrytare till att vara the chosen one som ska plocka upp alien artifacts (varför du?), nån tomte ger dig sitt rymdskepp och en robot .. bara sådär ? Vem skrev detta!? Går sedan bara utför (mainstory-mässigt)

Jag kan fortsätta i evigheter, men känner bara en stor besvikelse. Det är verkligen ett Bethesda spel från 2011, hade förväntat mig något next-gen men absolut ingenting i spelet är på den nivån.
Sen kan jag tycka att det är orimligt hur många recensioner ger spelet 5/5 utan att ta upp AI, NPC,UI etc . Obegripligt

/rant over

eld
Medlem
Skrivet av lajklajk:

Grafik - Ej optimiserat fast det är en motor dom använt sen 2011. Pratade med moddare som sa att assets från oblivion fortfarande används vilket dom tycker är komiskt/tragiskt. Frankensteins monster

Lite kvitto på denna tack, så vi kan diskutera hurvida det är rimligt eller orimligt, vad för slags assets pratar vi om, och hur mycket tar de upp av spelet?

Skrivet av lajklajk:

Combat - 10 vapen och melee är bedrövligt.. Sen är många vapen bara olika variationer av varandra.

Det finns 11 kategorier av vapen om man inte räknar throwables, så att det bara finns 10 vapen är lite långsökt.

123
Skriv svar